6 veckors bebis som flaskmatas

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
litenen

6 veckors bebis som flaskmatas

Inlägg av litenen »

Har lite frågor om standardmodellen, har beställt hem Barnaboken men inte fått den ännu.

Har en 6 veckor son som flaskmatas helt. Som jag uppfattat SM så ska de äta 1,5 timme i sträck? Gäller det även vid flaskmatning? Han äter ca var 3:e timme nu 100 ml åt gången och det kanske tar en 20-30 minuter att äta detta beroende på hur trött/hungrig han är.

//Emma
Storasyster - född maj-09, Lillebror - född - 23/9-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: 6 veckors bebis som flaskmatas

Inlägg av Sarisparis »

Hej litenen och välkommen hit :D

Grattis till lille sonen :heart:

Du kan tjuvstarta lite med standardmodelleringen av lille prinsen efter att du har läst det här fina SM-kompendiet
litenen skrev:Som jag uppfattat SM så ska de äta 1,5 timme i sträck?
Nej, inte äta 1,5 timme i sträck. Men under 1,5 timme sâ "ska" man hinna med mat tills det tar stopp, rap, mera mat tills det tar stopp, skötning, umgänge, mera mat tills det tar stopp, rap, mera mat tills det tar stopp. Sen är det dags att sova. :sleep:

Kanonbra att du införskaffar Barnaboken, den är verkligen hur bra som helst och blir bara bättre vid omläsning.

Kollar lite andra grejer; hur sover sonen? Egen säng/vagn? Mage/rygg? Har ni andningslarm? (rekommenderas starkt oavsett sovställning).

Hoppas att du ska trivas här pâ forumet. Läs pâ lite sâ bollar vi vidare!

:heart:
litenen

Inlägg av litenen »

Han sover i egen säng, han sover på sidan, vi har andningslarm sedan dottern (född prematur). Dottern sov dock på mage och jag vet att hon sov betydligt bättre på mage än på rygg.

Okej då hade jag missuppfattat =P Läste igenom kompendiet en snabbis. Tänkte att om han skulle äta från flaskan i 1,5 timme så skulle han nog kräkas. Men då är jag med på vad det innebär.

Igår var en kaosdag då han blev jättegnällig på kvällen för att han hade sovit alldeles för lite under dagen och han blev alldeles övertrött. Har tidigare haft den inställningen att barn sover så mycket som dom behöver men uppenbarligen inte =P
Storasyster - född maj-09, Lillebror - född - 23/9-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

litenen skrev:Han sover i egen säng, han sover på sidan, vi har andningslarm sedan dottern (född prematur). Dottern sov dock på mage och jag vet att hon sov betydligt bättre på mage än på rygg.
Jättebra att ni har andningslarm. Vi rekommenderar magläge av en hel massa skäl, varav sömnkvalitén är en viktig sâdan. :D
litenen skrev:Men då är jag med på vad det innebär.
:thumbsup:
litenen skrev:Har tidigare haft den inställningen att barn sover så mycket som dom behöver men uppenbarligen inte =P
:lol: Nej, kan bara hâlla med. Jag hade samma inställning med min första och jag sâg verkligen skillnad med nummer tvâ som blev standardmodellerad frân dag1.

Glömde en grej, skulle du kunna gâ in under Kontrollpanelen (uppe till vänster) och lägga in sonens födelsedatum i din signatur? Det blir sâ mycket lättare för oss som svarar att hâlla koll pâ âldern. Tack!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"