Fnurra med läggningarna

Skriv svar
nassu

Fnurra med läggningarna

Inlägg av nassu »

Nu är vår son Valter snart 3år (fyller ibörjan av aug.) och vi är inne i en härligt trotsfas igen. Han har lytt rätt så bra tidigare och läggningarna och sömnen har länge fungerat bra. Trots tidiga mårnar som vi accepterat. Han sover nu 19.30 (eller läggs.. kan ta länge förrän han somnar) och vaknar ca.6.15-6.30.

Den senaste tiden har det dock blivit en riktig utmaning med dessa läggningar! Främst dagtid men även kvällarna. Jag drar mej för att lägga honom för jag avskyr allt trilskande och skrikande osv. Går bättre med hans pappa eftersom han är rakare och säkrare med detta. Attityden e rätt hos honom helt enkelt.
Men med mej e de massa "jag behöver kissa", "mamma jag ska berätta en sak" osv. i ALL oändligthet. Och jag har varit svag. Så eg. VET jag ju var problemet ligger. Det gäller ju att vara konsekvent och INTE gå in. Men det är ju lättare sagt än gjort när han gnäller om att han behöver kissa. Många gånger kommer inget kiss i pottan före han lägger sej så då har jag inte hjärta att bara säga att han får kissa igen när han vaknar.
HJÄLP och peppning behövs nu för att få rätsida på det här! För så här kan vi ju inte ha det längre.

Hur länge ska en snart 3åring sova annars ? Blir ju ca.10,5h nattsömn och ca. 1,5h dagtid (måste ofta väcka!) Dessutom är väl nattsömnen ännu mindre för det tar ofta länge innan han somnar.
Ute leker han flera timmar om dagen, speciellt nu sommartid.

Mvh.Mia
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
titti_lie

Re: Fnurra med läggningarna

Inlägg av titti_lie »

Jag kan berätta hur vi gjort hos oss, vi har haft lite samma i perioder. Han kan väl ta sig ur sängen på egen hand? Ställ en potta i rummet, om han säger att han behöver kissa så hänvisa till pottan. Det fixar han absolut! Ställ den alltid på samma ställe, så vet han var den finns, också i mörker.

Och det där med historier, "vi pratar med i morgon, då får du berätta". Jag brukar också säga att nu kan jag inte lyssna, för jag MÅSTE gå och göra det här och det här, typ dammsuga eller nåt annat. Dammsuga är annars bra vid insomnandet, det frestar inte så mycket att skrika genom bullret av den som att skrika i tystnaden och VETA att mamma eller pappa hör.

Angående tidiga mornar, jag antar att det skulle vara önskvärt med längre sömn på morgonen? Har ni väckarklocka? "Det är morgon när klockan ringer" är väl så där lagom konkret för en treåring? Så kan ju klockan lämpligen ringa 07 eller så. Om han konsekvent vaknar kring 06 nu, kan ni kanske avancera från dag till dag? Första dagen ringer den 06, andra 06.15, tredje 06.30...? Så får han gärna vara med och handla klockan så blir det en riktigt rolig grej av det hela.

Sen så gäller det ju att inte visa sig bli arg eller stressad för att han inte somnar/ kommer upp ur sängen eller vad han gör. Trotsbarn vill ju ha just den bekräftelsen. Agera kolugnt och trist, så är det inte lika spännande för honom.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
nassu

Inlägg av nassu »

Tack för snabbt svar!

Tja.. han kan faktiskt inte komma ur sängen själv ännu!Han e så försiktig av sej. Visserligen kan vi ta bort två spjälor i sängen men de lägger vi tillbaka nattetid för att han inte ska börja springa ur sängen i tid och otid :) För den perioden kommer väl oxå inom kort! Är rädd att han då kommer att börja springa ur rummet stup i kvarten!

Väckarklockan har jag funderat på och vore kanske en verklig hit! Ska prova på det! Tack :)

Mvh.Mia
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Morjens Mia!

Det låter som du har en tvättäkta trotsare där hemma :lol: Ljuvliga tid... :mrgreen:

Du vet ju själv precis var felet ligger :wink: Men jag ska ändå tala om det för dig :lol: Alltså, aktiviteter som inte belönas på något sätt självdör. Om han inte får någonting för alla sina tricks och konster efter läggningen så kommer han att sluta. Du fick redan bra råd av titti_lie. När han alltså börjar med sina "jag ska berätta en sak" så svarar du antingen inte alls (eftersom du inte hör på grund av dammsugningen eller andra högljudda sysslor) eller så säger du entonigt "Det tar vi hand om imorgon" plus ramsa.

Det där med kissandet är en öm punkt. Det vet han också. Har han alltså ingen blöja längre på natten? Om han fortfarande har blöja, är det bara att ge honom raka besked: "Nu kissar vi på pottan innan läggdags, och om det inte kommer kiss i pottan nu får det komma i blöjan sedan. Vi går inte på pottan fler gånger. När mamma har ramsat börjar natten och då ligger man i sängen och sover."

