Lillasyster 111105

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LAMY

Lillasyster 111105

Inlägg av LAMY »

Hej!
Tänkte att jag skulle starta en tråd här på detta fantastiska forum för att få tips till Lillasyster. Storasyster är nu 1 år och 10 månader och även om jag fick tag på Barnaboken och forumet när hon var kanske 6 mån har jag haft otroligt stor nytta av både Barnaboken och forumet 

Nu tänkte jag att vi med lillasyster ska hamna rätt från första början! (Med storasyster var det helt upp och ner i början, stackars liten fick kolik för att jag inte fattade att det var hungrig hon var när hon skrek…)

Lillasyster föddes den 5 nov och är alltså en vecka gammal, hon kom ut snabbt, 2,5 timmar efter vattnet gick, vi hann till förlossningen med 30 min marginal…
Sen vi kom hem har hon varit väldigt duktig, hon äter MASSOR!!! Och sover sedan ganska länge. Standardmodellen följde hon ganska bra dom första dagarna men nu är det lite sisådär. På BB åt hon säkert 20 timmar i sträck innan hon var nöjd, så hon såg till att det finns rikligt med produktion nu! Glad jag är att jag visste att det var mat varje skrik betydde, annars hade jag tröstat istället.
Så lillasysters första vecka har varit hyfsad, men helt enkelt känns det ju inte ändå, så jag har redan lite funderingar och frågor som jag hoppas ni kan tipsa/hjälpa mig med!
Hur får jag henne att rapa??? Jag försöker på alla möjliga sätt känns det som, upp på axeln o buffa hur länge som helst. Upp o gå och buffa. Lägg mot mig o buffa och ”klappa” nätt på ryggen. Sittandes framför mig o hoppa lite nätt. Lägga ner o resa upp. Inget tycks funka 

Känns som att det här med rapen förstör för både sömn och amningen, liten vill ju inte äta när rapen sitter fast och när hon sedan väl äter o inte fått rapa blir det istället kräk tex när jag lagt henne att sova eller när hon ligger på skötbordet. Hon sätter då ofta i halsen och verkar vara besvärad av det.

Jag vet att det nu i början är liten som är klockan, men jag har antecknat lite för att se och för att lättare kunna få tips. Det som jag tycker är svårt med standardmodellen är när det vid nåt tillfälle blir ”fel”, hur ska jag då hamna rätt igen???J

ag utgår från att när liten skriker vill hon ha mat så det erbjuder jag alltid, och ofta vill hon ha, har jag kanske bara en väldigt hungrig liten bebis???
Jag ska se om jag kan förklara bättre vad jag undrar genom att skriva hur det sett ut sedan igårkväll. Igår kväll somnade hon kl 20 (jag la henne på soffan på mage o satt sidan om o läste i barnaboken), kl 23 tog jag upp henne och gav henne mat. Hon sov hela tiden och allt tog ca 1 timme (inget umgänge såklart, men övrigt enligt standardmodellen). Jag valde att väcka henne för att gårdagen varit bekymmersam och liten var övertrött o inte kunnat sova ordentligt, har märkt att hon tar igen sig extra länge sen men då blir det fel med mjölken upplever jag, den kommer så snabbt o hon sätter i halsen och det blir mest galet då.
Sen sov hon 00-4.20
4.20 amma, blöjbyte
4.45 nästa bröst
5.10 påfyllning men kräker massor
5.25 amma, sen buffar lite så hon somnar men vaknar snart igen
6.00 ammar ca 10 min somnar vid bröstet
8.25 vaknar, amma, rap, trugar påfyllning men går inte, blöjbyte, försöker umgås men trött bebis, försöker med nästa bröst men bebis vill inte ha, somnar o sover 9.30-10.45
10.45 amma, rap, påfyllning. Verkar trött. Blöjbyte, nästa bröst x3, ingen rap. Lägger i vagn kl 12 vaknar efter 5 min, andra bröstet, äter 10 min o somnar vid bröstet, lägger i vagn o sen vaknar bebis 12.40, bröst x2, rap, blöjbyte, nästa bröst x3, gnällig bebis, ingen rap, somnar 13.30
10 timmars sömn från 20-13.30

Jag som då är trött och väldigt känslig psykiskt tycker att det blir helt rörigt, eller är det så här det är med en nyfödd och jag har för bråttom och för höga krav? Jag blir ju gråtfärdig, vill att det ska bli så bra som möjligt för bebis ju! Behöver lite inputs på detta så att jag kan bli mer självsäker.
Läser så snart jag hinner i barnaboken, det verkar ju så enkelt med standardmodellen men jag får ju inte riktigt till det känns det som….

