Lite frågor angånde sömnen dagtis för min tremånaders dotter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Saris78

Lite frågor angånde sömnen dagtis för min tremånaders dotter

Inlägg av Saris78 »

Jag är helt ny här och har en fråga.
Jag har en liten tjej som nyss fyllt tre månader. Hon somnar nu fint i vagnen dagtid efter att jag vagnat försiktigt några omgångar,det tar mellan 5-10 min innan hon sover. Efter ca 5-15 min kommer ett uppvak och jag kan då få vagna i några omgångar i ca 10 min. Hur ska jag göra med denna tiden, ska jag då låta henne sova 10 min längre än jag normalt tänkt enl schemat jag gjort för henne? Samt den tiden det tar innan hon somnar innan uppvaket,ska den också läggas till på schemat?
Om hon ska sova ett långpass på 2 timmar och vaknar flera gånger och är vaken länge innan jag får henne att somna om,hur gör jag då?
Hoppas ni förstår hur jag menar! :-)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Re: Lite frågor angånde sömnen dagtis för min tremånaders do

Inlägg av blivandemamma »

Hej Saris, välkommen till forumet. Hoppas du skall trivas. Det gör jag :D

Jag har kört schematiderna från att jag lägger dem tills det är dags att stiga upp. Om det tar extra lång tid för dem att somna, kan jag bjuda på en marginalkvart. Alltså att man låter dem sova en kvart extra. Hur generös man är med kvartarna är ju lite beroende på hur det påverkar barnet. Märker man att de där tio minuterna det tog att somna, gör barnet trött senare på dagen, ja då är man mer generös med marginalkvartarna och tvärtom!

Så känn dig för vad som passar!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Saris78

Inlägg av Saris78 »

Tack så mycket för hjälpen! Nu förstår jag! :-)
Saris78

Behöver hjälp med schemaförslag till min tremånaders dotter.

Inlägg av Saris78 »

Min dotter Iris sover otroligt bra på nätterna. Natt är för henne mellan 19-07 och oftast vaknar hon bara en gång och är ordentligt hungrig,sover sedan vidare utan ett knyst. Klockan 7-7.30 vaknar storasyster Linnea och då brukar också Iris vakna.
Klockan 10.45 går jag och Iris för att hämta Linnea på dagis och det är därför absolut smidigast om Iris skulle kunna ha ett långt sovpass under hämtningen. (Hon trivs nämligen varken i vagn eller sele/sjal när hon är vaken)
Jag har svårt att få ihop ett vettigt scema till henne. Hon orkar max vara vaken 2 timmar i sträck,sen är hon riktigt trött. Någon som kan hjälpa mig?
ladyline

Inlägg av ladyline »

Hej! Hur ser ditt schema ut nu? Jag har lagt ungefärliga scheman ungefär vid tre månaders ålder och de har sett olika ut för alla barn eftersom barnen varit olika. Kika på de exempel som finns här på forumet och utgå ifrån din dotter: När är hon som mest trött och pigg, när sover hon som bäst etc. Man måste vara lyhörd och läsa av sitt barn för att det ska fungera bra.

Att sy ihop sovtider med hämt- och lämningar kan vara knepigt, måste du hämta just den tiden?
Saris78

Inlägg av Saris78 »

Som det är nu har jag inget riktigt schema till henne men känner att det hade förenklat mycket att ha lite rutin på vardagen. Jag ska titta runt på lite förslag här och se vad jag kan hitta. Jag måste tyvärr hämta storasyster just 11.15 eftersom hon bara får gå de timmarna.
ladyline

Inlägg av ladyline »

Det lättaste, tycker jag, är att utgå ifrån hennes totala sömnbehov och sedan portionera ut vakentiden efter hennes egen rytm. Om hon sover 12 h på natten och orkar vara vaken ca två timmar varje pass är ett tänkbart schema (ungefärligt):
19-07: natt
9-10.30: sova 1,5
12.30-14: sova 1,5
16-16.45: sova 45

På så sätt blir det 15 + 45 i total sömn, du vet själv om det är för lite eller passar fint.
Under favoriter finns en schema-tips-tråd som är super! Lycka till och glöm inte att ett schema allt är flexibelt och måste anpassas efter barnet och inte tvärtom!
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej Saris78, och välkommen! :D :heart:

Du har fått toppensvar från ladyline :thumbsup: :-D och jag skriver under på alltihop!

:D Tänkte bara flika in en liten sak. Om en tremånaders bebis har en massa uppvak under sovstunderna så brukar det vara ett tecken på att hon inte blivit riktigt mätt. Det kan alltså vara en idé att försöka få i henne lite till. Vid denna ålder är det många bebisar som blir väldigt hungriga, och man kan smygstarta med smakportioner om bebisen verkar redo (tittar intresserat när ni vuxna äter etc.).
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"