Behöver verkligen råd! 5- veckors flicka och n&au

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SaraF

Behöver verkligen råd! 5- veckors flicka och n&au

Inlägg av SaraF »

Hej och God fortsättning!

Min Lillan är nu lite drygt fem veckor. Sedan två veckor tillbaka kör vi på enligt standardmodellen och på dagtid går det ganska bra medan nätterna och sena kvällarna fortfarande är fulla av uppvak. Långa uppvak. För att strama upp det hela har jag bestämt att natten ska vara sex timmar lång och vara mellan 23.30- 05.30. Det sista målet ger jag henne i sömnen innan jag själv lägger mig. Och sedan vagnar jag. Och vagnar. Och antagligen gör jag jättefel för hon vaknar otaliga gånger och efter halvfyra somnar hon inte om alls. Nu har jag läst att många bara kör på md standardmodellen och låter nätterna vara som de är. Det låter så bra men våra nätter har varit såhär upphackade från början och jag införde schema tidigt för att det inte gick längre... Jag blev tvungen att sluta amma redan efter en vecka pga öppna sår på bröstvårtorna så hon dricker flaska och jag vet att hon får i sig ordentliga mängder.

Ibland tänker jag att jag tagit bort fel nattmål. Om man nu alltså tänker sig att vi skulle ha haft bara två från början. Är det för tidigt att börja jobba mot vargtimmarna när lilla tjejen bara är såhär liten? Borde jag to m lägga ner allt det här och vänta ut hennes egna val? Problemet är att jag lider av svår migrän som utlöses av för lite sammanhängande sömn. Det är därför jag skulle vilja ge henne mat innnan jag lägger mig och sen få sova fram till halvsextiden åtminstone.

Usch, vad självisk och hård jag låter. Som om det bara handlar om mig och inte om min Lillan. Men det är inte så jag menar. Jag skulle bli väldigt tacksam för råd. Har förstått att jag borde backa mer och vänta ut hennes reaktioner. Men först vill jag veta om det jag gör är bra för henne, för nu har jag börjat tvivla på alltihop och då går det ju inte alls.
liten Ester, 051117
Dimwath

Inlägg av Dimwath »

Hej
Jag ville bara säga att du inte alls är självisk.
Du måste ju må bra för att bebisen ska få det så bra som möjligt. :)
Jag är inte så hemma på hur man gör med att kura mindre barn (började just kura vår åttamånaders bebis), men jag hade läst på ordentligt här på hemsidan eller köpt boken och sen kört fullt ut. Så kommer era nätter bli bättre och alla kommer att må bättre! Och kom ihåg, du är en BRA mamma som bryr dig om dig själv, och vill det bästa för lillan.

Lycka till!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag är nog inte den bästa att ge råd, eftersom det inte har gått sådär superkanon för oss, men åtminstone kan jag försöka berätta vilka fel vi gjorde.

Vi försökte som ni med att ta bort det tidiga nattmålet, vilket inte fungerade alls. Mammut maria tipsade om att vända på det hela, och istället ta bort vargtimmens mål, vilket fungerar mycket bättre. Nu är knodden 7 veckor, vi är mitt uppe i arbetet, men det går mycket bättre. En natt sov han tom sina 6 h utan ett enda uppvak! (Peppar, peppar!!!!) Nu går han 5 h utan uppvak, vaknar oftast en ggn för att sedan somna om med vår hjälp. Men som sagt, vi är mitt uppe i det hela, så det kan ju ändras och jag har lovat att inte göra några utvärderingar före veckan är slut.

Vi har dessutom ändrat uppvakstiden fram och tillbaka, så det gör nog inte vårt arbete lättare. Så bestäm dej och kör på det, så blir det nog lättare.

Misströsta inte. Det funkar till slut! :) (jag är helt bombsäker på det!)

Här kan du följa vår korrespondens och hur det hela urartat sig.. http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4385
SaraF

Inlägg av SaraF »

Tack för era svar! Mrs tall: vad jag kände igen mycket av oss i dina inlägg.

