Ensamlek

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bellan

Ensamlek

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag har äntligen börjat med ensamlek med min tjej 18 månader. Har kört det i 10 dagar nu och det funkar ok. Men jag har en fråga angående leksakerna.

Jag vet ju ungifär var hon gillar att leka med (mata figurer av olika slag, titta i böcker, plocka i och ur saker, dra i dragkedjor, ta av sig kläder och försöka sätta på sig dom igen) men allt det där leker hon ju med utanför ensamleken. I sin vanliga leklåda har hon även duplo, bultbräda, saker med olika ljud, pussel, väskor, munspel, maraccas, tallrikar/skedar/muggar, klossar, böcker, bilar, figurer... Jag ska även nämna att jag har delat upp leksakerna i en låda med sånt som står framme för lek och en som är undanställd och jag byter ut leksakerna någon gång i månaden... hon har ju ett ton med leksaker! :shock: :oops:

Så, hur skjutton ska jag göra med ensamleken? Jag kan ju inte ta samma saker som jag har i vanliga leklådan :-k Men när jag läser trådarna om ensamlek är det ju dom sakerna som finns som förslag :-k
Just nu har jag leksaker som jag inhandlat på en bytesmarknad men hon tycker inte dom är lika intressanta som dom i vanliga lådan tydligen (eller skorna i hallen -fast hon har ett par skor i en av ensamleklådorna med). Vi är uppe i 15 minuter men hon står och hänger och kollar ut från sängen istället för att leka en stund varje gång (mot slutet). Däremot tycker hon fortfarande att det är jätte kul att plocka fram resesängen tillsammans, sätta sig i den, kolla in alla leksaker och att efteråt hjälpa till att plocka ihop allt och fälla ihop sängen. (Vi fick använda en resesäng och ställa den i ett annat rum än hennes sovrum för att det skulle funka praktiskt för oss). Hon kan även stå och peka på lådan med ensamleksaker som att hon vill leka med dom vid andra tillfällen på dagen... Kan jag ta saker från vanliga leklådan och lägga dom i ensamlek-lådorna? Men tex. duplo, hon måste väl få leka med det när det inte är ensamlek också #-o ? Hur gör jag?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Nat

Re: Ensamlek

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Jag skulle ha gjort så här:

* Valt ut cirka 20 leksaker som är dedikerade för dagslekar
Dessa leksaker delas sedan in i 3 högar/lådor. Du byter låda varje vecka. Dessa leksaker har din dotter under de perioder av ensamlek hon har på dagstid. Jag skulle inte ha tagit dom absolut häftigaste grejerna utan lämnat dom till morgonens lekar. Saker som du vill ha uppsikt när hon leker med passar bra som dagsleksaker..

* Valt ut 25 leksaker till morgonens ensamlek.
Dela in leksakerna i 5 lådor och ha varje låda framme i 3 dagar. Här är det viktigt att man väljer saker man kan lita på och som är ordentligt barnsäkra. tänk även att variera varje låda. Nåt som låter, nåt att smaka på, nåt att rita med, nåt att bygga med.... att lägga i 5 pussel är alltså inte så skoj för barnet :shock:

* Valt ut 5 riktigt roliga reservleksaker som ENDAST tas fram vid panik under morgonens ensamlek. Barnet slår sig i sängen och mamma går in och tröstar, när barnet är glad igen droppar man ner en super duper cool leksak som barnet aldrig sett innan. All gråt är borta och barnet är glad och leker förnöjsamt tills tiden är ute.

* Köpt in en fin liten låda att ha dagens överraskning i samt några små nya grejer samt lite lämpliga godsaker att ge vissa dagar som överraskning. själv brukar vi variera mellan äppelbitar, russin, kex, digestive, vindruvor (i små bitar), bilar, pussel, ficklampa böcker som låter och en massa annat...

har din dotter fler leksaker i sitt rum så lägg bort dom i en kartong och fyll på från den när hon ledsnar på sina ensamleksgrejer. Ligger allt framme jämt lessnar dom på alla saker och inget blir speciellt roligt. Nyhetens behag....

