Problem med att 1.5 åring vaknar på natten runt 01

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Anna Lovisa

Problem med att 1.5 åring vaknar på natten runt 01

Inlägg av Anna Lovisa »

Hej!

Vi har en dotter som är 20 månader. Hon somnar själv i egen säng runt 19.30 utan att vi behöver göra något och har gjort det ett bra tag nu (flera månader). Men trots att hon kan somna själv på kvällen så vaknar hon flera gånger per natt och kan inte somna om själv. Speciellt runt 01 snåret brukar hon vakna och då kan det ta 1-2 timmar för henne att somna om. Varje natt! Det hjälper bara marginellt om hon får sova hos oss och även om vi buffar på rumpan så kan det ta en timme innan hon kommer till ro. Sedan så sover hon till 6 på morgonen och det är omöjligt att få henne att sova längre även om jag buffar på rumpan.

Vår dotter är ju inte kurad och vi har inte använt ramsa. Vad kan det bero på att hon vaknar på natten och har så svårt att somna om? Vad kan vi göra ?

/ Anna
Sofias mamma

Re: Problem med att 1.5 åring vaknar på natten runt 01

Inlägg av Sofias mamma »

Hej Anna Lovisa och välkommen hit :heart: :-D !

Att hon vaknar på natten och är vaken timtals kan exempelvis bero på att hon sover för mycket dagtid. Hennes sömnbehov bör ligga runt 13,5 timmar. Natten kan gärna vara 12 timmar (behålls långt upp i skolåldern) och dagvilan 1,5 timmar. Ett mycket trött barn som sover alldeles för lite kan även h*n vakna på natten pga övertrötthet. Hur mycket sover hon?

Mörkläggning (kolsvart) är även det viktigt, liksom social delaktighet och utevistelse varje dag :thumbsup: (inte i vagn utan den lilla ska få gå omkring och utforska själv :D ). Mätt i magen ska man ju också vara såklart :wink:

Mitt råd är att ni kurar. Innan dess behöver ni läsa på ordentligt (har ni boken?), så att ni vet vad ni gör. Sedan vid kurstart finns vi här för råd och stöttning :heart: :!:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Anna Lovisa

Inlägg av Anna Lovisa »

Hej! Tack för tips! Hon sover cirka 1- 1.5 h på dagen och sedan kanske 11 på natten, så jag tror inte att hon sover för mycket. Mat och stimulans får hon också så det räcker dagtid. Beställde hem sova hela natten boken och har försökt sätta mig in i den. Tycker att det är lite svårt att förstå hur jag ska bete mig för lite äldre barn, men jag plöjer boken en gång till.

Hon somnar ju redan bra själv och hon är redan van att bli "buffad" sen förut (inte som en del av någon kur, utan bara för att hon svarar så bra på det). Den stora utmaningen för oss blir nog att ta bort nappen och få henne att somna om utan problem när hon vaknar på natten.

Men det måste ju på ett sätt vara svårare att kura äldre barn som kanske har hunnit skapa lite mer negativa vanor och ideér själva eller vad brukar man säga när det gäller barn över ett?
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

När man kurar ett äldre barn får man mycket riktigt räkna med att det tar lite längre tid än med mindre barn. Man kan om man vill ta natt 1 under 2 nätter, natt 2 under 2 nätter, så att kuren tar dubbla tiden. Man får vara beredd på både en och två timmars ramsning innan ramsan börjar ta och man börjar föra en dialog. Men kuren funkar lika bra för stora barn som små :thumbsup: :-D . Man gör precis som med mindre barn, men ofta slopar man buffningen och kör med solfjädern och huvudverktyget är ramsan. Sök på forumet och läs om andras erfarenhet från kurnng av lite äldre barn för inspiration och pepp :!: :D

Jag har ingen erfarenhet själv av barn som använder napp, men vet att det funkar jättebra att ta bort nappen vid kurning och att den är glömd på en natt :thumbsup: .

:sleep: :heart: :sleep:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej anna lovisa!

Är lite nyfiken att höra hur det går för er nu. Skriv gärna och berätta :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "