En treårings sömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lindalou

En treårings sömn

Inlägg av Lindalou »

Hej alla föräldrar!
Jag har en gosse på drygt år som jag tycker sover för lite. Det märks på hans humör - han är på väg ur trotsandet, men med för lite sömn "beter han sig mer omoget än vad han kan. Det är som om han behöver lite ilskeenergi" då. Det känns också som om hans marginaler är på tok för små, minsta snuva eller sen kväll om vi är bortbjudna så märks sömnförlusten direkt. På sistone har han ätit lite sämre också.

Jag har försökt läsa vad jag kan komma över i detta forum om hur mycket sömn en treåring behöver, och det är, vad jag förstår, tolv timmar. (??) Det är också vad jag tycker att han behöver, inte en minut mindre! Enligt familjens schema skall han ligga 19.00, absolut senast 19.15 (det är inte alltid vi lyckas med det, klockan hinner bli 19.30 och ännu senare innan han väl somnat). Han vaknar före 07.00, dvs. har då sovit mindre än tolv timmar. Det var länge sedan vi tog bort middagsluren, den gjorde att det tog mycket lång tid för honom att somna på kvällen. Som det är nu tycker jag att han mår väl av en lur, och ibland somnar han i cykelkärran/bilen. Tyvärr leder en så kort lur som tjugo minuter till att han vrider sig i sängen på kvällen, siesta är alltså inte någon idé.

Det självklara borde vara att låta honom gå i säng tidigare. De kvällar han har fått gå i säng tidigare har han dessvärre också vaknat tidigare på morgonen.

Till saken hör att han vandrar på natten, något jag och pappan efter närmare diskussion bestämt oss för att inte göra något åt just nu (vilket jag antar att föräldrarna här inte har samma uppfattning om), en anledning till det är att vi ofta inte vaknar när han kommer, vi inser först på morgonen att han gått över. Om han inte genast somnar om bär vi honom till hans säng och det brukar gå rätt bra att få honom att somna om då.

Är det någon som har några tips, jag känner mig så frustrerad över att se sonen framleva sina dagar icke-utvilad.

Lindalou
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Envisas lite :wink: Lägg honom en halvtimme tidigare på kvällen. Låt honom inte komma upp före den morgotid ni bestämt :!:

Att ta en tjugominuters eller en femminuters powernap på e m är aldrig fel, men också här måste man vänta ut saker och ting lite och ge TID - inte ifrågasätta, inte dra förhastade slusatser.

Du känner och vet att han sover för lite. Ingen mår bra av det. Ta fasta på din vetskap och genomför andra bananer :D Rakt av, utan att darra på handen, och i åtminstome en vecka innan du kan ens drömma om att utvärdera :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lindalou

Inlägg av Lindalou »

Nu har det gått en tid och vi föräldrar har jobbat med att få till treåringens sömn: nattvandringen är borta som idé, vi leder honom tillbaks och han somnar lätt de nätter han fortfarande går upp, kanske varannan natt (det gick jättebra i början, efter två veckors "övande" sov han bra i sin egen säng, men sen kom farmor hit och hon lät honom sova hos sig när hon barnpasssade, så efter det var det bara att börja om från början med nattvandringskuren...). Målet är att han skall ligga 18.30, han sover senast 19.00. Han vaknar 7.30. Ibland störs det här pga olika faktorer, farmor som sagt men även att lillebror 1½ år ibland vaknar tidigare och väcker honom, eller att han är upp och vandrar flera gånger på natten, behöver kissa och har svårt att somna om.
Saken är den att jag tycker att han bara blivit marginellt bättre på dagarna! JAg känner mig så frustrerad över att han såpass ofta verkar vara trött! Fortfarande tunga ögonlock och en del onödigt "gnäll", testande, lite forcerad. Dock: han äter mycket bättre. Han går på dagis tre timmar per förmiddag.

Fler kommentarer? Är dt enda vi kan göra att framhärda och verkligen vara noga med tiderna? Jag kan själv inte komma på något och hade nog hoppats på att de där tunga ögonlocken skulle vara lite lättare vid de här laget.

Lindalou
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"