Älskade lille E
Re: Älskade lille E
Kör på med mer mat så ska du se att du inom en snar framtid kan skippa det sena kvällsmålet.
Var inte rädd för att öka matintaget, när de väl fått in själva ätningstekniken så kan man mata på.
Kram Susan
Var inte rädd för att öka matintaget, när de väl fått in själva ätningstekniken så kan man mata på.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tredje natten i rad nu som han inte sover hela natten... En gång ingen gång, men nu börjar det bli lite jobbigt.
Han har vaknat 4-5gånger varje natt och legat och gnällt. Första natten (kl 6) tog jag upp till slut för han slutade aldrig trots buff. Det skulle jag INTE ha gjort. Oj, vad han skrek. Det var som att han sov fram tills jag tog upp honom.
Vis av erfarenhet har jag låtit bli att plocka upp sen dess. Han gråter ju inte utan bara gnäller högt nog för att hålla alla andra vakna.
Gungar jag lite rumpa så blir det tyst en stund.
ELLER så fattar jag vad som är fel som jag gjorde i natt till slut.
Han har börjat åla och lyckas gång på gång klämma fast sig mot kanten på sängen. Jag drar loss och han somnar om, 2h senare börjar han gnälla: samma sak igen... kl2, kl4 och kl6...
Snälla säg att han slutar fastna snart! [-o<
Han har vaknat 4-5gånger varje natt och legat och gnällt. Första natten (kl 6) tog jag upp till slut för han slutade aldrig trots buff. Det skulle jag INTE ha gjort. Oj, vad han skrek. Det var som att han sov fram tills jag tog upp honom.
Vis av erfarenhet har jag låtit bli att plocka upp sen dess. Han gråter ju inte utan bara gnäller högt nog för att hålla alla andra vakna.
Gungar jag lite rumpa så blir det tyst en stund.
ELLER så fattar jag vad som är fel som jag gjorde i natt till slut.
Han har börjat åla och lyckas gång på gång klämma fast sig mot kanten på sängen. Jag drar loss och han somnar om, 2h senare börjar han gnälla: samma sak igen... kl2, kl4 och kl6...
Snälla säg att han slutar fastna snart! [-o<
Älskade lille E född 20110221
-
Clara Cecilia
Hej!
Tidigare i din tråd skrev du:
"Igår kväll bestämde jag att det inte kan vara meningen att jag ska buffa honom på gnäll utan bara när han skriker."
Så är det. Men hör du att han fastnat ska du naturligtvis gå in och lägga honom tillrätta. (Fast min Lilla L älskar fortfarande att sova upptryckt i ett hörn i de mest konstiga ställningar- tur att ömma mamman inte kan se genom väggar och mörker
)
Två saker kan du göra:
öka mängden mat! Gröt, majs, sötpotatis, banan, fruktmos =P~ etc och lägga till en rejäl slurk välling innan kvällen (havre och majs välling märkta från 6 månader går utmärkt att ge från 4 månader)
öva ålning dagtid! Magläge, en fleecefilt eller tröja utan blixtlås under magen, lite stöd under fötterna och så kör! 3 pass (förutom laga mat, sköta disken och en massa frisk luft och klämma på träd och nosa på gräs och så Skrattet.) gör susen för små ålare.
Clara
Tidigare i din tråd skrev du:
"Igår kväll bestämde jag att det inte kan vara meningen att jag ska buffa honom på gnäll utan bara när han skriker."
Så är det. Men hör du att han fastnat ska du naturligtvis gå in och lägga honom tillrätta. (Fast min Lilla L älskar fortfarande att sova upptryckt i ett hörn i de mest konstiga ställningar- tur att ömma mamman inte kan se genom väggar och mörker
Två saker kan du göra:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Tack Clara! vad svårt det ska vara att se sina egna misstag....
Ja.. jag har varit lite för snabb med att bry mig på nätterna. En förklaring kan väl vara att vi sover i samma rum fortfarande och det som låter som lite gnäll på dagen låter som ett billarm på natten.
De senaste nätterna har han gnällt 3-4ggr och jag har flyttat honom till mitten av sängen och han har blivit tyst på en gång, ingen buffning. Första natten när vi försökte att inte göra nåt så gnisslade det i 40minuter...
Han övar ålning ofta, det är det roligaste som finns. Igår åt han dessutom en hel banan.
Vi är på semester hos hans mormor och hon tycker att han äter så mycket. hon säger inte "för mycket", men jag tror hon tänker det
Igår försov vi oss och jag väckte honom 1h sent... 13h natt. Så kan det gå.
Att jag inte gett mer mat beror dels på att han börjat spotta ut efter ett par msk, dels på att jag tvivlar lite. jag vill ge honom mat, banan och potatis känns lite fattigt, näringslöst. men samtidigt: han drar ju i sig stora mängder bm fortfarande. fantasin på vad jag kan ge honom tryter
nu ska vi prova grönsak och kycklingmos.
Ja.. jag har varit lite för snabb med att bry mig på nätterna. En förklaring kan väl vara att vi sover i samma rum fortfarande och det som låter som lite gnäll på dagen låter som ett billarm på natten.