Storasyster är glad storasyster och är väldigt intresserad av Lillasyster och har än så länge accepterat allt väldigt bra, fina storasyster!

Tack på förhand!
Mvh LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Tetz

Re: Lillasyster 111105

Inlägg av Tetz »

Stort grattis till Lillasyster!! :heart:

Skönt att ni hann in till sjukhuset! Somliga små barn har bråttom ut :lol:

Jag tycker att du gör ett helt strålande jobb! :D Det är riktigt skakigt i början och när den lilla nyfödda är så trött så trött så är det svårt att orka äta sig mätt :sleep: SÅ MATA PÅ! :D

Jag hade också ett "kolik"-barn först och hade gett mig den på att vår lillasyster skulle bli en standardmodellerad mönsterbebis :mrgreen: Men det funkar inte så, livet med en nyfödd är väldigt svajigt. Det enda du vet nu, som du inte visste förra gången, är hur DU är som förälder och ATT ni kommer nå målet (hela nätter). Men den där bebisen är en egen liten person att lära känna och lyssna av. Vår lillasyster får varje dag argumentera för att hon inte är sin storasyster :lol:

Nu, under första månaden ska du enbart koncentrera dig på maten. Strunta fullständigt i klockan och i att räkna sömntimmar. STRÄVA efter att få henne äta sig proppmätt och vara vaken under 1,5 h, men däckar hon efter en timmes vakentid och sedan vaknar i vagnen en kvart senare - Mata på som du gör! Och satsa lite extra på nästa måltid.
LAMY skrev:Det som jag tycker är svårt med standardmodellen är när det vid nåt tillfälle blir ”fel”, hur ska jag då hamna rätt igen???J
Med en så här liten människa kan man ju inte "härda ut" till nästa planerade matstund utan det är bara att mata på. Såhär tänkte jag när någon dag urartat: Varje dag får man en ny chans! 8)
LAMY skrev:Jag som då är trött och väldigt känslig psykiskt tycker att det blir helt rörigt, eller är det så här det är med en nyfödd och jag har för bråttom och för höga krav?
Jag har haft förlossningsdepression med båda mina barn, och jag trodde jag skulle slippa det med andra barnet eftersom allt skulle vara så fantastiskt denna gång... :roll: Det blev inte riktigt så, utan jag blev sjuk igen. Så ta hjälp om du känner att du inte kan reda ut det själv! :heart:

Här har du bra läsning:

"Svårt att få juvelen att rapa - lite tips"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

"Om du inte "får till" Standardmodellen"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

STOR KRAM! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
aso

Inlägg av aso »

Hej och stooooort grattis till Lillasyster :heart: !

Detta kommer gå alldeles galant, du vet ju vart du ska och ni kommer dit så småningom :) . Jag skickar en stor kram! Ta ett par djupa andetag och så intalar du dig själv att nu ska du njuta av detta nya lilla fantastiska underverk. Ni är i smekmånaden, så lägg alla ambitioner om tider åt sidan kommande två veckor och försök lära känna er nya familjemedlem. Satsa på mat, mat, mat, du kommer ha SM-tänket i bakhuvudet ändå :wink: ...

