Jag har äntligen börjat med ensamlek med min tjej 18 månader. Har kört det i 10 dagar nu och det funkar ok. Men jag har en fråga angående leksakerna.
Jag vet ju ungifär var hon gillar att leka med (mata figurer av olika slag, titta i böcker, plocka i och ur saker, dra i dragkedjor, ta av sig kläder och försöka sätta på sig dom igen) men allt det där leker hon ju med utanför ensamleken. I sin vanliga leklåda har hon även duplo, bultbräda, saker med olika ljud, pussel, väskor, munspel, maraccas, tallrikar/skedar/muggar, klossar, böcker, bilar, figurer... Jag ska även nämna att jag har delat upp leksakerna i en låda med sånt som står framme för lek och en som är undanställd och jag byter ut leksakerna någon gång i månaden... hon har ju ett ton med leksaker!
Så, hur skjutton ska jag göra med ensamleken? Jag kan ju inte ta samma saker som jag har i vanliga leklådan :-k Men när jag läser trådarna om ensamlek är det ju dom sakerna som finns som förslag :-k
Just nu har jag leksaker som jag inhandlat på en bytesmarknad men hon tycker inte dom är lika intressanta som dom i vanliga lådan tydligen (eller skorna i hallen -fast hon har ett par skor i en av ensamleklådorna med). Vi är uppe i 15 minuter men hon står och hänger och kollar ut från sängen istället för att leka en stund varje gång (mot slutet). Däremot tycker hon fortfarande att det är jätte kul att plocka fram resesängen tillsammans, sätta sig i den, kolla in alla leksaker och att efteråt hjälpa till att plocka ihop allt och fälla ihop sängen. (Vi fick använda en resesäng och ställa den i ett annat rum än hennes sovrum för att det skulle funka praktiskt för oss). Hon kan även stå och peka på lådan med ensamleksaker som att hon vill leka med dom vid andra tillfällen på dagen... Kan jag ta saker från vanliga leklådan och lägga dom i ensamlek-lådorna? Men tex. duplo, hon måste väl få leka med det när det inte är ensamlek också #-o ? Hur gör jag?
/Bellan