Vår son verkar trotsa kapitelvis. Första kapitel hette ”kissa på golvet”, och den är över. Men de senaste veckorna har han ofta kastat omkull sin lillasyster, och det har blivit ett stort problem. Vi ser till att de inte är utan uppsikt, men ibland händer det ändå. Och även när min man och jag är med så gör han det eller försöker åtminstone.
Våra strategier är:
Vi säger, att man inte får kasta omkull någon och att man i istället får krama, kyssa och klappa fint. Händer det för ofta förvisas han i sin säng. Och därefter får han krama sin syster. Men detta har blivit en automatik. Oftast verkar han inte bry sig om att förvisas. Och: lillasyster vill inte längre kramas efter hon har blivit kastat omkull. Hon vägrar och gråter. Allmänt har hon blivit försiktigt beträffande storebror, vilket jag tycker är mycket bekymmersamt.
Andra strategin har varit att visa honom hur man gör. Att jaga lillasyster och sedan kyssa henne (vilket hon älskar). Vi gör detta för att ge honom ett exempel och vi uppmuntrar honom att göra likadant. Han gör det också då och då och ibland har vi lyckats att omvandla ett angrepp till en lek. Men saken blir inte bättre.
När han förvisningen innebär att han inte får vara ute längre, då kan han bli ledsen. (eller upprörd). Han gråter och säger (efter han är med oss igen): ”Jag är ledsen”. ”Varför?” frågar jag och han säger: ”För att jag kastade omkull lillasystern”. Får man tolka detta som första tecken av framgång? Men igår kastade han omkull en bekants son. Lillasystern var bredvid och när jag uppmanade min son att krama det andra barnet så ville han automatiskt krama sin syster. Det betyder nog att han inte förstår innebörden än.
Kan också berätta att de har fina stunder tillsammans när man leder honom. Och vi försöka enligt Barnaboken att stärka syskonrelationen på alla möjliga sätt.
Vi är mycket tacksamma för förslag hur vi kan komma ur denna situation.
Kastar omkull lillasyster
Kastar omkull lillasyster
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Re: Kastar omkull lillasyster
Hej
Spännande med små raringar.
Jag skulle vilja rekommendera dig att läsa trotstrådar, syskontrådar samt beteendefostran under Favoriter. Jag tror du där kommer få en del tankar.
Ja...vad de förstår och inte är alltid en öppen fråga med inga svar. Jag tänker dock att det kan anas lite skuld här, vilket inte är samma som att han förstår på riktigt.
Några saker som jag tänker på, vilket ni ju redan gör:
ha ögon i nacken och ta honom precis innan, under saklighet "ojdå" vad tokigt det höll på att bli här. Så gör vi inte. Varna och säg så gör vi inte, förvisning enligt konstens alla regler efter det (lär i trådarna). En varning, möjligtvis två beroende på händelsen tycker jag räcker.
Om det blir putt, så också ojdå, så gör vi inte, ton men fortfarande saklighet. Genomför med hans händer en kram och gå vidare i livet. Både han och systern.
Positiva exempel som ni nu gör.
Samma gäller då för andra barn. Övervakning och åtgärd.
Kom gärna tillbaka med dina tankar.
kram
Spännande med små raringar.
Jag skulle vilja rekommendera dig att läsa trotstrådar, syskontrådar samt beteendefostran under Favoriter. Jag tror du där kommer få en del tankar.
Ja...vad de förstår och inte är alltid en öppen fråga med inga svar. Jag tänker dock att det kan anas lite skuld här, vilket inte är samma som att han förstår på riktigt.
Några saker som jag tänker på, vilket ni ju redan gör:
Kom gärna tillbaka med dina tankar.
kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tack, Susanne, för tipsen om favorittrådar. Har börjat läsa och redan hittat intressanta aspekter. Ska läsa allt och se hur vi kan finslipa våra strategier.
Rosine
Hej, jag ville bara berätta att saken har blivit mycket, mycket bättre. Jag tror att det viktigaste var att vi gör med lillasystern det som vi vill att han gör med henne (att springer efter henne och sedan krama och kyssa henne). Och varje gång han närmade sig henne sa vi "Nu ska du snabbt hålla fast lillasystern och kyssa henne". Och så introducerade vi den här gammalmodiga frasen som män brukade säga när de kysste en kvinnas hand. Jag vet inte hur man säga på svenska, på tyska låter det "Küss die Hand, Madam." Det tycker storebror är jätte roligt och han gör det med sin syster, i stället för att kasta omkull henne.
Men en annan sak har varit att verkligen följa upp förvisningen (tipps från favorittrådarna), dvs. att vänta utanför dörren och inte (försvinner i köket) i fall han kommer ut själv innan man hunnit gå in. Detta gör en stor skillnad även om man säger samma ord.
Men en annan sak har varit att verkligen följa upp förvisningen (tipps från favorittrådarna), dvs. att vänta utanför dörren och inte (försvinner i köket) i fall han kommer ut själv innan man hunnit gå in. Detta gör en stor skillnad även om man säger samma ord.
Rosine