Vi hade också svårt med rapandet, men man kan bara göra sitt bästa och prova de olika sätten för att så småningom finna fram till det som passar bäst. Jag tyckte det kändes som att vår lille behövde "lära" sig rapa, i början var det alldeles omöjligt :shock: .
LAMY skrev:Jag utgår från att när liten skriker vill hon ha mat så det erbjuder jag alltid, och ofta vill hon ha, har jag kanske bara en väldigt hungrig liten bebis???
Alldeles säkert har du en väldigt hungrig liten bebis, för precis det hade vi. Jag trodde inte det kunde vara möjligt att han ville ha mer mat igen men han åt och åt och åt. Dessvärre sa BVC att vi skulle ge honom napp istället för mat, när jag förtvivlat sa att han äter hur mycket som helst. Med det fantastiska rådet :evil: fick vi en massa (onödigt) strul eftersom ungen givetvis var hungrig och vi visste inte bättre :oops: .
LAMY skrev:Jag som då är trött och väldigt känslig psykiskt tycker att det blir helt rörigt, eller är det så här det är med en nyfödd och jag har för bråttom och för höga krav? Jag blir ju gråtfärdig, vill att det ska bli så bra som möjligt för bebis ju! Behöver lite inputs på detta så att jag kan bli mer självsäker.
Läser så snart jag hinner i barnaboken, det verkar ju så enkelt med standardmodellen men jag får ju inte riktigt till det känns det som….
Detta kunde jag skrivit själv (känner på mig att om vi får fler barn är det just såhär jag kommer känna).
Försök lägga presterandet och all "ordning och reda" på hyllan kommande två veckor, lättare sagt än gjort :shock: 8) jag vet, men försök tänka att du ska unna dig att lära känna din dotter :heart:.

Stora kram aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
LAMY

Inlägg av LAMY »

Tusen tack Tetz och aso för era snabba och underbara svar!
:D

Senaste dygnet har varit helt upp och ner så jag har inte hunnit läsa igenom länkarna än men hoppas hinna nu.

Igår när jag läst första svaret kände jag mig mycket lugnare, stöd finns och jag är på rätt väg, TACK för det!

Nu har det ju då hunnit dyka upp fler frågor....

Igår blev liten övertrött tror jag, hon var vaken från 21 till 2 på natten, som jag skrev utgår jag först och främst ifrån att skrik betyder hunger så det försökte jag med först, men tänkte på vad Tetz skrev att jag skulle sikta på 1,5 h vaken, utifrån det tänkte jag att om det inte är mat, för hon ville inte ha till slut ju, måste skriket betyda övertrött. Från 22 till 2 försökte jag somna och hon somnade flera gånger men vaknade o skrek efter 5 min när man lagt ner henne. Funderar på om små bebisars tarmar kan ställa till det, eller nåt jag ätit? Det har varit exakt så här vid 3 andra tillfällen sen hon föddes.

Tips på hur man får övertrött bebis att somna?

I natt när hon väl somnade blev det i bärsjalen och sen somnade jag med henne i den, sen sov hon till 7, då hade hon ju inte ätit på VÄLDIGT många timmar. kl 7 skrek hon till så då tog jag upp o gav henne mat från ena bröstet, hon sov vidare, fick lite mer mat vid 8 och sen sov hon till 12. I eftermiddag har hon inte ätit mycket, mest sovit, men när hon är vaken är hon mest missnöjd.

Funderar på om jag ska väcka henne för att ge henne mat när det blir så här? Vad tror ni?

Det känns som att det inte är bra att hon sover så länge men jag vet inte... Tänker att det inte är så bra för lilla magen!?
Är så rädd att hon ska få kolik, men jag måste sluta tänka så!

Problemet blir ju även att brösten blir väldigt spända och fulla, mjölken kommer snabbt, hon sätter i halsen, och det finns massa mjölk så det tar minst 3 gånger för henne att tömma ett bröst.

Annan fundering, har ni använt andningslarm?
Jag har ett babysense 6 som vi kopplade in idag, hade egentligen tänkt ha vagnen uppe i sovrummet men bestämde oss för att ta fram spjälsängen istället så idag har vi fixat med larmet i spjälsängen och att hon nu i början sover där endast på natten.
Tog då ner vagnen och tänkte ha henne där på dagen, men hur göra med larmet? Ska jag flytta med det ner på dagen? Hur har ni gjort?
Och har ni lagt på mage? Dom är ju väldigt noga på BB och BVC med att tala om att bebisar ska sova på rygg och inte på mage. Men jag ser ju hur gott dom sover på mage... Blir dock helt nojjig av alltihop. Springer och tittar på henne hur ofta som helst när hon sover...

TACK för ert stöd och för att ni tar er tid, nu ska jag läsa länkar och peppa mig för att få liten att rapa ordentligt!

Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Tetz

Inlägg av Tetz »

Vad skönt att det känns bättre! :heart:
LAMY skrev:Tips på hur man får övertrött bebis att somna?
Mitt första barn skrek av hunger, så det andra fick hur mycket mat som helst. Det visade sig att man kan skrika precis lika mycket av övertrötthet, för hon var dötrött istället :wink: Och då gick hon i baklås för hon kan inte äta när hon är trött. Jag tycker att du läste av situationen alldeles korrekt! :D

Jag rekommenderar läsning i Barnaboken:
Om något blivit fel: den nyfödda tycks vägra sova. s. 148
Sedan om kvällstrassel och nattklubb, s. 151
LAMY skrev:I natt när hon väl somnade blev det i bärsjalen och sen somnade jag med henne i den, sen sov hon till 7, då hade hon ju inte ätit på VÄLDIGT många timmar. kl 7 skrek hon till så då tog jag upp o gav henne mat från ena bröstet, hon sov vidare, fick lite mer mat vid 8 och sen sov hon till 12. I eftermiddag har hon inte ätit mycket, mest sovit, men när hon är vaken är hon mest missnöjd.
Jag har oftast inte väckt för mat på natten, men väl på dagen om det börjat närma sig tre timmars sömn. För då är risken överhängande att liten håller på att vända på dygnet. Dock väldigt försiktigt styrande när man fortfarande är i smekmånaden. Sedan efter smekmånaden har de fått sova högst 2,5 h.
LAMY skrev:Annan fundering, har ni använt andningslarm?
Japp! Jag har en sensorplatta i spjälsängen/nattvagnen, och en platta i den vagn vi använder på dagtid. Så flyttar jag runt själva dosan.

Jag vet att det är lätt att bli nervös av all propaganda kring ryggläget :( Anna Wahlgren har skrivit många bra krönikor om detta och andningslarm, så läs gärna på denna länk
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... tober-2011. Så kan du väga för och emot :D

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
LAMY

Inlägg av LAMY »

Hej och tack för senaste svaret!

Så fort dagarna går, idag är Lillasyster redan 2 veckor :heart:

Dom senaste dagarna har varit lite blandade, först gick allt jättebra med standardmodellen, men dom senaste 2-3 dygnen har varit tuffa, liten har svårt med magen, hon får jätteont när hon behöver bajsa och kan inte bajsa och kan inte heller sova då, och mat är ju inte lika lätt att få i sig när magen är full lixom. DEtta märks mest på kvällarna och det blir många vakentimmar, igår natt fick vi hjälpa till med termometern och sedan kunde liten äntligen somna. Trött mamma och pappa och då är det ju skönt när liten sover på dagen, det blir lätt mer än 3 timmar...
Har funderat hur jag ska vända detta rätt igen, och det måste ju vara genom att dagtid väcka henne efter exakt 2,5 timmar, eller tänker jag fel?

Just nu är det svårt att hålla henne vaken i ens en timme, för hon är ju oxå trött efter att ha varit mycket vaken på sena kvällen/natten.
Som det är nu äter hon bara 2 gånger från samma bröst när hon är vaken, tänker att om jag lyckas hålla henne vaken längre måste ju även chansen att få i henne mer mat från andra bröstet öka och det kanske oxå underlättar för lilla magen? Eller vad tror ni? Tänker jag vettigt?
Man (i alla fall jag) får lätt lite svårt att tänka klart när man är trött och oron kommer smygande, gör jag rätt? Hur var det nu osv

Jag är en sån person som när jag lagar mat följer receptet noggrant och så är jag med allt, så det är väl därför det är svårt för mig att ta nya tag när jag och liten inte kan följa standardmodellen rakt av...
Men jag har kanske bara för bråttom helt enkelt....?!

Om jag förstår saken rätt är smekmånaden just en månad och under den tiden ska jag inte följa några klockslag, utan sträva efter 1,5 timme vaken, 2,5 timme sova, eller?
Säg då att jag kl 16.30 ger henne mat, rap, påfyllning, blöjbyte, umgås, lite mer mat om det går och kl 17.45 sover hon, men vaknar igen 18.15 (jag antar att hon då vill äta igen) mer mat och sedan somnar igen, för att sedan vakna igen och jag ser att hon drar upp benen och har ont, tar upp henne o hon somnar näsatn direkt, lägger i vagnen, men hon vaknar snart igen. 19.15 är hon vaken helt o somnar inte igen, cyklar med benen och 19.30 bajsar hon äntligen. Min fundering blir då, hur dags ska nästa vakenperiod på 1,5 timmar börja? Jag blir väldigt osäker när jag undrar det o då kommer frågorna, ska hon äta, sova eller vad? och då blir det kaos tycker jag....
Hoppas jag inte är tjatig o ställer samma frågor flera gånger... Det känns så bra bara att få skriva funderingar o sen få lite inputs!

