Ledsen efter misslyckad SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rufs

Ledsen efter misslyckad SM

Inlägg av Rufs »

Hej på er,

Ni brukar alltid vara så gulliga här på forumet och det är just det plus massa råd och tips som jag behöver just nu. Nu är vår son visserligen snart 4 månader men jag skriver under denna kategori och ser om det funkar.

Vi körde igång med standardmodellen i fredags och vi var verkligen superladdade. Första natten vaknade knytet 4 ggr men svarade bra på vagningen. Nöjda och glada körde vi på med schema och ytterligare en natt med vagning. Succé! Nu krävdes betydligt kortare vagningstid samt bara tre gånger. Och den tredje natten var ungefär samma som den andra men då räckte det i vissa fall bara att stoppa tillbaka nappen.

Så i natt skulle vi låta plutten sova i sin säng och inte bli vagnad. Fy fabian vilken natt vi har haft. Han började gny vid halv fyra och då räckde det med att stoppa tillbaka nappen och hålla en hand på magen. Sedan kom protesterna mer frekvent samt eskalerade i skrik och gråt. Vid klockan sex på morgonen hade han skrikit konstant i en halvtimma så till slut plockade vi upp honom och gav honom frukostflaskan vilken han slukade med hull och hår. Jag vill bara poängtera att han har ätit jättebra under dagtid.

Jag känner mig så fruktansvärt misslyckad och förstår inte vad vi har gjort för fel. Jobbigt att läsa alla solskenshistorier när det gick så dåligt för oss. Samtidigt är jag ju såklart glad att det fungerar för andra.

Vill även berätta att vi provat magläge och buffning vilket han HATAR. Skrik, gråt och panik varje gång. Han reser huvudet så mycket han bara kan så det är svårt att hålla fast honom när man ska buffa.

Usch, jag som ville att vi skulle få sova på nätterna.
Mamma till en liten gosse som föddes 17 juni 2011. Försöker standardmodellera honom efter bästa förmåga. ;)
Tetz

Re: Ledsen efter misslyckad SM

Inlägg av Tetz »

Hej Rufs och välkommen hit! :D :heart:

Först av allt vill jag bara säga att ni inte ska känna er misslyckade, och ägna energi åt att vara ledsen. Det vinner ingen på, särskilt inte er lilla bebis. Det tar mer än några dagar att standardmodellera en liten människa, och man får räkna med att ungen undrar vad man håller på med :wink: Då måste man vara säker på hur man lugnar den lilla om han inte kan lugna sig själv (det går att buffa när han ligger på rygg också).

Rufs skrev:Så i natt skulle vi låta plutten sova i sin säng och inte bli vagnad. Fy fabian vilken natt vi har haft. Han började gny vid halv fyra och då räckde det med att stoppa tillbaka nappen och hålla en hand på magen. Sedan kom protesterna mer frekvent samt eskalerade i skrik och gråt. Vid klockan sex på morgonen hade han skrikit konstant i en halvtimma så till slut plockade vi upp honom och gav honom frukostflaskan vilken han slukade med hull och hår. Jag vill bara poängtera att han har ätit jättebra under dagtid.
En snart 4-månaders kan äta ohyggligt mycket mer än man tror! :shock: Och han är för liten för att sova hela nätter (om han inte gjort det på eget initiativ), så jag tycker att han ska få käk vid ca 04 i några veckor till.

:arrow: Hur väl har ni läst på :?: Har ni Barnaboken och Sova Hela Natten :?:

:arrow: Jag tycker att ni ska läsa och läsa och läsa och läsa och sedan fundera på om ni ska köra en Sova Hela Natten-kur när han blivit över fyra månader.

En liten teknikalitet: Det vore super om du i din profil (under Kontrollpanelen) lägger in när er lilla älskling är född, så blir det lättare att svara utifrån exakt hur gammal han är :D
Rufs skrev:Usch, jag som ville att vi skulle få sova på nätterna.
Än är inte hoppet ute 8) :lol: Han är bara ynka fyra månader, det här går att styra upp! Läs på och fundera och återkom gärna vid frågor.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Jag vill också bara kolla hur mycket mat han äter på dagarna? Och vad för sorts mat?

Det här ordnar sig...!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Rufs

Inlägg av Rufs »

Tack snälla för svar!

Natten till idag körde vi vagnen igen och det gick bra. Han gnydde vid halv fyra och sedan med cirka tjugo min mellanrum. De där vargtimmarna... Usch för dem!

Hur länge ska man hålla på att vagna honom? Jag vill inte att han vänjer sig vid den för mycket.

Han äter ersättning och har gjort det sedan han föddes. Han äter nästan 240 ml varje gång och hans schema ser på ett ungefär ut så här (observera att detta är cirkatider eftersom schemat inte satt sig ännu):

6.30 God morgon! Mat, blöjbyte och egenlek
7.30 Sova middag i mammas och pappas säng
9.00 Mat, blöjbyte och lek med mamma (Jag får ofta väcka honom vid denna tiden annars skulle han sova längre).
11.00 Sova middag
12.30 Mat, blöjbyte och lek
14.15 Sova middag
14.45-15.00 Vaknar (oftast av sig själv)
16.30 Mat, blöjbyte och lek
18.20 Sova middag
19.00 Mat, blöjbyte och bada
20.00 Sova natt

Och mellan 20.00-6.30 vaknar han under vargtimmarna (i princip aldrig innan 3.00 på natten) och sover väldigt oroligt.

