annawahlgren skrev:
Välkommen är du

(Om jag inte sagt det förut

)
Det var en skön själs bekännelse, må jag säga

Ingen kan säga annat än att du är syhnerligen insiktsfull
Theresepalmereek skrev:Ibland går jag in och lägger honom till rätta efter ca 10 minuters sömn när det ser väldigt obekvämt ut

.
Det är ungefär allt du kan göra utan att störa barnet. EN gång. Undantagsvis

Tumregel: en gång är ingen gång. Två gånger är en dålig vana
Theresepalmereek skrev:Innan han lärde sig att somna i dessa märkliga positioner gick jag och min man ofta in två till tre gånger efter varje läggning för att lyfta honom till rätta då han ofta fastnat och inte kom loss (ihoptryckt på tvären mellan långsidorna).
Om han verkligen hade fastnat, om han verkligen inte kunde komma loss, om detta hade gjort honom ledsen och/eller kanske t o m ont - då hade ni hört det på honom. Då hade han bett om hjälp.
Men ni lyssnade till era orosvargar i stället för till ert lilla barn. Lätt hänt men ta det som en läxa - lär er lyssna bättre, och framför allt: odla lite mer förtroende för lilla barnet
Theresepalmereek skrev: --- nu när B har börjat vakna en till två gånger per natt och småskriker och inte blir lugn av ramsa så går jag in för att se så han inte har fastnat. Nio gånger av tio ligger han emellertid helt "normalt" så han är inte i behov av att bli tillrättalagd.
Se ovan, jag säger bara det
Theresepalmereek skrev:Efter ytterligare fem minuters skrikande gick jag upp och bestämde mig för att ha en ramskonversation med honom - 100 frågor ska ha 101 svar. Jag fick emellertid ingen som helst respons

.
Nej, för du har redan lyckats lära honom - när han "inte blir lugn av ramsa så går jag in" - att ramsan leder till trafik, spring, åtgärder, underhållning, "dag" - kalla det vad du vill, men PÅ NATTEN SOVER MAN är ju inte budskapet då, precis
Annars var det helt rätt tänkt: ramsan ska ha sista ordet. Får EJ desarmeras.
Theresepalmereek skrev:Efter tio minuters ramsande gick jag in till honom igen #-o för att se hur han låg - ingen förändring. Jag började då buffa honom för att hjälpa honom att somna ---
Rekommenderas: (om)läsning av Safarin
Theresepalmereek skrev:Buffningen gav ingen effekt och jag började känna mig förvirrad (vargar vargar vargar!). --- Jag beslöt mig för att byta blöja ifall en våt blöja var det som störde honom. Jag behöll rummet mörkt, vände på lille prinsen och börjar knälla upp hans pyjamas, varpå han börjar skratta hjärtligt

. Så ledsen var han.... :^o .
Förstår honom

Vilken show - vi får tacka för hans goda humör, att han inte blev mörkerligen sur på sin ömma moder och hennes missriktade omsorger ](*,)
Theresepalmereek skrev:Sammanlagt var han vaken i en timme och tio minuter!
Det upprör dig, men det är verkligen ingen fara. Tänk inte att det viktigaste är att han sover varje minut han "ska". Tänk att det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem
Vissa mål äter han kanske inte alltid så strålande eller exakt så mycket som han "ska". Det tar du ju inget extra för, eller hur?
Theresepalmereek skrev:De senaste två veckorna har han som sagt fått svårare och svårare att somna om själv. Beror det på att vi har gått in ofta till honom efter läggning för att lägga honom till rätta?
Ja.
Theresepalmereek skrev:Min man tycker att vi ska låta honom vara när han vaknar på natten, men det är inte acceptabelt att han är vaken i över en timme! Han förlorar ju jättemycket sömn.
Jodå, det är acceptabelt - även små barn måste få ha sitt lilla privatliv. Se bara till att det är beckmörkt i rummet, och då menar jag svart. Finns minsta lilla synintryck om och när han vaknar till, sätter barnahjärnan omedelbart igång på högtryck.
Så jag håller med den ömme fadern här. Och se ovan... om vad som är viktigast!
Theresepalmereek skrev:När han vaknade för morgonen vid sex så lade därför min man honom i vagnen och gick ut med honom för att han skulle få sova en timme till och därmed få 11 timmars natt.
Fel tid för promenad, skulle jag säga. PÅ NATTEN SOVER MAN (dvs har sina goda förutsättningar för ostörd nattsömn). Man går inte ut och går. Missriktad omsorg här 8)
Theresepalmereek skrev:Ska vi ge en pangramsa och sedan sätta på musik när han vaknar mitt i natten och börjar gnälla/småskrika?
Nej, så kan man hantera tidiga morgnar. Mitt i natten är det ramsan som gäller. Dialogen med barnet, har du / ni upplevt den än

Om inte, är det hög tid att LYSSNA (minst) lika mycket som att tala själv. (Användbart genom hela barnets uppväxt... :-$ )
Theresepalmereek skrev:Ska vi sluta helt att gå in i hans rum efter läggning?
Ja.
Theresepalmereek skrev:Vi har fönstret öppet, vilket egentligen är en orosvarg för mig för jag är rädd att han fryser när han har snurrat sina usvängar i sängen och hamnat ovanpå täcket.
När han väl får sina goda - lugna, ostörda, sammahängande - nätter, kommer han också att ligga still på ett helt annat sätt.
Uppmuntra hans totala rörelsefrihet på dagarna desto mer

Alltid magläge vid varje vakenpass. Också och inte minst.
Innan ni lägger er för natten själva kan ni titta till honom urförsiktigt och, om det behövs, kasta över honom en filt. Men sluta med tillrättaläggandena nu, tycker jag, utom när ni lägger honom för natten - i dem har det gått alldeles för mycket störande inflation.
Theresepalmereek skrev:Fasen vad jag nojar. Inte så konstigt att han vaknar när hans mor har placerat 100 vargar i hans rum. Men jag måste ändå fråga: Öppet fönster, heltäckande pyjamas och tjockt täcke? Stängt fönster, tunn body och tunt täcke?