Vad gäller mage eller rygg är valet egentligen enkelt, ser ju hur gott hon sover på mage :D
Måste bara klura ut hur jag enklast ska göra med att flytta runt själva enheten till larmet, man ska ju testa det varje dag och det måste ju innebär att jag ska testa det efter varje flytt oxå, eller hur funkar era larm?
Problemet blir på kvällen eftersom storasyster lägger sig halv åtta men lillasyster är ju kvar här nere lite till och larmet tjuter ju rätt högt så storasyster lär ju vakna av att vi testar det när hon sover..

Just det en annan fundering, på natten är det ju mörkt i sovrummet, men på dagtid är det ju ljust (såklart) när hon sover här nere i vagnen, när bör jag hänga nåt över o se till att det är mörkt i vagnen?

Jobbar fortfarande på att "lära" liten att rapa, det borde ju oxå spela roll vad gäller att hon har ont.

Tänker mycket på era svar, en av sakerna som fastnade lite extra var att vi ska lära känna liten och njuta av smekmånaden, TACK för det och allt annat :D

Tack så länge!
Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
LAMY skrev:liten har svårt med magen, hon får jätteont när hon behöver bajsa och kan inte bajsa och kan inte heller sova då, och mat är ju inte lika lätt att få i sig när magen är full lixom.
Magont är inte roligt! :( Bröstmjölk är ju laxerande, så jag skulle vilja ordinera mer mat! :) Är det totalstopp finns väl nån typ av laxerande droppar som jag inte kommer på vad det heter nu. Lyssna med BVC!
LAMY skrev:Just nu är det svårt att hålla henne vaken i ens en timme, för hon är ju oxå trött efter att ha varit mycket vaken på sena kvällen/natten.
Som det är nu äter hon bara 2 gånger från samma bröst när hon är vaken, tänker att om jag lyckas hålla henne vaken längre måste ju även chansen att få i henne mer mat från andra bröstet öka och det kanske oxå underlättar för lilla magen?
Hon är ju bara två ynka veckor och då är det svårt att hålla sig vaken! Försök få i så mycket mat som möjligt när hon äter och låt magen vila mellan målen, mer kan du inte göra. Det är förutsättningarna vi bjuder på!
LAMY skrev: Men jag har kanske bara för bråttom helt enkelt....?!
Där slog du huvudet på spiken tror jag! ;)
LAMY skrev:Om jag förstår saken rätt är smekmånaden just en månad och under den tiden ska jag inte följa några klockslag, utan sträva efter 1,5 timme vaken, 2,5 timme sova, eller?
Just så! :thumbsup:
LAMY skrev:Min fundering blir då, hur dags ska nästa vakenperiod på 1,5 timmar börja?
Sträva efter 3,5-4 timmar mellan måltiderna, så vet du när det är dags för nästa vaken period. Men än då länge tycker jag att du ska hålla ögonen på det lilla underverket istället för klockan! :D
LAMY skrev:Måste bara klura ut hur jag enklast ska göra med att flytta runt själva enheten till larmet, man ska ju testa det varje dag och det måste ju innebär att jag ska testa det efter varje flytt oxå, eller hur funkar era larm?
Vi har två plattor till vårt larm, en ligger i sängen och en i vagnen. Så vi flyttar bara själva huvudenheten. Själva testandet av larmet sker automatiskt varje gång vi glömmer stänga av det... :lol:
LAMY skrev:Just det en annan fundering, på natten är det ju mörkt i sovrummet, men på dagtid är det ju ljust (såklart) när hon sover här nere i vagnen, när bör jag hänga nåt över o se till att det är mörkt i vagnen?
Ja, lite mörkt kan vara skönt även på dagen. Lägg över ett tunt lakan över vagnen (fast se till att det kommer in luft!) eller dra för gardinerna i rummet.

:heart:
LAMY

Inlägg av LAMY »

Nu är jag sååå trött och vet inte vad jag ska ta mig till!
Två nätter i rad har liten varit vaken från 22 till 3.30, det är helt omöjligt att få henne att somna. Först är det magen som krånglar och hon tar i för att bajsa, sen när hon väl har bajsat kan hon ändå inte somna. Mat är hon måttligt intresserad av när hon är övertrött, men till slut blir hon ju hungrig. Hon ligger vid bröstet först och är nöjd, sen när mjölken strömmar till, den kommer väldigt fort, tar hon bort munnen från bröstet och bara skriker. Jag vet inte vad jag ska göra, verkar som att hon är arg för att det kommer så mycket mjölk?!

Tror att hon får i sig för lite mjölk på dagarna och är vaken för kort för att hinna bajsa. Men i söndags provade jag att väcka henne efter 2,5 timmar, då åt hon sovandes och jag lyckades hålla henne vaken i 45minuter. Känns som att det blir en "ond" cirkel med lång vakentid som sedan ger trött bebis som sover för länge...
Kan inte hitta nåt på sidorna i BB som Tetz tipsade om som stämmer in... och idag har det varit så på eftermiddagen istället så det känns inte som kvällstrassel. För mycket intryck kan hon ju inte få eftersom hon inte direkt vill umgås när hon är vaken, hon vill bara äta, få ny blöja o sen sova.

Igår provade jag att istället låta henne sova så länge hon vill, då sover hon mest hela dagen o vaknar o äter snabbt för att sen somna igen, och igår var hon hungrig på natten (så har det inte varit innan), men det var även att hon behövde bajsa, vilket hon gjorde men sen kan hon ändå inte komma till ro.

Jag vet nu varken ut eller in, idag när hon vaknade o var hungrig kl 12 försökte jag peppa mig själv att ge henne massa mat och det gick, lyckades ha henne vaken 1 timme o en kvart, mata från båda brösten trots att hon blev lite arg o upprörd. Resultat - istället för att sova så länge som hon brukar sov hon 1,5timmar... då gav jag henne mer mat, så mycket det gick under 45min sen var hon trött, somnade o sov oroligt i en halvtimme. Sen tog jag upp henne o masserade magen tills hon bajsade, vaken en timme totalt med matning från ett bröst, sen somnade hon igen i en halvtimme o sen vaknar hon... jag blir helt tokig! vad ska jag göra då??? Jag vet att det inte är klockan som är viktig men jag måste ju ha lite koll annars har jag ju ingen uppfattning om nåt när jag är så här trött.

Jag blir väldigt förvirrad och vet varken ut eller in, sikta på vaken 1,5timmar gör jag så gott det går, men sen sover hon ju ofta jättelänge, men ibland är hon vaken jättelänge, det blir ju helt upp och ner! ska jag väcka eller inte? ska jag strunta i standardmodellen eller vad? Detta börjar kännas väldigt likt som det var med storasyster och jag som kände mig trygg i att nu har jag forumet och barnaboken nu ska allt gå bra, fattar inte vad jag gör för fel!!!!
och jag får det inte att gå ihop, när hon skriker ska jag erbjuda mat, men jag ska ändå oxå sikta på 3,5-4 timmar mellan målen?!

Jag försöker lära känna min lilla bebis men just nu känns faktiskt alltihop hopplöst.

Jag försöker verkligen att ta till mig av era råd, men just nu känns det ändå svårt.

En helt annan sak ang andningslarmet så är det enligt bruksanvisningen inte ett säkert sätt att testa larmet att man glömmer stänga av det, det ska testas varje dag utan barnet i för att man ska veta att det fungerar.

Ledsen att det blev så negativt men det är tyvärr såhär det känns just nu.

Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
aso

Inlägg av aso »

Hej LAMY!

Å jag känner igen mig, det är så jobbigt när man inte får till det och paniken växer i takt med att man blir allt tröttare och mer uppgiven. Det finns ingen superlösning som fixar allt på en gång, hur gärna man än vill att det ska ordna sig med en gång så är det ändå en massa trösklar man ska över.
Vi andra mammor här på forumet kan bara komma med råd utifrån egna erfarenheter, det är bara du som känner ditt barn. Är ni inne i en ökningsperiod så är risken stor att allt strular, så var det för oss, men det går över. Det är en klen tröst men så upplevde jag det, plötsligt en dag lugnade sig allt och jag kunde ana tendenser till hur den lille ville ha det.