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för ditt svar :D

Har några frågor bara :oops:
* Valt ut cirka 20 leksaker som är dedikerade för dagslekar
Dessa leksaker delas sedan in i 3 högar/lådor. Du byter låda varje vecka. Dessa leksaker har din dotter under de perioder av ensamlek hon har på dagstid. Jag skulle inte ha tagit dom absolut häftigaste grejerna utan lämnat dom till morgonens lekar. Saker som du vill ha uppsikt när hon leker med passar bra som dagsleksaker..
Menar du vanliga leksakslådan till allmän lek under dagen? (som vi har i köket, eftersom hon inte har något riktigt eget rum där hon kan leka eller ha leksaker)

Och hur gör jag med leksakerna som hon redan leker med tex bultbräda, duplo, klossar, väskor och sånt, kan jag återanvända det i ensamlek-lådorna i alla fall? Kan ju inte köpa nya, dyra saker när vi har så mycket redan :-k

Hur mycket ska jag styra hennes lek som hon har allmänt på dagarna? Om jag lägger sked och tallrik i en av lådorna (iosf oavsett om det är till ensamlek eller allmänlek) så styr jag ju henne att bara leka med det ibland. Det är ju det roligaste som finns just nu tycker hon :? Kan man ha framme favoriterna?
Ligger allt framme jämt lessnar dom på alla saker och inget blir speciellt roligt. Nyhetens behag....
Precis så som jag tänkt med leksakerna redan och har plockat undan saker i en låda :wink:

/Bellan
Liten, nyår -18
Nat

Inlägg av Nat »

Hej igen,

Självklart får du ställa följdfrågor!!
Menar du vanliga leksakslådan till allmän lek under dagen? (som vi har i köket, eftersom hon inte har något riktigt eget rum där hon kan leka eller ha leksaker)
Precis!
Och hur gör jag med leksakerna som hon redan leker med tex bultbräda, duplo, klossar, väskor och sånt, kan jag återanvända det i ensamlek-lådorna i alla fall? Kan ju inte köpa nya, dyra saker när vi har så mycket redan
Ni KAN återanvända men jag skulle nog ändå om det är möjligt blanda upp varje ensamlekslåda med lite nytt och lite gammalt. Nytt behöver inte vara nytt som i nytt från affären. Det kan vara några grejer du byter med en annan mamma, ärvda saker, leksaker från långt tillbaka i tiden, saker från hemmet och liknande. Fyller du en låda med 5 saker och alla sakerna är såkallade "sönderlekta" (har lekts med dag ut och dag in i månader) ja då skulle jag gissa på att den lilla inte komemr att vara nöjd så länge under ensamleken.

Ensamlekens leksaker ska lixom vara lite speciella så att det blir skoj för barnet att sitta själv med sina finurliga leksaker.

Jag brukar ta alla presenter och allt vi köper på loppisar etc. och genast lägga det i nån av de olika lådorna:
* lådan för dagsleksaker
* byta ut en leksak i någon av morgonlekekens låda
* lägga i en reservlåda för senare behov....
osv.

Alla leksaker sorteras in i olika högar så att vi slipper lägga så mycket pengar på att hela tiden köpa nya grejer.
Nya leksaker hamnar mer eller mindre aldrig i dagslådan då åtminstone min son är rätt nöjd med att leka med begagnade leksaker på dagen men har mycket högre krav när han skall sitta och leka själv i sin säng i 1 /2 timme på morgonen.
Nat

Inlägg av Nat »

Glömde att besvara en fråga.
Självklart kan dottern få ha vissa favoritleksaker alltid framme. Vill hon dag efter dag sitta och måla ja då tycker jag att hon ska få göra det. Däremot skulle jag rekommendera att du varierar morgonleksakerna efter strukturen som AW anger i Barnaboken:

* 3 dagar samma låda. Varje dag en överraskning.

Korrar mig själv: min son leker 1 1/2 timme varje dag, inte 1/2 timme.. :shock:
Bellan

Inlägg av Bellan »

:heart: Tack för svaren! :D
Nu ska vi fixa ordnig på det här med leksakerna ;)
/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"