Amnings strul á la hela tiden

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaMAMA

Re: Amnings strul á la hela tiden

Inlägg av mamaMAMA »

Hej igen!

Jag har flera ggr tänkt att jag ska skriva hur bra det går. Det har tyvärr inte blivit av...

Lille G har sovit hela nätter sen han var 2,5 mnd. Han har varit ett exemplariskt SM-barn. Går som en klocka, somnar var som helst hur som helst - om det är dags för det. Är konstant glad och jag kan lätt räkna de minuter i hans liv han har skrikit. Helt fantastiskt har det varit.
Fram till nu.
Nu är han 6 mnd, (kanske skriver på fel forum, men tänkte det var bra att skriva här så ni får historien).
Nu börjar de här bortskämda föräldrarna bli riktigt trötta.
Det började för någon vecka sen. Han vaknar vid 3-4 snåret och lägger sig på rygg. På rygg kan han inte somna om, utan det har "krävts" en insats. Vi vänder, buffar och ramsar ut.
Men det har nog inte varit en framgångsrik taktik för det blir svårare att få honom att somna om för varje natt.
Någon som har någon erfarenhet av liknande beteende? Ska vi låta honom lära sig att somna om på rygg? Och hur ska vi göra det? tips och trix mottas gärna.
Eller ska vi försöka få honom att inte vakna (hur vi nu gör det). Med vår förstfödda har vi aldrig haft det här problemet för när hon vaknar somnar hon om själv, men den här grabben har hittat nya sätt att utmana oss. :)

Tacksam för all hjälp vi kan få.
Tjej 20090305, shn vid 6 mnd
Kille 20110318, SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

HEj och hå och välkomna till vändningscirkus ; ) :lol:

Har du läst den här? vändningscirkus

jag körde på att gå icn och vända med attityden av at "du fixade själv" ingen ramsa här. försökte med det först men det var helt klart bättre utan. det hela avtog på ngn vecka typ.

sen är mitt heta tips, öva på dagen! så gjorde vi och det hjälper. så att liten kan vända sig själv snart så avtar det hela. träna ålning också många gånger på dagen om ni inte gör det. så liten får det behovet tillfredställt på dagen och slipper ställa till nattklubb :roll: absolut gärna ute med :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Tack för tips,

vi ska nog prova med strategi 2 och gå in och vända snabbt.

Ålar på dagen gör han. Han kryper snart. Han ligger oftast på magen på golvet vid vakentid och är redan en snabb liten krabat. Vi är ofta ute i skogen och då ålar han omking där, så jag tror inte det är problemet.

Men vi provar strategi 2 och ser om det funkar.

Tack för hjälpen!!!

/M
Tjej 20090305, shn vid 6 mnd
Kille 20110318, SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Hej igen :D

Jo själva iden är ju att inte göra något väsen av vändningen på natten. :-$ snabbt in och vänd bara. sen träna VÄNDNING på dagen med. ålning var bara komplement :wink: håll i lilla handen i början och hjälp runt. Hjälp mindre och mindre när liten får kläm på det. Öva i lite nerförsbacke i början, kanske i föräldrasäng? kul leksak kan användas så man vill runt. ta gärna hjälp av storasyskon med för träningen.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"