Nu har jag tänkt lite vad gäller tider:
6-7.30 vaken, sova 2,5 timmar
10-12 vaken, sova 2 timmar
14-16 vaken, sova 2 timmar
18-20 vaken
kort nattmål vid 23
kort nattmål vid ca 02

Har lite funderingar ännu och skulle bli jätteglad för andras tankar.

Ska jag låta bli att väcka vid 23? Eller tvärtom: ge mat vid 23 och sedan vagna henne förbi alla uppvak fram tills det är morgon?

Om hon, som oftast, är vaken mycket länge efter sista matningen- ska jag ändå väcka henne vid sex enligt schemat?

Jag har upptäckt att hon svarar mycket bättre på vagningen om jag väntar tills hon verkligen skriker ordentligt. Men kan man göra så när hon är så liten?

Hoppas någon orkar läsa...
liten Ester, 051117
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Vi har just kört den här svängen också, vår lille skrutt är drygt två veckor äldre än er stumpa (sju veckor nu). Här är vår tråd, där det också finns lite från Mrs Tall: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4455.

Vi hade matning 23 + 05, men precis som ni så ville han inte alls gå med på detta :lol:. Vi tog bort båda dem och ersatte med en matning kl 03 och sedan dess har nätterna fungerat. Vi har just gjort om schemat eftersom hans visar tendenser att klara en halvtimme till vaken (snart två månader = 16h per dygn), och kör nu så här:

06.30 - Uppstigning, äta, vaken 2h.
08.30 - Förmiddagslur, sova 2.5h.
11.00 - Äta, vaken 2h.
13.00 - Middagslur, sova 2h.
15.00 - Äta, vaken 2h.
17.00 - Eftermiddagslur, sova 45min.
17.45 - Äta, kvällsskötning, vaken 1h 15min
19.00 - Läggning för natten, sova 7.5h
02.30 - Äta, kort nattmål. 03.00: sova vidare natt 3.5h.

För vår del var det mycket växelverkan mellan mat och sömn, så vi höll schemat rätt hårt. Vi väckte när schemat sa uppstigning och lade vid läggdags (om han gick att hålla vaken...). Det verkar också som om Anna W's kommentar om att poletterna börjar trilla ner framåt tvåmånadersdagen stämmer väl, för nu fungerar det bättre och bättre för varje dag. :D

Vad gäller vagningen så kan du lugnt avvakta gnöl och ilska, men så fort hon blir ledsen måste du ingripa. Och det verkar vara precis så du gör nu, eftersom hon svarar på vagningen. Det som krävs för en så liten skrutta är att hon fått klart besked om att det finns och kommer att finnas tillräckligt med mat, annars ploppar överlevnadsångesten upp igen.

Lycka till!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
SaraF

Inlägg av SaraF »

Tack MarieH!

Vi bestämde oss för att lägga lillan för natten vid 20 och sedan ha nattmålet 02.30. Morgon klockan halvsju. Det var nog rätt beslut för redan första natten kändes det som om det passade hennes rytm bättre. Bara att köra vidare nu och se till att det sätter sig.

MEN jag har verkligen svårt att söva om henne på nätter och kvällar. Inatt höll jag på i en och en halv timme efter avslutat mål. Hon blir lugn snabbt när jag vagnar och ibland håller det i sig en stund men oftast börjar gnölet stegras till skrik nästan direkt. Det är inte alls så på dagen och jag kan inte komma på vad det är jag gör fel.
liten Ester, 051117
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Så skönt att det funkar bättre! Jag fick själv det här förslaget av Marie-d, så vi får tacka henne. :D

Omsomningen tog lite tid för oss också förut, men någonting har hjälpt:
- flyttat mattiden till 03 (kanske släpper om ett par dagar)
- matar i sömnen (vi flaskmatar)
- matar i två omgångar på natten.

