Lunginflammation?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kissemjao

Lunginflammation?

Inlägg av kissemjao »

Efter att jag har haft influensa med lunginflammation som följd så verkar det inte bättre än att min fyramånder gamla son, också åkt på eländet. (Idag har vi tid till doktor).
Min älskade J som sovit hela natten i två månader, kan inte sova mycket mer än en kvart åt gången, vaknar skriker hostar och kippar efter luft. Detta var tredje natten (nu inatt) och framåt småtimmarna tog jag upp honom i min säng. (Kanske var där en varg, en sån där riktigt som inte går att schasa bort!?? Mamma osäker...) För det är så himla otäckt detta med den hesa inandningen och hostan. Visst finns det sjukare barn än honomm, men han är alltså rejält påverkad av sin sjukdom. Han orkar inte vara uppe mer än kanske 2-3 timmar per dygn och under dessa timmar är han bara olycklig och trött. Han orkar inte äta sig stockmätt utan somnar vid bröstet.

Vi har inte behövt kura vår son, har inte använt oss av något annat verktyg än buffning och vagning, ramsan har han hittills varit för liten för, och inte är det väl läge att införa den nu? Väl?

Jag står rådvill inför hur jag ska agera nu. Hur mycket ska jag pusha på och hålla mig till våra rutiner. Hur mycket kan man frångå med tanke på hans hälsotillstånd? I sann AW anda.
Ja, alltså egentligen är det inte så svårt för mig alls, för modersinstinkten är så stark här... men jag är intresserad av hur andra med liknande erfarenheter har gjort. Kan vara bra att dela med sig av tips.

Nu bär det av till doktorn (som inte får säga att han har lunginflammation).
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Nä det var inte lunginflammation. Inte än i alla fall.
Däremot var han himla trång i luftvägarna, så doktorn skrev ut Bricanyl, så att han skulle syresätta sig bättre (hujedamej !). Kanske därmed sova bättre också... vi får väl se. Nån här som har varit med om nåt i samma väg, eller har nåt klokt att komma med ändå!?
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Minstingen hade en kikhostvariant från 4 månader och framåt... :? Samtidigt hade storasyster samma med hosta och kräkningar på nätterna. Sömnen på minstingen blev mycket störd. Var nog inne på Annas gamla hemsida typ varje dag under en lång tid men vågade inte kura pga hostan.

En dag när lillan hade hunnit bli 6 månader och livet var upp och ner skrev jag till Anna och fick omedelbart svar. På min tvekan svarade hon "är det någon gång hon behöver sova så är det väl nu". Japp, det var bara att köra igång och det kändes helt rätt. Hostan gjorde säkert att kuren blev något (eller vad säger du Anna :heart: ) segare än vanligt men det gick sakta framåt. Stördes sedan också av ca 7 öroninflammationer, vatekoppor och mammans iver att resa runt.

Inte en endaste gång tvekade jag dock på att det var det enda rätta för den lilla. Trots att det var oerhört segt och många uppvaknande länge så syntes resultat på dag 3 (precis som utlovat :heart: ). Annas enorma stöd var ovärderligt. :heart:

Gällande Bricanyl så tyckte vi att hon blev speedad av det och att vi heller inte såg något resultat.

Kämpa på för att han ska få sin sammanhängande sömn. Mitt råd är att vara mer generös med verktygen som solfjäder med mera men låta honom finna trygghet i sängen.

Kram till er :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Tack susanne för svar!

I natt fick liten hjälp att andas och det var bara två knussliga break i natten som han inte klarade av att somna om på (givetvis i den envisa vargtimman). Mitt i allt elände har han börjat rulla över på rygg... inte alls poppis varken för honom eller trötta föräldrar :wink: . Andra gången han vaknade var näsan igenkorkad med snor och andhämtningen tung. Så jag körde på med näsdroppar och sen så vände vi på steken. Så sov han fint till halvåtta imorse. Mycket piggare bebisunge idag!
Jag gav honom inte Bricanyl för natten ikväll, för jag tycker han har låtit bättre överlag under dagen. (Är skeptisk mot så hårda mediciner på så små liv... även om han klarat det bra utan skakningar och hjärtklappning)
Så förhoppningsvis slipper vi införa nån kur. Om det blir tjorvigt så kommer jag fortsätta använda mig av verktygen tillrättaläggande, solfjäder och buffning. Det var bara det att jag just nästan kommit av mig i det tänket, eftersom nätterna flutit på av sig själv.
Ibland är det skönt att höra det från någon annan, och du Susanne verkar ju känna till innebörden av kurens utmaning.... Strongt kämpat!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"