Kurning av 17 månaders - några frågor innan vi startar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Svanhalsen

Kurning av 17 månaders - några frågor innan vi startar

Inlägg av Svanhalsen »

Efter snart 17 månaders dålig nattsömn har vi bestämt oss för att kura vår lilla kille! Kan knappt bärga mig och se om det verkligen kan bli så fantastiskt bra som boken skriver...

Några frågor innan vi börjar:
Han somnar med napp både på dagen och kvällen. Ska vi ta bort den redab första kvällen? Hur ska vi isf gå till väga? Ska nappen bort även på dagen?

Vi tänkte börja kura idag tisdag. Lördag-söndag ska vi sova på hotell. Funkar det att köra kuren ändå eller ska vi vänta tills vi kommer hem på söndag?

Vår son kissar ofta igenom blöjan på natten så pyjamasen och ibland även lakanet blir vått. Ska vi byta på honom i sängen då? Lakanet kan vi ju lägga en filt över som vi kan ta bort om han kissar igenom

Vi har en vuxensäng i hans rum en bit från spjälsängen. Ska någon av oss föräldrar sova i den medan vi kurar för att snabbt vara framme om han vaknar?

Hur ledsen/hysterisk får han bli innan vi lyfter upp honom ur sängen? Eller ska vi aldrig lyfta upp honom?
LilloppansMamma

Re: Kurning av 17 månaders - några frågor innan vi startar

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen, svanhalsen! :lol:

Jag vet, att resultatet kommer att bli så fantastiskt som boken beskriver. :wink: Med lite jobb och tålamod, så kommer den där goda sömnen att infinna sig hos även er.
Svanhalsen skrev:Han somnar med napp både på dagen och kvällen. Ska vi ta bort den redab första kvällen? Hur ska vi isf gå till väga? Ska nappen bort även på dagen?
Jag har ingen erfarenhet av att ta bort nappen på en så gammal herre. Min min loppa var bara fem månader när jag tog bort nappen. Och det gick fin, fint det. Jag tänkte också att man kanske skulle ha kvar nappen på dagen. Men varför egentligen? För att använda som propp? Äsch släng den, tycker jag. :wink:
Svanhalsen skrev:Vi tänkte börja kura idag tisdag. Lördag-söndag ska vi sova på hotell. Funkar det att köra kuren ändå eller ska vi vänta tills vi kommer hem på söndag?
Ni väntar till söndag, tycker jag. Ni skall först etablera ett lugn
och då krävs det att man har lugn och ro kring sig, och att man kör konsekvent med sovplatserna. Nu skall steken vändas rätt och då ska vi inte förvirra herren med att byta plats och utsätta honom för en massa aktiviteter.

Svanhalsen skrev:Vår son kissar ofta igenom blöjan på natten så pyjamasen och ibland även lakanet blir vått. Ska vi byta på honom i sängen då? Lakanet kan vi ju lägga en filt över som vi kan ta bort om han kissar igenom
Jag läste någonstans ( dock inte på detta forum) att man kan gå upp en storlek för blöjorna på natten ifall de läcker igenom. Men ett tips jag dock läst här på forumet, är att ha plastad frotté underst, sedan handduk och en fleecefilt ovanpå. Då sugs det blöta ner till handduken. Jag har dock inte behövt prova detta själv, så jag hade verkligen försäkrat mig om att det håller sig torrt. Kan du inte prova med liten vatten, tänker jag? :wink:
Om han inte har det allt för kallt i rummet så kanske det räcker med en tröja och strumpor när han sover (med filt/täcke)? Då slipper man byta en hel pyjamas om han kissat igenom, tänker jag. För att förtydliga, en blöt blöja som läcker igenom skall alltid bytas, här får ingen unge ligga med blöt blöja från tidig kväll till morgon. Då använder man sig av ledljus utifrån. Snabbt och ordlöst byter man blöjan och de våta. Men blöjorna skall hålla för en hel natt, tycker ju jag. Så det kan vara värt att kanske byta blöjsort.
Svanhalsen skrev: Vi har en vuxensäng i hans rum en bit från spjälsängen. Ska någon av oss föräldrar sova i den medan vi kurar för att snabbt vara framme om han vaknar?

Nej, inte i början av kuren. Då får ni sova någon annanstans om ni delar rum. I uppföljningsveckan kan ni smyga in och lägga er i samma rum. Eller ni kanske har ett eget sovrum? En av er ska iallafall hålla sig vaken helt och hållet den första natten- för att kunna ingripa och förmedla lugnet. Ni kan ha en madrass utanför rummet, och den tredje natten är det helt okej att somna till då och då.
Svanhalsen skrev:Hur ledsen/hysterisk får han bli innan vi lyfter upp honom ur sängen? Eller ska vi aldrig lyfta upp honom?
Här har ni missat kärnan i SHN:

Tes och grundprincip

Grundpricipen är: man lugnar barnet där det ligger.

Tes: Små barn fruktar vargen - den livshotande faran. De är från första stund instinktivt medvetna om att de inte kan överleva på egen hand. Någon måste föda dem, värma dem, ge dem tak över huvudet och skydda dem mot vilda djur. Föräldrarna är barnets överlevnadsgaranter. Föräldrarna måste dagligen och stundligen hålla vargen stången i alla dess skepnader

Läs igenom kapitlena, lugnet, säkerheten, njutningen- de hänger samman och utgör grunden till SHN-processen. För vet ni VARFÖR ni skall göra något, då vet ni också HUR. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Svanhalsen

Inlägg av Svanhalsen »

Tusen tack för svar och råd LillloppansMamma!

Vi hoppar över resan i helgen och stannar hemma och kurar. Måste börja nu, vi börjar bli desperata på sömn...

Har även spanat in storleken större av Pampers Baby dry, 12-25 kg istället för 9-20 kg som nu (Libero är alldeles för tunna för oss) och ska köpa dessa till natten.

Napparna ryker nog också...

Vi har egna sovrum lillkillen och vi föräldrar så inga problem att inte sova i hans rum, det brukar vi inte göra heller.

Återkommer imorgon och berättar hur natten varit... Ska läsa på Lugnet, Säkerheten och Njutningen ordentligt nu :D

//Svanhalsen
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Ja, återkom gärna med rapport! :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Svanhalsen

Inlägg av Svanhalsen »

Första natten avklarad!!! Och det gick ganska bra:

Nattade 19.15 med tillrättaläggandet (solfjädern) och ramsan om vart annat. Efter 20 min somnade han, utan att resa sig i sängen en enda gång!

Han vaknade sedan inte förrän 04.20, körde då samma race igen med solfjäder och ramsa. Denna gång blev han dock mer ledsen och ställde sig upp säkert 15 ggr. Jag la dock tillbaka med solfjäder, ramsa osv. Efter 40 min sov han igen.

05.20 vaknade han igen. Lyckades otroligt nog (han brukar gå upp vid denna tid..) få honoma tt somna efter 10 min.

07.15 går vi in och väcker vår lilla prins (har aldrig hänt förut...) som är på ett strålande humör!

Summa sumarum tycker jag att det gick bättre än jag trodde, och jag kände mig hela tiden lugn och övertygad :-) Känner mig nu väldigt hoppfull inför kommande nätter...:-)

Om någon har några tips för natt två mottager jag dem gärna :-)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Svanhalsen!

Vilken kanonbra första natt! Bra jobbat! En sak som är bra att tänka på är att oavsett vad klockan står på så tänker man för sig själv att det är mitt i natten och på natten sover alla. Ibland kan man stressa upp sig när uppvaken kommer nära morgon och då är inte attityden den samma.

Toppen att ni fick väcka =D> !
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Svanhalsen

Inlägg av Svanhalsen »

Tack för pepp!

Andra natten förlöpte helt otroligt bra - lillkillen somnade 19.25 (efter 10 min med tillrättaläggande och ramsa). Vaknade sedan ingenting på hela natten utan först 06.35 =D> . Plockade då upp honom direkt och gick glatt upp och började leka och äta frukost.

Egentligen har vi tänkt att han ska sova 12h på natten, vad tror ni, skulle vi ha börjat ramsa igen fast kl var 06.35 så han somnade om någon halvtimme till?

Och så en helt annan fråga. I dec/jan kommer lillasyster :P . Ser att du skriver att ert andra barn är kurat direkt. Vad menar du med det? Är inställd på att vänta tills hon är typ 4 mån i alla fall.
videunge

Inlägg av videunge »

HEj
Svanhalsen skrev: Och så en helt annan fråga. I dec/jan kommer lillasyster :P . Ser att du skriver att ert andra barn är kurat direkt. Vad menar du med det? Är inställd på att vänta tills hon är typ 4 mån i alla fall.
DEN frågan kan jag! Mitt bästa tips är att du införskaffar Anna Wahlgrens Barnaboken ( finns att köpa Här) Sova hela natten är ju hur man hjälper barn som fått problem att sova. I barnaboken står allt annat typ och är min bästa vän i umgänget med småfolk.
Tack vare den så hade vi någorlunda regelbunden tillvaro redan när lillebror var någon månad och vid 4 mån sov han 12h nätter! Det är ett jättebra sätt att sätta rutiner redan från början.

Så skaffa och läs nu innan förlossning och sen kör ni med Standardmodellen. Förresten då är du hjärtligt välkommen att starta en tråd inne på späda barn och små så finns vi med och bollar där. Där pratar vi mycket om standardmodellen och om barn upp till året.

Lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Svanhalsen

Inlägg av Svanhalsen »

Tack, det ska jag absolut göra! Ser fram emot att ligga och läsa den med stora magen i vädret sista veckorna innan lillan kommer :D
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej! Det här går ju strålande :D
Svanhalsen skrev: Vaknade sedan ingenting på hela natten utan först 06.35 =D> . Plockade då upp honom direkt och gick glatt upp och började leka och äta frukost.
Egentligen har vi tänkt att han ska sova 12h på natten, vad tror ni, skulle vi ha börjat ramsa igen fast kl var 06.35 så han somnade om någon halvtimme till?

Hur ser schemat ut, är det morgon 7.15? Du kan på morgonen använda dig av marginalkvarten, dvs ta upp 15 min före eller, med en tröttis, 15 min efter utsatt tid, dvs 7.15 för er. Tidigast ni ska ta upp är alltså 7.00. Tumma inte på marginalkvarten, för då kommer han inte att lära sig när det är morgon. Inför gärna väckarklocka om ni inte har det, dom små brukar lära sig ganska snabbt att morgonen börjar först då klockan ringer :thumbsup:

:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Svanhalsen

Inlägg av Svanhalsen »

Precis, morgon 7.15 så tidigast 7 ska vi väl eg ta upp honom. Får köra på det imorgon :-) Tack för all hjälp och pepp!!! Jag kör tredje kvällen/ natten också, sen pappan då jag ska bort. Tror ni det funkar att byta efter tre nätter istället för fyra?
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Svanhalsen skrev: Jag kör tredje kvällen/ natten också, sen pappan då jag ska bort. Tror ni det funkar att byta efter tre nätter istället för fyra?
Ja det går säkert bra att byta då. En undran bara, är han helt insatt i kuren så han vet precis vad han ska göra? Det kan ju komma en mer frågvis natt. Viktigt att ge rätt svar nu i början av kuren :!: Han kan ju ta inatt också, medans du är hemma så kan du ge lite support. Allt beroende på hur mycket han hunnit sätta sig in i kuren :D :heart: Han kanske är ännu mer insatt än du, vad vet jag :wink: :D

:heart: :sleep: :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Svanhalsen

Inlägg av Svanhalsen »

Rapport från tredje natten - insomningen tog lite längre tid igen, ca 30 min, men utan mycket gråt, snarare att lillkillen var sprallig och hade myror i benen :-) Ordnade sig dock med några vändor tillrättalägganden och ramsor. Slutade med att han lg och pratade nöjt för sig själv och sedan somnade.

Vaknade sedan 05.20 men somnade om direkt till 06.45 efter ramsa/tillrättaläggande i någon minut. Magiskt! Hann tom duscha själv innan han vaknade :-)

Inatt kör pappan medan jag är borta, han är helt insatt så det går förhoppningsvis kanon.

Trevlig helg allihopa!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men vilken härlig rapport :D

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "