Nej, nej, nej och tjat mamman

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
hottitotta

Nej, nej, nej och tjat mamman

Inlägg av hottitotta »

Precis som rubriken säger så känner jag mig som en mamma som har fastnat i Nej, Nej, Nej!!! Och massa tjat och så kan vi ju inte ha det :oops:

Har en tjej på 3,5 år som är en riktig solstråle i vanliga fall. Hon har varit otroligt trotsig i säkert 1 år nu och i mars kom lillebror som har bökat med oss hela våren och sommaren. Har nu fått ordning på lillebror efter en kurning :)

Men nu måste jag ändra mig för att få tillbaka våran solstråle och inte ha en tjurig trotsunge. Har läst och läst och läst här inne på forumet och fått en massa inspiration och ideér om hur vi ska lösa detta men vill gärna ha fler tips, idéer och råd.

Idag har jag försökt att verkligen inte säga Nej och har lyckats änsålänge, istället har det blivit Men oj, vad hände nu och Ja, du ska få leka med dockan men efter att du har vilat.

Största problemet just nu är just middagsvilan. Hon brukar gå upp så fort hon hör att jag går ner för trappan. Emma sover inte middag längre utan hon vilar i sängen med cd-saga. Vilken saga hon ska lyssna på får hon välja själv. Oftast har detta slutet med ett riktigt bråk där jag är arg :oops: och Emma bara skriker.

Idag, efter att ha läst massa trådar härinne, gick det faktiskt mycket bättre :D Hon ville gärna ha lampan tänd så hon kunde läsa samtidigt. Så vi kompromisade, jag dämpade ner lampan då det är en dimmer så fick hon läsa om hon låg ner i sin säng. När sagan är slut så får man komma ner för då är vilan slut. Vilan idag bröts bara 2 gånger. 1 gång för att hon ville ha upp sin docka. Jag talade då om att när hon hade vilat färdigt så fick hon leka med sin docka. 2:a gången behövde hon gå på toa och då gick hon och la sig direkt efter igen.

Även att det gick så bra idag så ville jag starta upp denna tråden för att ha nåt att luta mig mot de dagar som jag känner att jag känner att jag behöver hjälp :wink:
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
hottitotta

Re: Nej, nej, nej och tjat mamman

Inlägg av hottitotta »

kanske ska förtydliga, det är inte valet av cd-saga som har gjort att det har blivit bråk utan att hon inte ligger kvar i sin säng...
Emma 2008-04-02
miniz

Inlägg av miniz »

Hej och välkommen hit till forumet! :D

Tack för förtydligandet. :D
hottitotta skrev:kanske ska förtydliga, det är inte valet av cd-saga som har gjort att det har blivit bråk utan att hon inte ligger kvar i sin säng...
Har du försökt Ojdà och sedan fràga barnet hur ni ska lösa det hela? Kanske hon har nàgra syn pà saken som kan lösa problemet.
Mot slutet i JW's tràd stàr det om Ojdà.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=25443

Här är en annan tràd om tjat.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=25438

Hur är det med social delaktighet? Känner hon sig behövd?

Àterkom gärna med funderingar.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Sociala delaktigheten har varit dålig men även det har förbättrat sen igår :) Det hon har haft som uppgift innan är att ge hunden mat och hjälpa till med våran mat. Det gör hon fortfarande men nu får hon även hjälpa till att välja kläder till lillebror samt klä på och byta blöja på honom, tex. Så mer social delaktighet ska det absolut bli.

Sen vi ställde om klockan för 3 dar sen så har hon även vaknat kl. 5 istället för kl. 7... hmmm kl. 6 vore ju mer förståligt men nu blev det 2 timmar back #-o Funderar på att köra på väckarklocka på morgonen. Nån som har erfarenhet av det? Har varit ute å läst lite trådar om det och ska fortsätta med det oxå.

Tack förresten :)
Emma 2008-04-02
miniz

Inlägg av miniz »

Väckarklocka är guld, läs pà forumet säkra sovare med fnurra sà hittar du fina tràdar om det.

Och ja mer social delaktiget!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Tack :) Vi avvaktar lite men jag ska läsa på. Det räckte att jag skrev här så har hon sovit till kl.7 varje morgon :)
Emma 2008-04-02
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"