Hej!
Har läst nån tråd jag hittade om det här, men vårt (eller vems?) problem är av lite annan karaktär.
Vi har varit hos tandläkaren idag med vår fyraåring. Vi fick veta att hennes tänder inte är helt ok. För att hon suger på fingret. Hon har tydligen ett ganska stort "hål" eller vad det nu är, framme i munnen. Tandläkaren säger att hon borde sluta.
Hur gör man?
Det där med att sysselsätta henne för att fingrarna ska vara någon annanstans är ju en vacker tanke, men här har vi en flicka som idag dukade bordet och samtidigt hade ett finger i munnen. Man kan tydligen bära tunga tallrikar med bara en hand... Innan vi lägger oss och kikar in till våra guldklimpar som ligger och sover hör vi ofta tre små som ligger och smackar på valfritt finger. Det är inte bara under insomnandet som sugandet existerar, utan lite nu som då under hela natten.
Hon har en snuttefilt också som väl inte är ett problem, snarare är det ett inlärt beteende. Jag tycker det är ok att ha snutten när man ska sova, men skulle helst inte se den dagtid. Om hon (eller tvååringen) ser sin snutte dagtid är det som en tvångstanke som drabbar dem; dags att snutta och in i munenn åker ett finger. Vi håller på att vänja lillasyster med att bara ha den under vilan och på natten, för a l l t i d när hon har den i hanen åker tummen in. Vår nummer tre kan snutta med vad som helst som klassas som något slags tyg. En sur disktrasa, ett par använda trosor ur tvättkorgen eller en smutsig tröja (hej vardagssunket!). Svårare att gömma undan.
Tips på hur vi ska göra och resonera?
Flickan är ju väl medveten om vad tandlkaren sa idag och fyraåringen gömde sig bakom soffa när vi kom hem för att "kunna" ha fingret i munnen. I smyg.
Hjälp!
sluta suga på fingret
sluta suga på fingret
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: sluta suga på fingret
Hej,
jag gissar att hon har ett "överbett" som är ganska stort.
Steg 1 är ju att sluta på dagen och kanske på natten. Jag märkte att detta blev lättare ju närmre 5 år vi kom och då var självförtoendet på topp. Då gick det resonera och sen påminna och han sa "ja just det". och slutade.
Sen helt plötsligt märkte jag att han sög på tummen i sömnen igen och då har vi faktiskt satt på stop och väx på naglarna för att ha som påminnelse. Men då måste liksom barnet vara lite beredd på det.
När jag var liten sög jag bara av stop och växet för att kunna suga på tummen till natten. Jag sög tills jag var 9. Men sonen slutade nu med stop och väx igen.
Här är vår tråd som kanske är den du funderar på?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=24894
jag gissar att hon har ett "överbett" som är ganska stort.
Steg 1 är ju att sluta på dagen och kanske på natten. Jag märkte att detta blev lättare ju närmre 5 år vi kom och då var självförtoendet på topp. Då gick det resonera och sen påminna och han sa "ja just det". och slutade.
Sen helt plötsligt märkte jag att han sög på tummen i sömnen igen och då har vi faktiskt satt på stop och väx på naglarna för att ha som påminnelse. Men då måste liksom barnet vara lite beredd på det.
När jag var liten sög jag bara av stop och växet för att kunna suga på tummen till natten. Jag sög tills jag var 9. Men sonen slutade nu med stop och väx igen.
Här är vår tråd som kanske är den du funderar på?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=24894
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.