De senaste nätterna har han gnällt 3-4ggr och jag har flyttat honom till mitten av sängen och han har blivit tyst på en gång, ingen buffning. Första natten när vi försökte att inte göra nåt så gnisslade det i 40minuter...
Han övar ålning ofta, det är det roligaste som finns. Igår åt han dessutom en hel banan.
Vi är på semester hos hans mormor och hon tycker att han äter så mycket. hon säger inte "för mycket", men jag tror hon tänker det
Att jag inte gett mer mat beror dels på att han börjat spotta ut efter ett par msk, dels på att jag tvivlar lite. jag vill ge honom mat, banan och potatis känns lite fattigt, näringslöst. men samtidigt: han drar ju i sig stora mängder bm fortfarande. fantasin på vad jag kan ge honom tryter
-
Clara Cecilia
Hej!
) förrens dom fått rum skilt från oss.
Vi är många här som stångats med kommentarer av den typen. Ni sköter ert barn på bästa sätt! Och 13 timmars natt får man inte till utan Mycket Mat
!
Jag rekommenderar som alltid Johanna Westmans Andra Mosboken, fylld av kreativa goda bebisrecept.
Clara
Har ni möjlighet att ordna en egen vrå åt honom väl hemma så gör det! Även om det bara är en avskärmning med tyger från golv till tak så ger det lugn och avskildhet. Inget av mina barn har sovit riktigt bra (om man utgår från perfekt, gnisselfri 12 timmars nattRynn skrev: Ja.. jag har varit lite för snabb med att bry mig på nätterna. En förklaring kan väl vara att vi sover i samma rum fortfarande och det som låter som lite gnäll på dagen låter som ett billarm på natten.
Bry dig inte om mormorRynn skrev: Vi är på semester hos hans mormor och hon tycker att han äter så mycket. hon säger inte "för mycket", men jag tror hon tänker det![]()
Spottar ut i början gör di flesta men fortsätt erbjud. Och banan är ungefär det näringsrikaste livsmedel som finns!! Tillsammans med potatis och vatten överlever en människa helt. Men visst ska du ger mer/annat/krydda osv.Rynn skrev: Att jag inte gett mer mat beror dels på att han börjat spotta ut efter ett par msk, dels på att jag tvivlar lite. jag vill ge honom mat, banan och potatis känns lite fattigt, näringslöst. men samtidigt: han drar ju i sig stora mängder bm fortfarande. fantasin på vad jag kan ge honom tryter![]()
Jag rekommenderar som alltid Johanna Westmans Andra Mosboken, fylld av kreativa goda bebisrecept.
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Inatt sov han första natten i eget rum. Han sov typ hela natten, sjöng en liten sång i 6-tiden, men somnade om igen.
Vi lånade Mosboken på biblioteket och har mosat lite. Idag gör jag blomkålsmos. Förstår inte helt varför vissa recept är "från 6-mån" t.ex. På BVC har de sagt att man kan ge ALLT (utom honung, nitratrika grönsaker och salt) Kanske har ändrats sen boken trycktes.
Finns det nåt man INTE borde mosa och ge?
Idag har han ätit lite mos, men inte så mycket. Dessutom har han inte ätit särskilt mycket bm. En tutte vid varje mål, sen blir han bara arg, även när jag testat strax innan köket stänger. Lite spännt här nu... Jag tänker tro att redan en 4,5-månaders kan ha dagar när han inte är så hungrig. För i övrigt är han pigg och glad som vanligt.
Vi lånade Mosboken på biblioteket och har mosat lite. Idag gör jag blomkålsmos. Förstår inte helt varför vissa recept är "från 6-mån" t.ex. På BVC har de sagt att man kan ge ALLT (utom honung, nitratrika grönsaker och salt) Kanske har ändrats sen boken trycktes.
Finns det nåt man INTE borde mosa och ge?
Idag har han ätit lite mos, men inte så mycket. Dessutom har han inte ätit särskilt mycket bm. En tutte vid varje mål, sen blir han bara arg, även när jag testat strax innan köket stänger. Lite spännt här nu... Jag tänker tro att redan en 4,5-månaders kan ha dagar när han inte är så hungrig. För i övrigt är han pigg och glad som vanligt.
Hej
En kvalificerad gissning till märkningen av recept. Se dem som steg i stället. Det som är märkt 4 månader är bra att börja med för att det är lätta smaker och snällt. 8mån maten är ju fler ingridienser till exempel. Oftast börjar men ju med grönsaker och sen kommer fisk och kött när portionerna börjar bli större så att säga.
Vilken mat som är lämplig att ge beror ju liksom på när man började ge mat. den som börjar äta vid 3,5 äter förmodligen som en häst vid 5 mån och behöver då lite mer komplett mål medan en som startar med mos först vid 6 mån får börja med småbebismos ialla fall. hänger du med?
lägger till socker på listan om saker att inte ge....
