Plocka bort dagsluren?

Skriv svar
oakarin

Plocka bort dagsluren?

Inlägg av oakarin »

Halloj!

Nu är Maya tre år och tre månader och vi har börjat se tendenser på att trotsen mattats av. Det har aldrig varit någon större fara på taket, men visst har man fått bita sig i tungan ibland... :wink:

Hon har haft en timmes sovstund efter middagen både här hemma och på dagis och det har fungerat bra. Nu har hon börjat hoppa över sovandet på dagis, berättade personalen förra veckan. Det märktes på kvällarna, kan man säga... :shock: Det var en trött liten tjej som var ur gängorna vid middagen. Problemet är dock att de dagar hon har sovit så är hon inte tillräckligt trött på kvällarna! Hur vi än vänder oss så har vi ändan bak! :wink:

Ska vi:
1. Skippa dagsluren helt och lägga henne lite tidigare på kvällen?
2. Minska ner dagsluren till 20 minuter både här och på dagis?

Som det ser ut nu så har vi morgon 07.30, middagslur 13.00 (en timme) och natt 20.00. Hur hade ni gjort? Vi har även börjat introducera vila med saga på cd här hemma, men det slutar bara med att hon hoppar upp och ner ur sängen för att byta skiva hela tiden. :roll:
Vi har mörkt i rummet men vi har introducerat vanlig säng eftersom det höll på att ta ände med förskräckelse då hon skulle ur sängen på nätterna för att kissa. Jag antar att vi skulle behöva tanka på med lite attityd också, när det har löpt på smidigt länge så står man lite handfallen när det börjar vackla lite... #-o

Tacksam för råd eller länk!
Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Sagalinda
Kontakt:

Re: Plocka bort dagsluren?

Inlägg av Sagalinda »

:D Hej Karin och ursäkta det sena svaret :oops:

Hmm, det är inte så lätt att ge ett konkret svar på dina funderingar, din dotter är precis i den åldern då det är dags för vissa att sluta sova på dagarna - annars somnar de inte på kvällen (som du märkt)... Å andra sidan har jag svårt för att tro att hon redan skulle vara ur trotsen - jag misstänker att det bara är paus mellan halvlekarna. Och dagsvilan behövs som regel tills trotsen är helt slutförd (blir den någonsin det undrar jag med en sexåring i huset... :roll: ... :lol: )!

Kan inte du placera CD-spelaren utanför rummet och/eller klargöra för fröken att man helt enkelt inte rör spelaren, utan man ligger i sängen och lyssnar?! Du kan också mycket enkelt plocka bort alla andra skivor förutom den hon ska lyssna på. Då har hon inte så många alternativ :wink: Jag tycker nämligen du ska ha kvar vilostunden för henne. Hon behöver inte nödvändigtvis sova, men hon behöver vila ett tag.

Kom ihåg, att när ni väljer att plocka bort vilostunden eller när ni märker att hon inte längre somnar under den, så måste ni införa 12 timmars natt för att hon ska få sitt sömnbehov fyllt. Tidigare läggning är alltså att rekommendera då.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
oakarin

Inlägg av oakarin »

Tack för svar, det var ingen fara att jag fick vänta lite! Då fick jag möjlighet att själv fundera lite.

Vi märker att hon behöver mer sömn än vad hon får nu så du har helt rätt i att hon behöver längre nätter! Vi får pula lite med mattider och annat så att vi hamnar i fas. Hon är trött och grinig på ett sätt som hon aldrig varit innan så det är ju mer sömn som behövs! 12 h natt får det bli!

Vad gäller cd:n så var det nog nyhetens behag, nu kan hon ligga och lyssna utan att byta skiva stup i kvarten.

Ha det så gott och tack för svar!

Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup:

Toppen! Bra att ni kom på var skon klämde - det brukar ge en liten kick när man själv löser fnurran :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"