Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av Sofias mamma »

Hur går det för er nu?
:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
saferide
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 21:41

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av saferide »

Läggningarna är en DRÖM. Jag får fortfarande tårar i ögonen när han somnar utan bråk i sin säng. :D

Däremot nätterna... SHN var inte rätt namn för oss i varje fall. Han somnar ordentligt men vaknar 1-2 ggr per natt. Inget stort. Vaknar. Jag vaknar, följer med honom tillbaka, han somnar om på en gång om han inte behöver kissa först. Han protesterar inte ens längre, men han kommer fortfarande upp.

Dessutom tycker jag att han sover för lite enligt rekommendationerna? Han somnar 19-20 och här hemma vaknar han 6 på morgonen - ofelbart. Cirka 1 timme för tidigt för oss, och då kommer han upp... Några tankar eller tips?

Men oavsett är jag så glad. Det har på riktigt gjort mig till en så mycket lugnare och mindre ångestfylld människa och vi bråkar så otroligt mycket mindre, både jag och sonen och jag och sambon. Helt fantastiskt.
saferide
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 21:41

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av saferide »

Igår åkte jag hemifrån innan han skulle sova, och sa då bara till honom att han inte behöver komma upp på natten mer, utan att om han vill något kan han ropa på oss. Vet inte om det var ett sammanträffande, men han sov hela natten imorse :lol: Vi får se hur det går inatt!

Men hur gör jag med tiden? 20-6 känns lite för lite, eller?
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av Sofias mamma »

saferide skrev:Igår åkte jag hemifrån innan han skulle sova, och sa då bara till honom att han inte behöver komma upp på natten mer, utan att om han vill något kan han ropa på oss. Vet inte om det var ett sammanträffande, men han sov hela natten imorse :lol: Vi får se hur det går inatt!

Men hur gör jag med tiden? 20-6 känns lite för lite, eller?
Vad bra, rätt attityd :thumbsup:

Tar det en timme för honom att somna? Nu minns jag inte ditt schema o hinner inte läsa tråden, men kan du inte ha 19-07 eller ev 18.30-06.30?
Sömnbehovet ligger kring 12 timmar, men ex min egen dotter har sedan länge haft 11 timmars sömnbehov. Ibland sover hon 12 timmar eller mer, men oftast 11, aldrig mindre. 10 timmar känns lite lite. Ändra läggningstiden kan vara en idè:D
:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
saferide
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 21:41

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av saferide »

Ska köra 19 istället och se vad som händer :D
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av Sofias mamma »

OK glöm inte o rapportera hit sen hur det går :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
saferide
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 21:41

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av saferide »

Har precis lagt honom. Men han har varit hos sin pappa över helgen och tills nu, och då blir det krångel. :( Men hos hans pappa är det aldrig några problem alls. Läggningen gick bra, men nu är han lite arg och vill ha välling och vill sova i vår säng och tusen "men" :(
saferide
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 21:41

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av saferide »

Tanke: Kan det vara så att han på kvällarna är tråkig att lägga för att han blivit övertrött? Skulle det kunna funka med en dagslur på 45 minuter-1 timme mitt på dagen (12-13) - dagis säger att han är trött då.. Bara en fundering mitt i kvällsläggningen som tyvärr inte varit något skojig idag heller..
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av miar70 »

Hej saferide!

Det kan absolut vara så att han blir för trött, en vila på dagen är ett måste för de allra flesta. Mina barn har vilat på soffan 1½ timme (till en film) och fått sova max en tjugominutare i den åldern, men en del barn sover 45 minuter och det går fint. Dagis är lite tuffare än att vara hemma så jag tycker absolut du ska överväga en vila.

Och tänk på: sociala delaktigheten, utevistelse, maten och rejält med skratt till gonattet också - allt hänger ihop!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
saferide
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 21:41

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av saferide »

Tycker vi fått till det mesta, men har slarvat med skrattet. Igår och idag blev det skratt hela vägen ned i sängen och hej hopp så somnade han mycket bra! Kanske är det där vi har missat. Ska även försöka lägga in 30 minuter sova på dagis och de hur det blir. Tack för allt stöd här, känns så skönt att kunna vända sig hit för lite påminnelse och uppmuntran!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av videunge »

Hej

jo skratta är jätteviktigt precis som du säger och inte att förglömma väldigt trevligt :wink: Jag tror okså det är bra att få till lite vila på dagis. det är onekligen tuffare där än hemma så man blir tröttare.
Vad skönt att saker känns som det börjar falla på plats. Dela gärna med dig om du vill och kan i andra trådar. Ju mer vi hjälps åt desto bättre forum :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
saferide
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 21:41

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av saferide »

30 min sova + vila på dagis, noggrannare läggtider och ordentligt med skratt funkar rätt bra. Han har dessutom slutat kissa i sängen och slutat komma upp om nätterna!

Har tyvärr fortfarande lite problem på kvällarna. Hur brukar ni bemöta "det finns monster" och "jag är rädd" och "mamma jag såg någonting"? Jag har bara sagt att det finns inget att vara rädd för, på natten sover man, godnatt Noah sov så gott! Hoppas det går över snart, för jag känner att det bara är dumheter och ingen riktig rädsla. Test mer..

Däremot HATAR han ramsan. Godnatt Noah sov så gott säger vi, och han blir tokig. "Säg bara Godnatt Noah och bara en gång mamma!!!". Vad gör man då?
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sova hela natten för ovan 3-4åring?

Inlägg av videunge »

Monsterspray! ta en vanlig sprayflaska och sätt på en fin ettikett. spraya i garderob och under sängen. Håller monstren borta! :mrgreen: :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "