Sugbehov efter 4 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ChiliO

Sugbehov efter 4 mån

Inlägg av ChiliO »

Hej, jag har en liten älskling som blir 5 månader imorgon. Han har från början visat totalt ointresse för napp, vi har heller inte försökt ge honom den så mycket förutom vid ett tillfälle när han hade tuggat lite på sin lilla lilla tumme för ca tre månader sedan. Han var inte intresserad och inte heller av tummen. När vi passerade 4 månadersdagen andades jag ut och kände Yes, vi slipper oroa oss för tumme/napp från och med nu, eftersom jag läst i Barnaboken att barn över 4 månader inte har behov av napp för sugbehovets skull.

I förrgår hittade min son sin tumme. Jag gjorde som för tre månader sedan och plockade omedelbart bort tummen ur munnen. Det gick bra. Dagen efter, eller natten snarare, var den där igen och som han sög på tummen! Jag fick rätt och slätt panik av det här och plockade fram nappen som vi har hemma sedan tidigare och satte den i munnen på honom. Problemet är ju att han inte är van vid napp och tappar den lätt och inte kan "böka" med ansiktet neråt som han gärna gör lite innan han somnar när nappen sitter i munnen. Han vill suga på tummen nästan hela tiden, och jag vankar på nätterna av hans ljudliga smackande och sugande på tummen och jag vet inte vad jag ska göra. Jag får panik när jag ser och hör tummen. Ska jag fortsätta byta tummen mot napp? Man ska ju inte hindra 5månadersbarnet och det gör jag ju i praktiken med tummen. Är det för tidigt att sätta något som smakar illa, typ ättika, på tummen? Ska jag nappträna honom när han inte vill suga på tummen bara för att han ska lära sig? Ska jag låta det gå över och hoppas att han slutar?

Allt känns fel och dumt. Jag får panik och känner mig misslyckad (fråga mig inte varför, men något slår slint i huvudet på mig när det gäller detta). Kanske för att det är första gången som jag känner mig helt nollställd och väldigt osäker på vad jag håller på med. Tack vare Barnaboken och lite erfarenhet av andra barn har jag varit supertrygg i min nya roll som mamma. Men nu... Vad ska jag göra?
Mamma till Gustaf, född 28 februari 2011
miar70
Kontakt:

Re: Sugbehov efter 4 mån

Inlägg av miar70 »

Hej ChiliO och välkommen till forumet!

Låt lilleman ha sin tumme :D Några av mina barn har varit tumsugare och det har det inte varit så länge, innan året har de självmant slutat. OM han fortsätter ha tummen upp i åren tar du itu med det då. Men än så länge: låt honom njuta och gosa med sin tumme i fred :wink: , ett MYCKET bättre alternativ än nappen, och han sköter det helt själv. Släng alla nappar så långt du kan, njut av sonen din och som sagt: låt honom ha sin tumme i fred :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ChiliO

Separationsfasen (8,5 månad)

Inlägg av ChiliO »

Min son är lite "klängigare" än vanligt och blir lättare ledsen, han kräks mer och har sämre aptit. Jag oroar mig egentligen inte, men jag ville mest få bekräftat att det är som jag tror att han helt enkelt upptäcker sitt jag. Och det är klart att jag känner mig lite otillräcklig, eftersom min son hittills varit glad och nöjd i princip jämt och jag är lite orutinerad när det gäller ledsen bebis.

Tar gärna emot tips från andra som gått igenom perioden redan. Kan man göra annat än att ge kärlek och närhet?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej ChiliO :D

Din lille kille verkar ha dykt rakt in i 8mânadersângesten. Den är mycket bra beskriven i Barnaboken och det finns mycket läsvärt bland favoriterna här inne pâ Späda och Smâ. Kika!

Hela forumet bygger pâ Barnaboken sâ jag rekommenderar verkligen att du tar dig tid att läsa. Det är svârt att bara svara "gör sâ här", helheten nâr man genom att läsa BB. :wink:

Med detta sagt sâ kommer ändâ nâgra "gör sâ här"-svar, som du kommer att förstâ lite bättre efter att ha läst om vad hela 8mânadersângesten handlar om.

:!: Hâll pâ rutinerna.
:!: Ta inte upp barnet när det är "klängigt", gâ ner pâ barnets nivâ istället. (=inte rädda, det finns inget farligt)
:!: Var den trygga klippa som barnet kan luta sig mot när det gungar lite extra, för det gör det nu.