Nattmatningen i två omgångar tror jag mest på, eftersom han i stort sett slutat korva omkring efter att vi började med det. Jag tror att han inte orkar äta riktigt så mycket som han behöver i en omgång, så jag väntar några minuter och matar igen. Han tar runt 130 ml i första svängen, och sedan brukar det gå ner bortåt 70 ml till i andra svängen. Det tar ungefär en halvtimme totalt, och då kan jag lägga mig och sova kl 3 :D.

På kvällen kan det vara mängden intryck som resulterar i ett litet kvällstrassel, och då behövs kanske lite mer hjälp att komma till ro.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
SaraF

Inlägg av SaraF »

Hej igen Det gick bättre i ett par nätter. Men när jag tänker efter hade hon precis varit förkyld då och var jättetrött. Nu har jag misslyckats helt och antagligen fastnat i vagningen.

Jag slutade försöka få till sex timmar för det kändes inte rätt mot henne när jag bara blev mer och mer förvirrad. Nu vaknar hon varannan timme hela nätterna och jag matar och sen tar det en halvtimme för henne att somna om. Det är väl inte rätt mot henne det heller.

Nu är hon åtta veckor om några dagar. Om jag bestämmer mig för att ta tag i det, bör jag ge henne sex eller åtta timmars natt då? Nu sover hon bäst efter elvamatningen på kvällen men helst vill jag inte lägga henne så sent... Och att lägga nattmålet vid 23 är kanske inte så bra när hon är så liten? Tänkte att det kan vara svårt att klara vargtimmarna då.

Förlåt att jag klagar och låter så förvirrad. Jag frågar här för att inte fortsätta föra över den förvirringen på min lillan.
liten Ester, 051117
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kan tänka mig att du fastnat med vagnandet, som ju ska vara kort och stötvis och brytas så fort lilla barnet tystnar, med skak i handtaget som avslutning, och sedan ska man GÅ. Och hålla sig borta längre än man vagnade. Läs på i Verktygslådan :!:

Var inte så misströstande - bryt bara. Som du själv säger, hon mår inte bra av att göra natten till dag. Styr upp :!: Det är inte så svårt, bara du ser framåt. Läs gärna "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" som handfast inspiration :lol:

Börja med sex timmar natt i två veckor. Öka sedan - i en Attityd av Självklarhet. Det här är inga konstigheter :!: Man måste bara bestämma sig :shock: :D

Små barn gör som vi lär dem.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SaraF

Inlägg av SaraF »

Tack för ditt svar!

Jag tittade in här medan jag höll på att vagna Ester. Sedan halvåtta ikväll. Skrik och oro hela tiden och jag var på väg att dra vagnen med mig ut i köket och fixa flaska som tröst...

Efter att ha läst ditt svar gick jag in och drog henne tyst, såg på klockan och väntade och gick in och höll på så i tio minuter. Hon lät lugnare för varje gång efter att ha närmat sig kräkgränsen innan. Och nu sover hon...

Slump? Eller sanning: att hon bara blev stressad av att ha mig där som vagnade fem tio minuter i taget och sen hängde över vagnen för att kolla minsta stök? Fast jag läst på innan. Och fått bra råd. Men ändå tyckte att min lilla flicka är det så synd om att hon behöver oroliga mig alldeles tätt inpå sig...

Jag vet att jobbet är kvar att göra inatt och framöver. Ville bara tacka för insikten.
liten Ester, 051117
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D

:D Ja, det är en tuff insikt att fatta att man faktiskt STÖR sitt lilla barn, när man så gärna vill tro att man för evigt och evinnerligen är en Guds (enda) välsignelse för den lilla :cry:

Mer förtroende för lilla barnet, alltså, och koncentera dig som omväxling på de andra sjutton bebisarna i rummet bredvid som verkligen VRÅLAR och behöver hjälp, NU :!: :!:

Kort sagt, gör andra ljud i huset, släpp överkoncentrationen (läs gärna om korgätaren i Tips på vägen) och lär dig avvakta efter att ha gett första svaret :!: framför allt GÅ :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"