Frukt är fest!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Frukt är fest!

Inlägg av Tetz »

Hejsan hoppsan :D

Lillasyster har under de senaste dagarna glott girigt på oss lite större famlijemedlemmar när vi äter, och imorgon är hon tre månader :D Så igår fick jag ett litet infall och gav henne en yttepyttesked med mosad banan 8) Och jag trodde hon skulle äta upp hela plastskeden! Hon fick totalt fyra små miniskedar.

Så idag fick hon samma sak och hon smaskade glupskt i sig allt hon fick. Inget ramlade utanför... =P~ och hon började gråta när jag slutade ge henne :shock: Hon käkade lugnt upp en matsked och jag vågade inte ge henne mer 8-[

Hur mycket kan man egentligen ge en sån här liten och hur fort kan man trappa upp mängdmässigt :?:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frukt är fest!

Inlägg av SaraMilana »

Hej Tetz!

Jag är ju nästan helt grön här, men du brukar ju komma med så kloka råd i min tråd så jag kan åtminstone bjuda på mina erfarenheter!

Här åkte första smakportionen in i munnen vid 3 månader och 1 vecka med ungefär samma resultat som hos dig! :) Idag, på 4-månadersdagen har mängden ersättning gått ner från runt litern till mellan 500 och 700 ml per dag. Hon har hela tiden fått så mycket hon velat ha, i början kanske det gick i en tredjedels liten barnmatsburk som mest. Nu varierar det mellan allt från bara några skedar till en hel grötportion! Har aldrig märkt några problem med magen! Ger katrinplommon till morgongröten dock, annars går det trögt.

:heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Frukt är fest!

Inlägg av Tetz »

Tack SaraMilana! :heart: Visst är det underbart när de gillar käk! :D

Då kör jag på och omfamnar det faktum att hon kommer lägga av med flaskmjölk tidigare än storasyrran 8) :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"