Jag VET att det här borde funka - vad gör jag fel?
-
Lotta Sthlm
Siri - vi tänkte införa ett schema vid två månader vilket också kommer innebära att vi satsar på 8 timmar natt då. just nu blir det ibland två nattmål och ibland tre, beroende lite på hur dagen sett ut och då känns det lite svårt att försöka vagna bort ett mål tycker jag. och schemat kommer nog att anpassa lite efter storasyster! 
tider och sådant..
Vi har varit väldigt konsekventa med tider sedan han föddes (med undantag för de riktigt första veckorna..). Vid 5 veckor började dagarna se bra ut, och nu när 7 veckor står för dörren börjar även nätterna få sin form. Vi har dock fortfarande uppvaknanden både på dagar och nätter. Nu börjar han somna av sig själv även om han vaknat och gråtit. Igår och idag har han somnat efter att han skrikit till utan att jag vagnat/buffat. Duktig unge!
Lillen somnar dock alltid själv i sin säng eller vagn utan vagning eller buffning. Har samma rutin varje gång han läggs, och ibland hinner vi inte ens till vagnen/sängen fören han slocknar. Ganska coolt faktiskt att han är glad och pigg och pratar med mamma ena sekunden, för att när han får nattmössan över huvudet slockna som ett ljus. Alternativt slocknar han var han än ligger om vi går 5 min över läggdags... Kan nästan ställa klockan efter honom på dagarna! (Om vi t.ex. är i butiken sluter han ögonen på exakt den tidpunkt som sömnen skall börja.. Vår läkare gapskrattade när jag förvarnade honom att han kan somna under undersökningen när kl blir 10, och 2 min. efter 10 slocknade ungen på mottagningen...) Han har faktiskt varit riktigt duktig när det gäller att gå och sova. Han somnar utan vår inblandning, tom. när jag flyttade honom i eget rum förra natten. (Vi alla tre sov förresten mycket bättre efter flytten...)
Vi satsar på 6 h natt, men ofta blir det 5 h istället... Mat serveras bara en ggn per natt, och där går vi lite efter hur han är. Dock aldrig före 5 h har gått från att han läggs. En natt sov han tom. 7 h...
Lillen somnar dock alltid själv i sin säng eller vagn utan vagning eller buffning. Har samma rutin varje gång han läggs, och ibland hinner vi inte ens till vagnen/sängen fören han slocknar. Ganska coolt faktiskt att han är glad och pigg och pratar med mamma ena sekunden, för att när han får nattmössan över huvudet slockna som ett ljus. Alternativt slocknar han var han än ligger om vi går 5 min över läggdags... Kan nästan ställa klockan efter honom på dagarna! (Om vi t.ex. är i butiken sluter han ögonen på exakt den tidpunkt som sömnen skall börja.. Vår läkare gapskrattade när jag förvarnade honom att han kan somna under undersökningen när kl blir 10, och 2 min. efter 10 slocknade ungen på mottagningen...) Han har faktiskt varit riktigt duktig när det gäller att gå och sova. Han somnar utan vår inblandning, tom. när jag flyttade honom i eget rum förra natten. (Vi alla tre sov förresten mycket bättre efter flytten...)
Vi satsar på 6 h natt, men ofta blir det 5 h istället... Mat serveras bara en ggn per natt, och där går vi lite efter hur han är. Dock aldrig före 5 h har gått från att han läggs. En natt sov han tom. 7 h...
-
Lotta Sthlm
Jep! Men alltid med lite marginaler. Under 1,5 h vakentid och 1,45 sömn har vi inte gått sedan han fyllde 1 mån. Nu kör vi på 2 h och 2 h, kan hända att vi lägger honom efer 1,45 om han är riktigt trött. Motsvarande kan ha få sova i 2,15 ett par omgångar om han t.ex. vaknat flera ggr på natten. (När vi vagnade för att ta bort ena nattmålet t.ex.)
Han vaknar oftast till efter att han sovit 1 h, men somnar om efter en stund och sover färdigt sitt pass. Om han inte somnar om själv så vagnar jag.
Under vakentiden får man ibland ta till alla konster och knep för att hålla honom vaken! Att bära honom så att han har magen mot handflatan brukar göra susen, men som sagt, blir det riktigt tröttsamt för honom så får han sova en kvart tidigare.
Han vaknar oftast till efter att han sovit 1 h, men somnar om efter en stund och sover färdigt sitt pass. Om han inte somnar om själv så vagnar jag.
Under vakentiden får man ibland ta till alla konster och knep för att hålla honom vaken! Att bära honom så att han har magen mot handflatan brukar göra susen, men som sagt, blir det riktigt tröttsamt för honom så får han sova en kvart tidigare.
Håller på att gå i bitar! Ungen skriker för blindkära livet, och att vagna är helt lönlöst eftersom han bara skriker så fort jag slutar... Kl är 12 och vi har hållit på såhär i snart en timme.... Vad gör jag för fel?? Jag vagnar några snabba ryck och går. Ögonblickligen när jag slutar skriker han upp sig. Om jag förstått rätt så betyder det att vagnandet blivit "underhållning". När han låter helt slut vagnar jag några extra tag med samma resultat... Hur länge kan jag låta honom skrika? Har såååå svårt att läsa av när han är arg eller ledsen men antar att han är ledsen när han tonar av något. Dock har vagnandet precis samma resultat då också... Han skriker VÄRRE efter att jag vagnat än innan. Hur gjorde du Lotta Sholm?
-
Lotta Sthlm
Hej!
Hur har det gått med vagningen mrs tall?? Våra mastodont läggningar har ju äntligen gett med sej och nuförtiden tar det "bara" runt 5-10 minuter för Leia att somna!
När det kunde ta upp till en timme så var hon aldrig arg eller ledsen i längre perioder utan hon lugnade ner sej snabbt när man vagnade och ibland kunde hon vara tyst i fem minuter för att sedan börja igen... Men vi gjorde nog så som du verkar göra. Vagna kort för att sedan gå därifrån. Dock så kom man ju många gånger inte speciellt många centimeter från vagnen innan man fick vagna igen!
men som sagt, det har blivit sååå mycket bättre så vi har nog gjort på rätt sätt iallafall och din mastodont vagning kanske bara var en engångsföreteelse? 
Hur har det gått med vagningen mrs tall?? Våra mastodont läggningar har ju äntligen gett med sej och nuförtiden tar det "bara" runt 5-10 minuter för Leia att somna!
Låter som våra nätter... Nu vagnar jag några tag, och börjar han skrika direkt så får han skrika tills han lugnar ner sig lite. Det låter som om han bara blir förbannad på mej, och då ids jag inte "vara med". När han sedan lugnat sig något och ber om hjälp så vagnar jag lite igen. (Oftast med resultatet att han skäller på mej en ny omgång..) Ibland kan han tom lugna sig och somna om en stund. Jag hoppas innerligt att jag gör rätt här, så att ungen inte känner sig övergiven när jag lämnar honom fast han skriker! Så förstod jag AWs svar till dej.
-
Gäst
mrs tall skrev:Nu vagnar jag några tag, och börjar han skrika direkt så får han skrika tills han lugnar ner sig lite. Det låter som om han bara blir förbannad på mej, och då ids jag inte "vara med". När han sedan lugnat sig något och ber om hjälp så vagnar jag lite igen. (Oftast med resultatet att han skäller på mej en ny omgång..)
-
Gäst
Lägger mig i lite 8)
Jag får inte riktig kläm på vagningen alls. Min femveckors skriker så sällan. Det handlar mest om pip och gnöl som i och för sig växer till vrål efter ganska lång stund. Men kan jag verkligen vänta tills han skriker med att vagna?
Han blir heller inte direkt lugn av det. Bara tyst så länge rörelsen varar och sen börjar bök och gnöl igen. Jag trodde jag kunde det här- och så märker man att tvåan är av en alldeles annan sort och att man inte kan någoning... Och så är det nappen. Som han tappar och som jag var dum nog att börja med.
Vi har ett påfyllningsmål vid 23 och sen är tanken att han ska sova till klockan sex då det är morgon. Det tar jättelång tid att somna om efter påfyllningen- då har han redan sovit (eller skulle ha sovit) sedan åtta och är väl rätt pigg. På morgonen vaknar han en och en halv timme före utsatt tid men somnar knappast om något alls under vagningen. Antagligen vagnar jag för mycket. Och så är jag lite orolig för att jag har för strama krav på honom och hela sovandet.
Jag får inte riktig kläm på vagningen alls. Min femveckors skriker så sällan. Det handlar mest om pip och gnöl som i och för sig växer till vrål efter ganska lång stund. Men kan jag verkligen vänta tills han skriker med att vagna?
Han blir heller inte direkt lugn av det. Bara tyst så länge rörelsen varar och sen börjar bök och gnöl igen. Jag trodde jag kunde det här- och så märker man att tvåan är av en alldeles annan sort och att man inte kan någoning... Och så är det nappen. Som han tappar och som jag var dum nog att börja med.
Vi har ett påfyllningsmål vid 23 och sen är tanken att han ska sova till klockan sex då det är morgon. Det tar jättelång tid att somna om efter påfyllningen- då har han redan sovit (eller skulle ha sovit) sedan åtta och är väl rätt pigg. På morgonen vaknar han en och en halv timme före utsatt tid men somnar knappast om något alls under vagningen. Antagligen vagnar jag för mycket. Och så är jag lite orolig för att jag har för strama krav på honom och hela sovandet.
-
Gäst
Ville bara peppa er alla! Var inne på ett annat föräldraforum och herre min skapare hur föräldrar håller på med sina barn!!! Ungar som vid 10 mån ålder vaknar och skall ha bröst eller matas var femte minut o.dyl.. Stackars, stackars ungar och föräldrar säger jag bara.. Så jag skall nog inte gnälla på att jag får stiga upp och vagna några gånger per natt. Guuuud vad glad jag är att jag har hittat rätt!
Tack massor alla ni som hjälper till när förvirrade men vettiga föräldrar behöver råd, och tack Anna Wahlgren för att ha orkat studera sina (och säkert andras) ungar så i detalj att hon kunnat skriva en bok till hjälp för oss andra!
-
Gäst
Tack för länk och råd, Mammut
Fick faktiskt kraft av länken att låta sextimmarsnatten vänta lite. Blir det så blir det- annars får han mat när han vaknar ett par veckor till. Jag tror att jag har känt mig stressad av att tänka på att förlänga natten så fort som möjligt och att det påverkat för mycket. Så vi nöjer oss med att standardmodella just för tillfället 8)
Fick faktiskt kraft av länken att låta sextimmarsnatten vänta lite. Blir det så blir det- annars får han mat när han vaknar ett par veckor till. Jag tror att jag har känt mig stressad av att tänka på att förlänga natten så fort som möjligt och att det påverkat för mycket. Så vi nöjer oss med att standardmodella just för tillfället 8)
-
Gäst
Hej!
Jag körde standardmodellstanken från start med sonen nu 18 månader och kommer göra det med nästa också. Vad dock rätt flexibel i början. Hade inget exakt fast schema utan följde hans rytm. Alltså var vissa vakenpass lite längre(I hans fall det första och det sista) och vissa lite kortare. Samma med sömnpassen. Det som jag alltid gjorde likadant var att vi ammade ordentligt från bägge bröst direkt när han vaknade. Sen fortsatte jag insomningsamma lite längre än brukligt(hade missat den informationen)
Tror kanske man krånglar till det lite om man är för strikt med tider för tidigt. Rytmen kan ju se lite olika ut. Nattmålen sov han succesivt över av sig själv så vi behövde inte vagna.
Jag körde standardmodellstanken från start med sonen nu 18 månader och kommer göra det med nästa också. Vad dock rätt flexibel i början. Hade inget exakt fast schema utan följde hans rytm. Alltså var vissa vakenpass lite längre(I hans fall det första och det sista) och vissa lite kortare. Samma med sömnpassen. Det som jag alltid gjorde likadant var att vi ammade ordentligt från bägge bröst direkt när han vaknade. Sen fortsatte jag insomningsamma lite längre än brukligt(hade missat den informationen)
Tror kanske man krånglar till det lite om man är för strikt med tider för tidigt. Rytmen kan ju se lite olika ut. Nattmålen sov han succesivt över av sig själv så vi behövde inte vagna.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Son nr 2 f?dd i april -06