Fyramånaders färsking

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tetz

Re: Fyramånaders färsking

Inlägg av Tetz »

Hej Malindamalej! :D
Malindamalej skrev:Haha, skulle inte va "gorilla ikv" utan "redan ikv", sabla iphone... :lol:
:lol: Jag skrattar ihjäl mig!
Malindamalej skrev:När hon vaknar trycker jag in nappen (som hon är dålig på att ta men gillar Kurt vid insomningen),
Och Kurt då? :lol: :lol: Tack för dagens garv!

Jag håller helt med Videunge om att det är en god idé att att läsa Sova Hela Natten och sedan bestämma er för om/när ni ska kura.

Förutom mat och mörkläggning, som ni ju snackat lite om, så funderar jag på hennes sovställning. Sidoläge är svårt när det små människorna börjar rulla runt, och då är magläget lättare att komma till ro i. Sedan föredrar de flesta bebisar att sova på mage :D
Malindamalej skrev:

Men det här med utvecklingsfaser, det måste ju dina barn ha haft också, har du inte märkt dom? Även den mest exemplariska SM-bebben måste ju rimligtvis ha knölat just vid 8vk, 12vk o 4 mån (tex)?
Kram
Absolut, alla barn har utvecklingsfaser. Men man kan inte göra annat än att fortsätta vägleda barnet genom att köra på med allt vad scheman, mat och social delaktighet heter :D Man får sitta ner i båten när det gungar, helt enkelt 8)

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Malindamalej

Inlägg av Malindamalej »

Hahahahaaa...alltså att skriva på iphone mitt i natten är som att sms:a onykter, sjukt intressant att följa upp i efterhand :lol: !

Ja, har seriösa planer på att kura för det är sanslöst detta, står helt oförstående till va som hemsöker min dotter varje natt..
Ska börja läsa på allvar imorn, ha med boken i skötväskan o läsa så fort tillfälle ges.
Nu är det dock tid för kvalitetstid för föräldrarna.

Kram
Mamma till liten skorpa född 6 juni 2011
Malindamalej

Inlägg av Malindamalej »

Hej!
Nu har jag ytterligare en fundering.. :-k Eftersom vi inte SM'at vår dotter har vi heller inte cementerat att det är mat så fort man vaknar, eller iaf att hon inte behöver oroa sig för att gå hungrig. För visst är det så SM förespråkar, att spädisen ska erbjudas mat vid uppvak och gråt. Vi gav, på bvc's inrådan, henne mat var 3:e timme pga hennes gasiga mage.
Är det nu så att jag ska erbjuda mat så fort hon vaknar (alltså på morgonen o dagtid menar jag, inte natten)? Är det viktigare än att försöka hålla 3,5-4h mellan målen?
Med marginalkvarten kan det ibland bli närmare 3h mellan målen om jag nu ska ge henne direkt efter vilan.

I övrigt status quo, trots mörklagt rum, svalt och gödning under dagen. Kuren kommer att genomföras med start 17 nov.. [-o<

Kram
Mamma till liten skorpa född 6 juni 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Malindamalej skrev:Hahahahaaa...alltså att skriva på iphone mitt i natten är som att sms:a onykter, sjukt intressant att följa upp i efterhand :lol: !
:lol:
Malindamalej skrev:För visst är det så SM förespråkar, att spädisen ska erbjudas mat vid uppvak och gråt.
Helt rätt! Fast den tiden i livet har din lilla skorpa passerat för länge sen! :) Satsa istället på de där 3,5-4 timmarna mellan målen!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"