Kom sen tillbaka sâ bollar vi vidare.

:heart:

PS Vi hâller oss till en trâd för samma barn. :wink:
ChiliO

8månadersångest

Inlägg av ChiliO »

Åh då förstår jag, undrade hur sjutton mitt inlägg hamnade i den här gamla tråden, haha. Då får ni ta bort det nya likadana inlägg jag gjorde. :)

Jo jag har läst BB och läser ständigt om den. Läser alltid lite i förväg och läser sedan om den aktuella perioden. För att vara lite beredd och känna igen när något kommer och så friska upp minnet när man är där men jag kände mig osäker på just det här med klängigheten - ta upp eller inte, men nu fick jag svar från dig. Tack! Så har vi gjort tidigare men nu när det blev oftare tänkte jag att i den här perioden kanske man ska ta upp i famnen ändå.
ChiliO

8månadersångest

Inlägg av ChiliO »

Angående rutiner förresten, och att hålla dem.

Han har börjat sova mycket längre på morgonen, alltså, myyycket längre men inte lika jämnt varje morgon som tidigare. Förut sov han alltid 19-07 ibland 07.30. Nu sover han i princip alltid till efter 8, men ibland halv nio, ibland nio, ibland halv tio och någon enstaka gång tio! Detta har medfört att vår gamla rutin inte håller alls och jag försöker forma en ny tillsammans med min son. Problemet är ju att det är så olika från dag till dag att det blir väldigt svårt.

Han har som följd sovit kortare stund/er på dagen (just nu sover han dock mycket på dagen också och jag skyller på växtfas).
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det är tillåtet att väcka sonen! ;) Bestäm när er dag börjar och väck honom då, varje dag.

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

SaraMilana skrev:Det är tillåtet att väcka sonen! :wink: Bestäm när er dag börjar och väck honom då, varje dag.
Kan bara instämma. Ett nâgorlunda fast schema (man kan alltid bjuda pâ en marginalkvart) gör under för ens egen attityd, dâ man faktiskt vet att man ger lilla barnet precis allt det kan tänkas behöva. Dâ blir det lättare att lägga även om barnet inte verkar trött, att väcka fast barnet sover och i lagom mak komma in pâ stigen som leder rakt fram till en alldeles egen liten Skalman. Att ha fasta mattider är bara positivt och det är ju svârt om frukosten diffar pâ tvâ timmar frân en dag till en annan.

Bestäm hur du vill att eran dag ska se ut (antagligen en kortare fm-lur, en längre em-lur och eventuellt en kortare lur under eftermiddagen, samt frukost, lunch, mellanmâl, middag och nattslurk) och sätt igâng. Lillen blir den stora vinnaren. :wink:

ChiliO

Sömn och rutiner

Inlägg av ChiliO »

Jo men jag brukade väcka honom, dock hade jag som rutin att inte väcka på morgonen och inte under "lunchvilan" som jag kallar den. Men kortare på fm och em höll jag noga ordning på tiden. Sömnen fungerar egentligen väldigt bra, det är ju bara det att det är svårt att hålla fasta mattider eller ens hinna med alla mål!

Det tar verkligen emot att väcka på morgonen (okej inte när klockan är nio) men jag inser att jag borde göra det. Trodde först att det var något kort som skulle övergå för aldrig har jag hört talas om att barn som sover så. Vad tror ni, 8 eller 8.30? Han vaknar nog oftast 8.30 så det kanske är bra då? Fast ska jag inte ta upp honom de gånger han vaknar vid 8 då? Från början bestämde vi ju oss för 7 som morgonstart och det höll vi och sedan vaknade han ju själv ca klockan 7 varje morgon, tills ca en månad sedan när de nya tiderna började dyka upp. Så egentligen är det ju okej för mig om han vaknar 7 men jag vill ju inte gå upp 7 i onödan... plus att han aldrig vaknar så tidigt själv längre. Åh vad jag är velig!

Tack förresten för att ni finns här, det känns så tryggt och bra och skönt att få prata BB och AW-metoder utan att behöva försvara sig.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Med fasta rutiner ser varje dag (ungefär) likadan ut och du slipper "uppfinna hjulet" gång på gång. Du vet när han är trött och när han är hungrig och slipper fundera så mycket. :D Och som du skriver kan det annars vara svårt att få till alla måltider.

Det spelar ingen roll när ni väljer att göra morgon, så länge det passar både er och lilleman. Håll koll på antalet sovtimmar per dag!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"