Ja, något i den stilen. Här hos oss har vi haft principen att man kissar bara strax före läggning, sedan får man inte kissa mera innan man somnat. Om man däremot vaknar på natten sedan och är kissnödig så får man komma upp och kissa. Men bara en gång. Man behöver nämligen inte kissa flera gånger per natt :wink:

Om det nu är så att han inte har någon blöja på natten mer, så måste du ha lite mer is i magen vid läggningen. En verkligt kissnödig unge blir fruktansvärt ledsen och olycklig och förtvivlad om han inte får komma upp och kissa. En inte så kissnödig unge kollar bara vad som gäller, och då kan de bli arga - men sällan ledsna. De kan också hålla på och tjata lääänge. En verkligt kissnödig unge gör inte det, för det har man inte tid med om man är riktigt kissnödig. Hänger du med? Ju längre han testar om han får gå på pottan desto mindre kissnödig är han alltså. Oftast. Så det gäller för dig att visa var skåpet ska stå helt enkelt :wink:

Och det gör du genom att göra mest ingenting :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
nassu

Inlägg av nassu »

Tack för svar Linda!
Det är märkligt hur man inte kan få till det, fast man eg. vet vad som gäller. Men nu känns det bättre igen att ha fått lite pepp av er! :)

Har nu lagt honom 2ggr. och utan att springa in på hans begäran utan sagt att "vi ses imårån" och ramsat. Han har blivit rosenrasande på mitt nya beteende! 40min. höll han på igår och 30min. ikväll. Hoppas på mindre imårån! Känns ju verkligen tråkigt när det lämnar sån "lesen känsla" i magen till motsats mot hur det brukar vara då man vet att han myser i sängen och somnar skönt. Men, jag måste ju ta itu med detta förrän det spårar ur totalt!

Han är torr dagtid nu, men nattetid har han fortfarande blöja. Och hans begäran om att kisa är ofast genast han lagts i sängen. Och det efter att han kisat före läggning. Så jag vet ju att han inte eg. behöver utan bara trotsar.

Jag funderade ju på det där med sömnbehovet för en sån här gammal kille. Vad säger du Linda om det? Visserligen tror jag ju att en delorsak till att han tar lång tid på sej att somna e att han ju håller på och har massa aktivitet istället för att bara lugna sej och somna snabbt. För när ex.mamma eller hans pappa lägger honom somnar han ju betydligt snabbare!

Vi har hela tiden kört med skrattet till gonattet och haft inställningen att det e såå skönt att få gå och sova. Men det känns som att hela denna "skrik-rumba" gör att det hela blir till en negativ tillställning. Hoppas verkligen att vi snabbt kan svänga på steken!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej! Nå - har det gått bättre nu ikväll..? Bra jobbat Mia med att inte gå in =D> Klart att det ger sig, den lessna magkänslan är snart som bortblåst och byts ut mot lättnad :wink:

Sömnbehovet ja. Ett barn mellan 2 och 4 år behöver cirka 13 timmar per dygn!

Glad midsommar!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
nassu

Inlägg av nassu »

Igårkväll gick läggningen riktigt bra. Somna utan ett ljud :) Men igen nu till dagsvilan så var det högljudda protester med "Mamma, jag bara funderar en sak" "Måste berätta en sak" osv. osv. Men, jag stålsatte mej för att inte gå in och kunde hålla mej (även jag det var nära att jag gjorde det). Tillslut somnade han iallafall.

Jag måste tänka på att det blir bättre hela tiden. Det tar på krafterna när trotsen överlag härjar dagtid oxå ;) Läste barnaboken igår för att få lite tips på hur man ska handskas med denna trots. Det behövs!

Trevlig midsommar till dej och hela din familj!
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej! :D

Jag har själv lite problem av samma sort, nattningarna här med treåringa dottern blir bara längre och längre och det är ett evigt testande av saker och ting. Jag ville egentligen bara ge dig tipset att byta ut ordet "trots" mot "viljeprövning". Jag fick själv det tipset och jag måste säga att det har ändrat hela mitt sätt att tänka kring det här med "trots". "Trots" har för mig en negativ klang, som att jävlas med flit typ. :twisted: Att testa sin vilja däremot, det låter ju faktiskt mer utvecklande eller hur man ska säga. Att man däremot inte får sin vilja igenom alla gånger, det är ju en annan femma... :wink:

Lycka till!

Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
nassu

Inlägg av nassu »

Måste logga in på forumet igen efter en lång paus eftersom samma problem kommit upp igen, alltså denna "viljeprövning" (tack för ett bra och positivare ord, karin!) gällande insomnandeT kvällstid. Jag hade glömt bort att jag skrivit om det här problemet tidigare så det var hälsosam läsning nu för att peppa mej igen! Vi har haft månader av bra läggningar men nu igen står jag (för pappan går det lätt som vanligt ;) ) inför samma utmaningar.

Jag vet ju vad som borde göras, men det ska ju genomföras också för att funka :) Inte det lättaste! Men men, fr.om. imorgon ska jag bättra på min attityd och vara konsekvent och undvika underhållning efter att vi sagt gonatt ! Måndagar brukar väl vara bra dag för att starta nya rutiner ?! :D

Mia
miniz

Inlägg av miniz »

Màndagar är perfekt!

Hur gikk det med attityden?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nassu

Inlägg av nassu »

Jotack, det gick bättre! Men det lär ju krävas en tid förrän det sitter som förr det här med läggningarna. :) Vi arbetar vidare mao!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"