Jag skulle behöva hjälp att få till rutinerna för prins D.
Han har från start varit ett 'självlärt' SM barn- han har inte följt någon tidsram exakt, men sovit 1,5-2 och varit vaken 1,5-2 under sina första 2 månader. Har alltid somnat snällt själv (på mage om jag övervakar, på rygg annars- har beställt ett larm precis nu!) tills för någon vecka sedan.
Helt plötsligt var vår glada baby inte så glad längre!
När han varit vaken någon timme blir han väldigt gnällig och otillfredsställd tills han läggs igen- då med mycket knorr
Har då försökt att mata mer, men den gubben går inte.
Han har överhuvudtaget ätit sämre hela denna vecka, bara 1 bröst mellan varje sovning (första dagarna sov han länge ändå!).
Ofta går det bra ändå eftersom han alltid somnar i vagnen och hans sovtider sammanfaller med lämning och hämtning av hans storasyster (2 år, snart 3) på dagis.
Dock hämtar jag senast 15 på dagis, och från och med att vi kommer hem har han numera supersvårt att komma till ro. Jag kan tyvärr inte ha vagn i lght (vi bor på en 'hög' halvtrappa), och lille herrn är numera inte nöjd i sängen. Det har senaste veckan resulterat i att jag försökt variationer av läggning- buffning, sånger, bärande (!) osv. Är mig nog lika förvirrad som han känner sig.
Och frustrerad- vad har hänt med hans goda förhållande till att somna själv i sängen?
Eftersom jag också har en tjej som behöver uppmärksamhet, få till middag osv, så blir det otroligt svårt att fortsätta mina ansträgningar (att få lilleman att sova).
Det innebär att hans sista vila blir ca. till 15.30 och han sover från natten runt 20-20.30. Vilket förstås inte funkar.
Har också en del funderingar kring sociala delaktigheten för storasyster, framförallt nu när hon behöver känna sig viktig.
Så, till funderingarna-
Hur skapar jag ett schema som passar inne som ute, med hänsyn till att D blir trött efter ca. 1-1 h 15 min.
Hur söver jag lillkillen när storasyster är hemma?
Hur söver jag honom nu när han är så orolig?
Varför är han så orolig?
SKulle behöva förslag på sätt att få storasyster att engegera sig i den sociala delaktigheten. Om jag glatt föreslår hjälp med tvätt osv. så blir svaret oftast nej ('Gör det du, mamma'), och det har blivit alldeles för mkt TV tittade här sen lillbror kom. Känns som en lösning som inte fungerar bättre än tillfälligt. Hon behöver också tillfredsställelsen att vara med och vara nyttig!
Ursäkta det långa inlägget, men vill sammanfatta det med att försöka spegla min känsla av otillräcklighet för båda två från ca. 16 tiden framåt (till läggdags) när jag försöker rodda middag, trött bebis, viljestark storasyster och mig själv
Jättetacksam för lite tankar! <3