Problemet med maten är att jag och min man proppar i honom ganska mycket (trugar) men eftersom han är ett kräkbarn kräks han upp om han får för mycket i sig. Alltså, det går att proppa i honom till en viss gräns.

Tack snälla för att du hjälper mig!
Mamma till en liten gosse som föddes 17 juni 2011. Försöker standardmodellera honom efter bästa förmåga. ;)
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Usch för mycket spyor, men fint att ni jobbar på med det. Det är inte klokt vad de behöver mat i den där åldern.

Spontana funderingar om schemat: många vittnar om att det är lättare att lägga små barn tidigare på kvällen (men nu vet jag inte om 20.00 är direkt sent). Den sista vilan kommer också lite väl tätt inpå natten, tror jag. Kan vara en bidragande orsak till tidiga mornar. Kanske en femminutare skulle räcka? Här hittar du antalet vakentimmar/ dygn: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn.

Tänk om ni skulle sträva efter lite längre natt? Och tre lurar under dagens lopp? Eftersom han är ganska liten, kan ni välja att mata i sömnen nattetid ännu i nån vecka, så slipper ni fundera över om det är hunger som väcker honom tidigt eller om det är något annat.

Hur låter det?
Jag tänker också att det är fint att lära sig sova tolvtimmarsnätter hyfsat fort, för då är de enklare att få till, tror jag.

Hörs!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Rufs

Inlägg av Rufs »

Tetz skrev:

:arrow: Hur väl har ni läst på :?: Har ni Barnaboken och Sova Hela Natten :?:

:arrow: Jag tycker att ni ska läsa och läsa och läsa och läsa och sedan fundera på om ni ska köra en Sova Hela Natten-kur när han blivit över fyra månader.

En liten teknikalitet: Det vore super om du i din profil (under Kontrollpanelen) lägger in när er lilla älskling är född, så blir det lättare att svara utifrån exakt hur gammal han är :D

Än är inte hoppet ute 8) :lol: Han är bara ynka fyra månader, det här går att styra upp! Läs på och fundera och återkom gärna vid frågor.

Glömde ju svara på alla frågor. :)

Yes, vi har båda böckerna och har läst dem.

Tack för tipset att uppdatera min profil! Ska göra det med en gång. :)

Hur många nätter ska jag vagna honom? Är rädd att han vänjer sig vid vagnen lite för mycket.
Rufs

Inlägg av Rufs »

titti_lie skrev:Hej!

Usch för mycket spyor, men fint att ni jobbar på med det. Det är inte klokt vad de behöver mat i den där åldern.

Spontana funderingar om schemat: många vittnar om att det är lättare att lägga små barn tidigare på kvällen (men nu vet jag inte om 20.00 är direkt sent). Den sista vilan kommer också lite väl tätt inpå natten, tror jag. Kan vara en bidragande orsak till tidiga mornar. Kanske en femminutare skulle räcka? Här hittar du antalet vakentimmar/ dygn: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn.

Tänk om ni skulle sträva efter lite längre natt? Och tre lurar under dagens lopp? Eftersom han är ganska liten, kan ni välja att mata i sömnen nattetid ännu i nån vecka, så slipper ni fundera över om det är hunger som väcker honom tidigt eller om det är något annat.

Hur låter det?
Jag tänker också att det är fint att lära sig sova tolvtimmarsnätter hyfsat fort, för då är de enklare att få till, tror jag.

Hörs!
Tack snälla för svar! Det slår mig varje gång att detta är det bästa och TREVLIGASTE föräldrarforumet!

Tidigare har han somnat tidigare men just de här dagarna har det snarare blivit 20 (vilket passar oss bra eftersom min man kommer hem vid sju på kvällarna och gärna vill träffa lillen). En fråga: När man sätter vakna- och somnatid - ska man utgå från sig själv eller bebisen?
Rufs

Inlägg av Rufs »

Sedan har jag andra frågor också:

- När och hur ofta ska nattramsan sägas? Ska man ramsa även mitt i natten när lillen vagnas?

- Några har poängterat att vi kurar för tidigt men i boken står det att det ska gå bra. Vad är det egentligen för skillnad på SM och SHN (förutom vagning och buffning)?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, SM kan man köra lite i "raket fart" om man vill. Men båda sätten innebär att man kan ha hel natt från 4 mån (dvs. 11-12 tim natt utan mat). För detta krävs en proppmätt unge. Helst rekommenderar vi att man har introducerat både mat och gröt. Minst 2-3 mål/dag.

Om ni inte har gjort detta rekommenderar jag att ni kör SM i raket fart och vagnar över alla nattmål utom det vid 04 och när det satt sig och maten är på plats så kan ni köra på 12 timmars natt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"