Här ska sovas :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Re: Här ska sovas :)

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Du kan nog med säkerhet räkna med lite annalkande ångest, precis som du själv misstänker. Läs och läs igen om detta. Finns superbra trådar om detta på forumet Späda och Små/Favoriter,scrolla ner där så finner du dem. Läs även några av de andra, supernyttiga att ta del av.

:arrow: När man justerar skall man inte se bakåt, det tar ett tag att införa nya tider, minst 3+7 dagar innan man kan utvärdera.

:arrow: Gällande morgonen, se det som en gång ingen gång, det är inte säkert att det sker igen, visst?! Blir det ett mönster får du vidta årgärder i så fall.

:arrow: Under 8 måndersångesten är det, precis som du skriver, att servera samma svar, än lugnare och säkrare än tidigare och inte blir överraskad i fall STORfrågan dyker upp. Vår lilla tjej ifrågasatte alla moment i vårt schema denna tid, men vi visade att allt är som det var och då nöjde hon sig ganska snart med det. Se det som frågor och svar, hela tiden så underlättar det. Samt tänk på vilken kille du vill ha när ångesten är över, dvs inte bekräfta en oro utan tillsätta ett lugn. Du vill ju ha en trygg självständig lite herre när det hela är över. Jag körde mycket med att sitta ner hos och fortsätta med det jag höll på med, fast på golvet och bara finnas som en tyst, trygg klippa - att klättra på, klänga på och gråta ut hos, innan juvelen hittade annat att göra. :wink: Men jag avbröt inget, eller räddade upp till min värld om man säger. Mer om detta kan du läsa i trådarna ovan.

Kör så det ryker och var inte rädd - det räcker att en är det, visst?!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mammas lilla hjärta

Inlägg av mammas lilla hjärta »

Hej igen!

Det var väldigt länge sen jag var här inne ser jag nu, det blir väl så när det flyter på?! Vår gosse är nu 13 mån och sover för det mesta som en prins. Vårt problem nu är att han fortfarande! inte har ställt om sig till vintertid :( I vanliga fall vaknar han ca 7 men nu är det snarare regel än undantag att han vaknar redan kl 6. Han är ledsen och trött när han vaknar men vi får honom inte till att somna om :( Vårt schema är så här:

7.00 godmorgon (välling)
ca 8.30 frukost med mamma
ca 11.15 lunch
12-14 sova 2h
14 välling
ca 17.30 middag
ca 19.15 välling
19.30 godnatt
(totalt 13,5 h)

Det är ca en månad sen vi lade om lurarna så att det nu bara är en lång och det klarar han oftast. Sover vanligtvis 1,5-2h men vaknar han innan får jag honom inte till att somna om (det är riktigt mörkt där han sover). Men det är alltså morgonen som är det stora kruxet. När han vaknar försöker vi först s om han somnar själv. När han blir ledsen så ramsar vi och får gå in och lägga honom ner, vilket resulterar i ännu högre skrik. De var enklare när han var liten fö då låg han ju ner men nu ställer han sig ju bara och skriker och det är svårt att lugna honom. Det slutar ju med att vi efter ca 30-40 min tar upp honom efter som han inte somnar igen. Jag behöver lite peppning för att kämpa med morgnarna nu tror jag, i övrigt fungerar det ju. Men fm blir ju så långa för honom när han vaknar 6 och sen inte sover förrän 12...

Tacksam för lite hjälp!!
// Anna
mamma till gosse född okt 2011, kurad från 110429
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen åter! :lol:

Då har det ni det ju väldigt bra på det stora hela. Härligt. Det där med att vakna för tidigt är ju trist, helt klart. :wink:

Spontant tycker jag att ni trafikerar för mycket. Han är en stor herre och klarar av att lägga sig ner igen. Ni signalerar i handling att morgonen har kommit och därför blir han ju så klart jättesur när ni kommer in "hjälper" honom ner. Han kan få EN ramsa, som förmedlar att det fortfarande är sovtid. Sedan får han lov att reagera ifred. Har ni infört väckarklocka? Det är toppen, då det bli klockan som har ansvar att meddela när morgonen har kommit. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"