9 månader, har haft problem med nacken i början

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: 9 månader, har haft problem med nacken i början

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen!

En liten fråga bara.... :roll: Känner ni att nacken är ordenligt utredd så att den inte stör kurningen?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Det kommer att gå så fint så, med stark tro på det vi gör så kommer det att gå strålande. Här på forumet finns ett mycket bra ordspråk; det är bättre att tveklöst göra fel, än tveksamt göra rätt. :wink: :lol:

Lycka till!
:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Levi

Inlägg av Levi »

Nacken är utredd och är bra. Tack för omtänksamheten. Det var en av anledningarna som gjorde att vi kände oss osäkra på att påbörja kuren för tidigt. Men nu har vi sett att killen mår bra, är stark i kroppen och har god aptit. Så nu är vi där.
Tyvärr skar sig schemat på en kvart då han hann bajsa klockan 20.00.
Eftersom han är van att bli buffad så blir han nu tokig på att inte bli buffad till sömns. Han sa ifrån ordentligt. Det 25 minuter. Han har inte vaknat ännu :shock: (Tyvärr fungerar inte mina smilies när jag trycker på dem.)
Så nu väntar vi till natten han brukar vakna så som han är programerad vi 02.00 och har svårt att sova själv till ca 04.00.
Levi

Inlägg av Levi »

Vi kämpar på nu för fullt och vi är så inspirerade att fortsätta. Tack för att denna forum finns och som gör att man orkar. :) En utförligare rapport kommer, men just nu måste jag få vila. :sleep:

En fråga: hur ska vi göra om mornarna, om han vaknar 15 min innan? Ska man använda sig av marginalkvarten när man ser att det är omöjligt för honom att sova om eller lugna ner hans iver att vilja komma upp? Håller vi kvar honom för länge är risken stor att vi får ett gråtande barn.

Levis Mamma
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vaknar han inom marginalkvarten så kan ni ta upp under glatt pompa och ståt tycker jag. Morgonen skall vara som om det är ens födelsedag. varje dag! :heart: Härligt jobbat i natt! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Levi

Inlägg av Levi »

Det här är ofattbart. Det har gått mycket lättare än vi hade föreställt oss. Första natten tog det 30 min. Han sov fr 21.00 till 01.00. :D Jag hade tidigare angett fel tider då han brukar vakna till på natten (02.00).
Han vaknar alltid vid 01.00-01.30. Pappa gick in 4ggr med tillrättaläggning, kort buffning och ramsa ut. Det här var han inte van vid, att vi pratar på natten. Tidigare blev han buffad tills han somnade om. Men chockad blev vi båda när han tog emot ramsan :shock: . Han blev lugn efter ca 15 min och somnade sen från 03.30 till 07.25.
Hela dagen går finfint enligt schemat. Vid 19.00 blir liillen så trööttt och gring. Vi tog till alla medel för att han skulle äta inför natten. 20.00 var han i säng. :o På 15 minuter, efter gråt och ledsamhet, somnar han. Han vaknar, vaknar just nu medans jag faktist skriver och är mkt ledsen. Det har gått 1½ h sen han somnade. Jag hör att pappa är där och han ramsar x4...väntar...kommer han och ta det??? Jag går på helspänn nu och kan inte slappna av.
Jag växlar några ord m pappa. Han har ej buffat, bara tillrätta lagt honom och ut m ramsan. Nu har det gått ca 20 minuter och det är tyst. Jag går och väntar på bakslaget....det låter jette konstigt...

Pappan tar fyra första nätterna och jag backar upp honom.Han ä den som är mest saklig just nu. Mina krafter har blivit så utbrända under så många månader att de finns helt enkelt inte.

Levis Mamma
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

:lol: =D>

Underbart! Härligt att ni är igång! Nu är det ni som styr denna skuta, och snart kommer sonen med lättnad somna, trygg med vetskapen om att ni har koll på läget.