När det är jobbigt och jag är frustrerad brukar jag försöka tänka:
1. Jag gör precis allt jag kan och lite till
2. Jag ber om hjälp och råd från andra
3. Det kommer inte att vara såhär i evigheter, det är bara precis just nu under en kort period jag möter just dessa utmaningar
4. Det är en process att lära känna sitt lilla barn, låt det ta sin tid, det hjälper inte att få panik
5. Det finns ingen som kan göra mer än sitt allra bästa
6. Nu ringer jag en god vän som kan komma hit en stund och ge mig lite perspektiv på tillvaron och bära runt på bebisen så jag kan äta i lugn och ro

Kram kram aso :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej LAMY :D

Ja, alla har vi nâgon gâng känt som du gör nu. :heart:

Jag tycker mig ana att nattklubben kan ha sina orsaker i för mycket sov dagtid, hon lägger helt enkelt vakentiden nattetid om du förstâr hur jag menar. Jag skulle väcka efter 2,5 timme dagtid och sen mata och truga sâ mycket som gâr i. Försöka dra ut pâ vakentiden sâ mycket det gâr, nu har du ju en väldigt liten plutt :heart: sâ pressa inte för hârt. Men en timme i allafall, gärna en och en halv-trekvart (särskilt pâ eftermiddagen) kanske inte känns helt ouppnâeligt? Lyckas du fâ in fyra riktiga mâl dagtid sâ har du gjort ett kanonjobb som snart kommer att ge utslag nattetid. Fortsätt att skriva om hur ni har det, vi finns här.

LAMY

Inlägg av LAMY »

TACK för att ni finns! Så skönt med nån som förstår! Och tar sig tid! Och lyssnar! Skönt att jag inte är den enda som känt såhär.

Nu har jag precis sovit 2 timmar, liten har oxå sovit, hurra! Och jag tar nya tag inför natten.

Uppskattar era inputs massor (även när jag är negativ... behövde verkligen få skriva av mig!) :D

Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup: :-({|=

aso

Inlägg av aso »

Gott att höra :D !
LAMY

Inlägg av LAMY »

Måste ju även berätta när det går bra :D
dom senaste 3 dygnen har varit bra!!!
Liten har lite problem när hon ska bajsa, men massage hjälper och hon får sempers magdroppar från o med igår, så vi ska nog få magen bra :D

Och vi håller ju på att lära känna lillasyster och med det blir det mindre oro och frustration. Det är mycket lättare att ta skriket när man vet vad det beror på, tex skriker lillasyster alltid när hon är mätt o belåten men trött.

Just nu funderar jag mest på praktiska saker som tex när jag ska lägga henne i sovrummet för natten istället för vagnen här nere, skönt med "lätta" problem. och jag känner mig som en helt annan mamma när jag får sova någorlunda!

Svårast just nu är att inte ha dåligt samvete för storasyster som skulle behöva lite mer sysselsättning, men imorgon tar jag nya tag! Men storasyster är så fin och tålmodig, fina tjejen :heart:

Tack för ert stöd :heart:
Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

âh vilken härlig läsning! Bra jobbat! :thumbsup:

Jag tror inte att storasyster :heart: behöver sâ väldigt avancerad sysselsättning. :D Vâr mellanbror (snart tvâ) har sen lillebrors ankomst blivit en mästare pâ att göra saker och ting själv: dammsuga, sopa, diska (när jag känner att jag har krafter att sen torka golv och byta kläder osv :lol: ), dammtorka... Och sâ är han ju totalt oumbärlig när nânting ska fixas med lillebror. Utan en liten puss frân brorsan när det är sovdags sâ kan ju inte lillebror gâ och sova, det fâr jag veta om jag nân gâng glömmer bort det. Och när lillebror sover sâ kan jag och mellanbrorsan krypa upp i soffan och läsa böcker, leka med datorn i smâ doser, gâ ut med soporna... Det enklaste är ofta det bästa med sâna här smâ tycker jag mig märka. Jag fâr ofta höra att jag mâste komma ut lite mer, dra iväg pâ sagoläsning pâ bibliotek osv, men jag är otroligt nöjd med vâr hemmalunk. Och jag lovar att vâr mellanbror är det ocksâ.

Senast redigerad av Sarisparis den lör 14 jan 2012, 23:58, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"