Trött 2 månaders
Re: Trött 2 månaders
Kan berätta att det gick ypperligt att haka på henne. Vagnade lätt vid ett par tillfällen och ramsade efteråt. Inatt tror jag att jag backar och bara ramsar. Eller kanske kör jag "skak i handtagen" och ramsa i natt? Jag vill inte backa för fort.
Passar på att fråga en annan sak:
Hur gör man med ensamlek när man har syskon som delar rum? Liten leker gärna själv (i sin säng) på morgonen, men den stora vill helst springa dit och prata hela tiden. Han har (tyvärr) ingen ensamlek. Hur kan man lösa det smidigast?
Passar på att fråga en annan sak:
Hur gör man med ensamlek när man har syskon som delar rum? Liten leker gärna själv (i sin säng) på morgonen, men den stora vill helst springa dit och prata hela tiden. Han har (tyvärr) ingen ensamlek. Hur kan man lösa det smidigast?
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
Är det lillsyskonet eller rummet i sig som hägrar? Om det är lillsyskonet så är det nog bäst att hålla honom upptagen (måla, pyssla, film, bokläsning kanske). Annars kan det vara en idé att köra ensamleken i annat rum i exempelvis resesängLydia skrev:Hur gör man med ensamlek när man har syskon som delar rum? Liten leker gärna själv (i sin säng) på morgonen, men den stora vill helst springa dit och prata hela tiden. Han har (tyvärr) ingen ensamlek. Hur kan man lösa det smidigast?
Hon börjar ju bli ganska stor och då kan man backa lite fortare än med väldigt små bebisar. Men det är svårt att säga vad som blir rätt, så lyssna av henne ordenligt. Jag tycker i alla fall att du bara ska vagna vid riktig kris. Och jag tror att hon kommer att köpa din takt av att backa, bara du är säker på att du valt rätt strategiLydia skrev:Inatt tror jag att jag backar och bara ramsar. Eller kanske kör jag "skak i handtagen" och ramsa i natt? Jag vill inte backa för fort.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jag backade och bestämde mig för att min lilla ögonsten fixar det här själv (jag vet ju att hon kan). Och visst gjorde hon det. 
Dock funderar jag lite på detta med ramsan.
Eftersom vi aldrig haft nån riktig fnurra så har jag aldrig behövt köra med bekräftelseramsa. Jag har ju använt ramsan sen hon var 4 månader. Har alltid sagt den (fyra gånger med ett tonfall som går ner sista gången) på väg ut när jag lagt henne och hon har alltid varit lugn och nöjd och somnat kort därefter.
Måste man inte ha "fnurrat" för att göra kopplingen av ramsan? Eller kan hon helt enkelt ha fattat betydelsen ändå?
Letar jag fel som inte finns nu? Jag kanske jämför för mycket med storebror som inte var lika mycket Sm:ad som hon.
Apropå ensamleken så är det syrran som hägrar. Jag antar att jag får se till att ha stora killen sysselsatt på annat håll. Tyvärr måste jag ju vara med då för att han inte ska springa in till henne. Jag som hade tänkt läsa morgontidningen då...
Dock funderar jag lite på detta med ramsan.
Eftersom vi aldrig haft nån riktig fnurra så har jag aldrig behövt köra med bekräftelseramsa. Jag har ju använt ramsan sen hon var 4 månader. Har alltid sagt den (fyra gånger med ett tonfall som går ner sista gången) på väg ut när jag lagt henne och hon har alltid varit lugn och nöjd och somnat kort därefter.
Måste man inte ha "fnurrat" för att göra kopplingen av ramsan? Eller kan hon helt enkelt ha fattat betydelsen ändå?
Letar jag fel som inte finns nu? Jag kanske jämför för mycket med storebror som inte var lika mycket Sm:ad som hon.
Apropå ensamleken så är det syrran som hägrar. Jag antar att jag får se till att ha stora killen sysselsatt på annat håll. Tyvärr måste jag ju vara med då för att han inte ska springa in till henne. Jag som hade tänkt läsa morgontidningen då...
