trotsålder?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
modernfamily

trotsålder?

Inlägg av modernfamily »

Jag har en son på 1,5 som är supercharmig och väldigt aktiv. Han har alltid varit busig men samtidigt jättesnäll.
Nu har han börjat dagis och han har börjat bete sig väldigt upproriskt.
Hans dagis fröken berättade idag att han vill ta leksaker från dem andra barnen och blir jättearg och skakar med hela kroppen om han inte får dem, också leker han inte så mycket, han kastar mest sakerna på golvet.
Han har också börjat gällskrika så fort han inte får som han vill, idag hela vägen hem från affären då han alltid kastar nappen på marken och har gjort så i flera månader. Denna gången vägrade jag ge mig och gav honom inte den igen.
Även i affären testade han mig hela tiden genom att kasta nappen på golvet och gav jag honom den inte så kom gallskriket.
Han har också börjat slåss "lite lätt" mot oss, som något han lärt sig och vill markera med det.
Låter detta inte som trotsåldern?
Riktigt frustrerande, speciellt när man får blickar från alla håll och kanter i affären..
miniz

Re: trotsålder?

Inlägg av miniz »

Hej modernfamiily och varmt välkommen hit till forumet och barnafostran! :D

Vad bra att du hittat hit för här kan du upptäcka en sak eller tvà. Till exempel Barnaboken :heart: !
Har du Barnaboken? I den kan du läsa om ettàringen, social delaktighet, när barnet slàr och allt annat som man kan undra pà.

Du fràgar om det är trotsàldern och det är för tidigt, trotsàldern kommer i 2,5-3 àrs àldern, men det ni kanske märker av kan vara förtrotsen.
Det kan vara en frustrerande tid för bàde liten och stor. De smà börjar har vilja och meningar som vi kanske inte alltid förstàr eller kan/vill genomföra.

Läs runt lite pà favoriter om förhàllningssätt, ettàringar, förtrots, social delaktighet, när barnet biter eller slàr.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665

Àterkom gärna med funderingar sà kan vi bolla vidare.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"