Skrik och panik samma tid varje kväll!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
katzon

Skrik och panik samma tid varje kväll!

Inlägg av katzon »

Hej!

Jag har fått en underbar liten tjej som nu är 5 veckor.
Vi följer SM till punkt och pricka och det fungerar utmärkt men nu till mitt problem.
Klockan 18 börjar vår lilla älskling att skrika och skrika och SKRIKA, hon skriker i princip ALDRIG annars.
Hon skriker tills det är dax att gå och lägga sig, vilket är kl 20 i vårat fall.
Först tänkte jag såklart att hon måste ha ont i magen, prövade magdroppar, inte ett dugg bättre. Sen tänkte jag att hon hade kvällstrassel så jag la henne för att sova 20 min, men hon fortsatte ändå skrika.
Vad tusan är det för fel?! :(

Har även en liten fundering över sömnen, Alice går och lägger sig kl 20, det är stört OMÖJLIGT att få henne att vara vaken längre än så.
Men sen sover hon som hon "ska" dvs 6 timmar till kl 02, sen somnar hon om och sover till ca 5.30 och sen till 7-8.
Hur ska man räkna, har vi slopat ett nattmål eller inte?! :D

Hoppas det finns någon klok själ därute som har en teori!

Kram från Alice 5 veckor och hennes mamma
Tetz

Re: Skrik och panik samma tid varje kväll!

Inlägg av Tetz »

Hej katzon och varmt välkommen hit! :D :heart:

Det låter som om ni har fått en riktigt bra start för lilla Alice! :D Bra jobbat! :thumbsup:
katzon skrev:Hon skriker tills det är dax att gå och lägga sig, vilket är kl 20 i vårat fall.
Jag tror nog ändå på kvällstrassel. Det låter som det och vi är många som haft det med våra små. Hos oss var hela sista vakenpasset ett enda stort gnäll/skrikinferno i några veckor (som känns som en evighet när man är mitt uppe i det...).

Efter några veckor var det som om hon "växt ur det" genom att vi hittat hennes optimala rytm på dagen.

:?: Hur ser er rytm ut? Hur långa vaken- respektive sovpass?
katzon skrev:Hur ska man räkna, har vi slopat ett nattmål eller inte?! :D
Jo men det tycker jag allt! :D Många med mig tar upp bebisen och matar vid kl 22 när vi själva går och lägger oss, för att få de där sex timmarnas obruten sömn därefter. Kanske nåt att prova? Jag lovar att det sitter fint även för föräldrarna :wink:

En liten teknikalitet: Lägg till en signatur under Kontrollpanelen och skriv där när er lilla är född, så får vi lättare att hjälpa till :D

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"