Undvik också stekt mat. men nej jag tror faktiskt att det mesta går bra, men sen kan man ju alltid introducera lite grann nytt tillsammans med det som lillen är van vid. Stirra dig inte blind på märkningen. Låt liten äta.
Vi tog inte en smak i tre dagar som bvc ibland säger (1tesked bara dessutom) utan så fort han lärt sig själva ättekniken så fick han snart större portioner. Mosa på!
kram
En kvalificerad gissning till märkningen av recept. Se dem som steg i stället. Det som är märkt 4 månader är bra att börja med för att det är lätta smaker och snällt. 8mån maten är ju fler ingridienser till exempel. Oftast börjar men ju med grönsaker och sen kommer fisk och kött när portionerna börjar bli större så att säga.
lägger till socker på listan om saker att inte ge....
Vi tog inte en smak i tre dagar som bvc ibland säger (1tesked bara dessutom) utan så fort han lärt sig själva ättekniken så fick han snart större portioner. Mosa på!
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Igår fick han chili-con-carne som vi gjort till oss själva (utan salt) och äntligen fick jag se en öppen mun! Nu gapade han efter mer och lät "mmmm" genom hela måltiden. Det var annat det än okryddat potatismos eller smaklös burk-köttfärssås-och-spaghetti.
(Så här i efterhand känner jag mig lite dumdristig... bönor och kött och kryddor... hade han legat med magknip inatt hade det inte varit så märkligt kanske. Men han sov 12h i natt igen!)
Det är femte natten i rad som jag inte tar upp honom vid 22!!
Somnar 19:30 och vaknar/väcks 7:30.
Nu går 80% av alla läggningar heeelt gnisselfritt. Någon gång ibland gnäller han lite, men det är alltid över på några minuter.
Ibland skarvar han lite på långsovningen på dagen, men det sköter han oftast själv. Kan vakna och sjunga lite i 6-tiden, men somnar om snart igen utan hjälp.
Fantastiskt med andra ord!!
(Så här i efterhand känner jag mig lite dumdristig... bönor och kött och kryddor... hade han legat med magknip inatt hade det inte varit så märkligt kanske. Men han sov 12h i natt igen!)
Det är femte natten i rad som jag inte tar upp honom vid 22!!
Somnar 19:30 och vaknar/väcks 7:30.
Nu går 80% av alla läggningar heeelt gnisselfritt. Någon gång ibland gnäller han lite, men det är alltid över på några minuter.
Ibland skarvar han lite på långsovningen på dagen, men det sköter han oftast själv. Kan vakna och sjunga lite i 6-tiden, men somnar om snart igen utan hjälp.
Fantastiskt med andra ord!!
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Underbart! :thumbsup:

Det mesta är helt fantastiskt.
Men vad ska vi göra åt att E vaknar och sjunger i 5-6 tiden?
I princip varje morgon de senaste två veckorna har han vaknat "för tidigt" sjungit cirka en timme och sen somnat om igen.
Han är inte arg eller ledsen utan bara sjunger och sparkar i spjälorna.
Det blir ju inga 12 h sömn om man vaknar en timme tidigt menar jag...
Jag har fått införa öronproppar igen trots att han har eget rum.
Men vad ska vi göra åt att E vaknar och sjunger i 5-6 tiden?
I princip varje morgon de senaste två veckorna har han vaknat "för tidigt" sjungit cirka en timme och sen somnat om igen.
Han är inte arg eller ledsen utan bara sjunger och sparkar i spjälorna.
Det blir ju inga 12 h sömn om man vaknar en timme tidigt menar jag...
Jag har fått införa öronproppar igen trots att han har eget rum.
Hej
sång är underbart och en gåva och kan lämnas att njutas ifred. men du kan ju kolla dels...
mörkläggning
schemat. kanske dags att justera?
stor kram
sång är underbart och en gåva och kan lämnas att njutas ifred. men du kan ju kolla dels...
stor kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Länge sedan jag fick tipset, tack!
Lilleman sover hela nätterna, möjligtvis sjunger han en liten stump på morgonkvisten. Vi har mörklagt och trixat lite med schemat så nu sover han: 45-1,5-25-12.
Vill bara säga att livet är underbart.
Lilleman sover hela nätterna, möjligtvis sjunger han en liten stump på morgonkvisten. Vi har mörklagt och trixat lite med schemat så nu sover han: 45-1,5-25-12.
Vill bara säga att livet är underbart.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Jag har sökt men jag hittade inget jag kunde använda.
E somnar ibland i ensamleken.
Vad gör jag då?
Hittills har jag låtit honom sova, det ser ju så sköönt ut. Men det ställer ju till det med resten av dagens schema om man somnar 1-1,5 h "för tidigt". Det går ju alltid att improvisera lite, men hur "ska" man göra?
E somnar ibland i ensamleken.
Vad gör jag då?
Hittills har jag låtit honom sova, det ser ju så sköönt ut. Men det ställer ju till det med resten av dagens schema om man somnar 1-1,5 h "för tidigt". Det går ju alltid att improvisera lite, men hur "ska" man göra?
Måste erkänna att jag inte vet
Någon annan? 
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10