Äsch, gå du runt och vänta på det där bakslaget. :wink: Kommer det så kommer det, då vet ni vad ni skall göra. :lol:

När lugnet är etablerat (vilket det verkar som, eftersom ni börjar märka att ramsan börjas att tas emot) så måste ni vidare till säkerheten. Det gör ni genom stoppar tillbaka buffning/solfjädring i KRIS-lådan. Nästkommande natt, skall ni minska trafiken. Ingen tillrättaläggning. Den använder ni enbart till beskedet vid läggningen. Ni kommer helt enkelt att få börja den sk ramsdiskussionen, dvs liten ställer 100 frågor och får 101 svar. Med det menas inte heller att man skall ramsa sig blå, inte. Utan Liten frågar, ni LYSSNAR-AVVAKTAR, går det inte ner sig- ramsa- samma procedur igen, med stöttning av husljud. Den gyllene regeln får icke glömmas, det ska gå minst så lång tid mellan ramsningarna som det nyss tog dig att ramsa. Ibland kan det krävas att man får ta ramsan x8, x 10 och känner man att det verkligen behövs, för att liten skall gå ner sig i frågandet, x12. Det där kommer ni att känna. :wink:

Lycka till! Vi följer er med spänning.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Fantastiskt jobbat. Jag visste väl att ni skulle klara det. Håll attityden uppe, även om det kommer bakslag. NI klarar detta!

Läs säkerheten och njutningen igen i SHN boken. Det är er pepping för veckan.

Pepping, pepping. =D> :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Levi

Inlägg av Levi »

Hej och stort Tack för eran omtanke. Det var precis den informationen vi behövde (LilloppansMamma). Tack TorsMamma för din back-up och tron på att vi kommer att klara det. Bakslaget har kommit och vi har varit 8). Imorse vaknade han efter 10½ h, kl.06.30. Meningen är att han ska sova 11½ h. Han var pigg och utvilad, pappa ramsade, men det hjälpte inte, han ville inte somna om. Han blev mkt, mkt :cry: Han lyckades somna om kl. 07.00 i 10 minuter. Vaknar igen jette ledsen. Ramsa, ramsa, ramsa...Sen bestämde vi oss att så fort han lugnar ner sig och e lite tyst så får han vakna. Kl.07.30 fick han "vakna". Han var ledsen hela f.m. Han ville inte gå till pappa sen, eftersom det var han som kör SHNM just nu. Sen blev han lika ledsen till f.m.-luren. Kvällen samma sak. Dock tog det 15 min. Vi ramsar o använder tillrättaläggning o buffning bara i krissituation. Man känner sig kluven när man ser sitt barn så ledsen. Är vi på rätt sida om vägen??? :idea: Hur ska vi göra på morgonen?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Allt är helt i sin ordning. Det man kan ha i åtanke är att när det är så nära morgon kan just INGENTING vara att föredra. Eller Mozart. Läs under "favoriter" högst upp i detta forum för morgonstrategi. Läs även hur vi hanterar morgon i Gastsjön. För att det är lätt att man överarbetar morgonen och då har man ju liksom annonserat att NU är morgonen här, om man ramsar och solfjädrar för mycket.

Det är helt perfekt att ni fick till ett omsomnande!!! Det är vad man vill.

Tänk på att nrä ni "väcker" så skall man fira som om det är hans födelsedag, varje gång. Det är skoj att vakna och det är skoj att lägga sig. Glöm inte att skrattet till go nattet är 10 min jätteskoj innan man lägger sig, dag som natt. 8)

Alla trix är tillåtna, man får kittlas om man behöver. :wink:
Tor 2006

Levi

Inlägg av Levi »

Vi följer verkligen anvisningarna. Vilket PEPP man har fått av er. Den har betytt så enormt mycket. Vi hade inte klarat det utan coachning. :thumbsup:
Det går framåt vill jag lova och nu börjar vi undra om inte killen vill hellre sova 12 h/ natt. Jag som trodde att det var en dröm :lol: Men inatt testade vi och han verkar vilja göra det. Vi har utnyttjat marginalkvarten, från 11½ h till 11.45. Men han verkar vara väldigt utvilad till fm-luren. Det tog honom 45 min att sova och var :evil: Han hade inga planer på att gå lägga sig. Sen ville han så klart ej upp. Jag vill bara tillägga att han fortfarande vaknar till och gnyr sig eller e lite ledsen, under natten. Då ramsar vi och han somnar om. Det var just det här jag inte trodde på, att han somnar om till ramsan. Det är fenomenabelt =D> TACK
Vi vet att kurningen inte är klar och vi håller schemat, Idag var det dag 11 och det känns redan mycket bra.

LevisMamma
Levi

Inlägg av Levi »

En liten fråga bara; jag oroar mig för att han skall bli kall om nätterna då han vrider och vänder på sig hela tiden. Eftersom han är ljudkänslig (det har blivit mkt bättre nu i samband med kurningen)så vill jag minimera trafiken till hans sovrum. Han har body + hel pyjamas med fot. Jag har känt på hans rygg att han är lite kall, om täcket inte har varit på honom i ett par timmar. Hur gör ni? Förslag?

LevisMamma
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Jag har hel pyjamas och eventuellt strumpor på. Jag har oftast en dubbel fleecefilt på i sängen för täcket som hör till spjälsängen är så himla bylsigt så det har jag tagit bort. Går alltid in och kollar läget efter ca 15 minuter (läggning) och när vi själva lägger oss för att sova, lägger då på filten igen om det behövs. Har han somnat på filten har jag en extra hängandes på sängen som jag brer över honom.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Dubbla vanliga flanellpyjamasar, ullunderställ plus pyjamas utanpå det eller en fluffig pyjamas med inbyggda fötter från kapp ahl. Vi alternerar beroenden på vad som finns rent och på temperaturen.

Har två täcken i lillens rum. Ett som jag lägger på när han ska sova och ett annat jag lägger på efter att han somnat då han annars ofta ligger på det första täcket som då är svårt att lägga på honom :shock:

Sonens mormor har stickat microullstrumpor som går till knäna som är riktigt riktigt värmande.

Vi har riktigt kallt i vårt hus då vi ännu så länge bara hunnit isolera några få rum så här gäller det att klä sig varmt :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Levi

Inlägg av Levi »

:cry: Vilket bakslag vi har fått. Han gråter nu varje gång han ska lägga sig. Ikväll har det gått 1 h av gråt och ilska. Jag vet ej riktigt vad det beror på :?: På fm-passet gör han inte så, då gnäller han lite grann och sen sover han. Nu känner man sig jette ledsen. Store bror har varit hemma fr dagis, för att han är förkyld. Detta borde ej påverka honom tycker vi. Han har också varit mkt orolig senaste tre nätterna. Vaknat flera ggr/natt. Vi har ramsat och gått in två ggr med buff och tillrättaläggning. Inatt blev det katastrof. efter att ha vaknat flera ggr fram till ca 05.00, då han kom igång :evil:, gick jag in och buffade honom ca 15 sekunder och sen sov han fram till 08.00. Gjorde jag fel, eller? Dagslurarna går fint men kvällen är hemsk fast han är jette trött. Tex igår kväll; allt gick överförväntan bra. Han t.o.m. åt :o bra. Vi lekte och skrattade godnatt fram till sängen. sen.... :( Han är mkt känslig vår lilla kille. Vi har pratat jag och pappan och vi kom fram till att det kanske är bättre att bara en och samma person får lägga honom på kvällarna nån' vecka framåt. Han verkar inte fixa ombytet kanske. Eller brukar det komma sådana rejäla bakslag efter 12 dagars kurande. Han har hela tiden gråtit på kvällarna i ca 10-15 min och sedan somnat. Men nu är det som om han gör motstånd. Feedback vore bra just nu. Nerverna har inte så många marginaler.

LevisMamma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"