Hej
ja jat tror du försöker leta fel som inte finns 8-[
Har du sagt ramsan vid varje läggning så JA liten fattar
Vad gäller ensamleken, ge storebror ngt spännande på annat håll tycker jag.
kram
ja jat tror du försöker leta fel som inte finns 8-[
Vad gäller ensamleken, ge storebror ngt spännande på annat håll tycker jag.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tack videunge! 
Nu har barnen flyttat ihop och jag känner mig lost.
Det har visserligen bara gått några nätter än så länge och det är ju inte dags att utvärdera än, men de har väckt varandra flera gånger, särskilt i vargtimmen. Jag vet inte vad vi gör för fel.
Framåt morgontimmarna händer det att storebror behöver kissa. Han får potta i mörkret och ska tillbaka till sängen, men passar på att hojta lite. Då vaknar lillasyster och börjar gråta (och låter hungrig, enligt mig) och medan hon lugnas (buff eller solfjäder) tar storebror ny sats och börjar skrika för kung och fosterland.
Hjälp... känner mig förtvivlad just nu...
Kram
Nu har barnen flyttat ihop och jag känner mig lost.
Det har visserligen bara gått några nätter än så länge och det är ju inte dags att utvärdera än, men de har väckt varandra flera gånger, särskilt i vargtimmen. Jag vet inte vad vi gör för fel.
Framåt morgontimmarna händer det att storebror behöver kissa. Han får potta i mörkret och ska tillbaka till sängen, men passar på att hojta lite. Då vaknar lillasyster och börjar gråta (och låter hungrig, enligt mig) och medan hon lugnas (buff eller solfjäder) tar storebror ny sats och börjar skrika för kung och fosterland.
Hjälp... känner mig förtvivlad just nu...
Kram
Hej
använder ni ramsan på lilla? Vi hade en liten som kunde vakna till i början också när storan skulle kissa, men då var det snabb ramsa som gällde och sen gå. och den tar ju liksom på båda barnen och då slipper man lite av cirkusen. Dvs vara där så lite som möjligt. Om man är stensäker i sin attityd att nu är det så här, jag har koll så fattar liten det och behöver inte ifrågasätta. Här ligger lugent nu oftast och skulle liten vakna så får han en ramsa.
kram
använder ni ramsan på lilla? Vi hade en liten som kunde vakna till i början också när storan skulle kissa, men då var det snabb ramsa som gällde och sen gå. och den tar ju liksom på båda barnen och då slipper man lite av cirkusen. Dvs vara där så lite som möjligt. Om man är stensäker i sin attityd att nu är det så här, jag har koll så fattar liten det och behöver inte ifrågasätta. Här ligger lugent nu oftast och skulle liten vakna så får han en ramsa.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Ja, vi har samma ramsa till båda och håller med om att det är praktiskt.
Men en sak som jag funderar på just nu är det här med vargtimmen (säskilt den som är nära morgonen). Om liten vaknar, säg 5.30, då skulle jag vilja ge en pangramsa. Men storebror har en hel del tidiga uppvak med sig i bagaget och jag tänker att om han sover gott den tiden (som är ganska nära hans morgon) så vill jag helst inte pangramsa och riskera att den i sig väcker storebror. Ramsan har alltid tagit bra på honom, däremot inte när det är så nära inpå morgon för honom. Då har det bästa receptet varit tystnad från vår sida.
Hm... (Funderar
)
Men en sak som jag funderar på just nu är det här med vargtimmen (säskilt den som är nära morgonen). Om liten vaknar, säg 5.30, då skulle jag vilja ge en pangramsa. Men storebror har en hel del tidiga uppvak med sig i bagaget och jag tänker att om han sover gott den tiden (som är ganska nära hans morgon) så vill jag helst inte pangramsa och riskera att den i sig väcker storebror. Ramsan har alltid tagit bra på honom, däremot inte när det är så nära inpå morgon för honom. Då har det bästa receptet varit tystnad från vår sida.
Hm... (Funderar
HEj
mitt tips är pangramsa du. PÅ ett barn som sover och kan ramsan så är det bara en bekräftelse på att mamma har koll på småskýskonet, jag kan sova lugnt vidare.
kram
mitt tips är pangramsa du. PÅ ett barn som sover och kan ramsan så är det bara en bekräftelse på att mamma har koll på småskýskonet, jag kan sova lugnt vidare.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10