Dags att kura Izak 5.5 månader :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
hottitotta

Re: Dags att kura Izak 5.5 månader :)

Inlägg av hottitotta »

Tack Lilloppansmamma :heart:

Nu är det snart dags att väcka Izak efter tredje natten. Natten har gått ganska bra. Han sover lite bättre men jag har fått använda krisverktyget dvs buffning, 2 ggr inatt. Men hade han inte varit så förkyld å febrig så tror jag inte att det hade behövts. Jag resonerar som så... hellre använda krisverktyget än att pausa kuren. Tar det ett par extra dar för oss att få det att fastna så får det göra det då.

Han har däremot inte varit vaken lika länge som han har de andra två nätterna när han har vaknat sista gången. När han vaknade i vargtimmen använde jag mig av mozart när han inte lyssnade på ramsan och han tystnade direkt. Mozart är alltså till vargtimmen först och främst...

Om 3 minuter är det väckning sen får vi se vad dagen har att erbjuda... 2 förkylda, hostiga och febriga barn iaf... #-o
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Gårdagen var helt ok men vilken natt... #-o

Izak har vaknat 1 gång i timmen från kl. tio. Vid halv tre fick jag inte honom att somna om förrän tjugo i fem. Förkyld som sjutton och feber.. kan det vara orsaken tro?? Vid tio i sex vaknade han igen så vid en paus vid sju så gjorde jag glad gomorron... men jisses vad trött jag är nu. Hoppas dagen går fort så mannen kommer hem så jag kan gå å sova en stund.
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Känner att vi har gått bakåt, jag har fått buffa en del och det känns inte rätt. Har nu diskuterat med sambon.

Ska nu åka till IKEA å inhandla en mörkläggningsgardin. Sen flyttar vi över Izak till tvättstugan som ligger vägg i vägg med vårt sovrum så får han sova därinne de närmaste dagarna/nätterna tills kuren är fullföljd och vi har fått ordning på hans rum på övervåningen.

En fråga nu... Eftersom jag har behövt buffa fast jag inte har velat för han har varit superledsen inatt. ska vi backa ett par steg och isf till vilken dag? Eller är det bara att bita ihop ta nya tag och fortsätta där vi är?? Att pausa nån kur är det inte tal om då jag absolut ska få detta att fungera både för Izaks, Storasysters och våran skull :!:

Hjälp! [-o<
Emma 2008-04-02
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!
Inte ska du behöva pausa någon kur inte!
hottitotta skrev:Eftersom jag har behövt buffa fast jag inte har velat för han har varit superledsen inatt. ska vi backa ett par steg och isf till vilken dag?
Buffa är inte till för att trösta eller tysta. Att få våra barn att sova gott är ett hårt arbete, -för föräldrarna. Men buffandet är ett verktyg för att lugna- det handlar inte om vad vi vill eller inte. :wink: Stoppa resolut tillbaka verktyget där det hör hemma, dvs KRIS-lådan. Nu där ni är i kuren, kan man komma till diskussionstadiet. Frågar han 100 gånger skall han få 101 svar. Stick till honom en ramsa- gå-gör REJÄLA husljud. Behövs ytterligare försäkring från Izaks sida, så får han en ramsa till. Höga och betryggande skall de vara. Dessa diskussioner kan pågå en stund. Vi hade ibland upp till en timmas diskussioner. Med en arg liten unge mellan varven.

Tänk dig buffningen som USA:s kärnvapen. :shock: För att kunna utlösa dem krävs det ett tredje världskrig (typ, eller att de vill komma över olja :D) . Sedan för att använda dem måste man gå igenom en serie olika rutiner med koder och telefonsamtal och samla hela militärstaben, samt presidenten. Det är alltså ett himla jobb att ulösa dem. Ungefär så skall det vara med buffningen. Det är ett krisverktyg. Det är inte att plocka fram buffningen för att man börja bli villrådig. Ramsan måste få en chans att ensamt fungera som verktyg, när lugnet är satt.

Det här kommer att gå vägen! Stoppa bara undan buffningen nu och börja odla ramsan.

pepp, pepp, pepp och pepp! (från en som VET att det går att få
härliga nätter, som har tagit sin beskärda del av diskussioner)

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Åh TACK TACK TACK Lilloppansmamma :heart: :heart: :heart:

Din beskrivning av Krisverktyg var verkligen slående å då vet jag hur långt in i verktygslådan jag ska lägga det :D

Ramsa, ramsa, ramsa...

Nu ska jag in å göra iordning i tvättstugan så vi kan hysa in lillgrabben där. Gick inte att ha man och hund uppe då dottern började gå upp då ist. Så vi behöver ha tbax vårt sovrum...

TACK igen för förklaringen å peppningen :D Nu fortsätter vi med ny kraft :!:
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Izak var nu jättetrött. Gick å la honom i sängen i tvättstugan kl. 19.03. ramsade ut direkt. Han gnällde å hade sig. Vid 19.10 påminde jag. Han gnällde lite å blev sen tyst. 19.12 bekräftelse. Han har nu varit tyst sen dess... 3 minuter :P Å borde ha somnat :) Storasyster badar i badrummet precis intill så det var nog bra husljud...

Vi lyckades inte med mörkläggningen helt så imon ska jag tejpa dit kardborreband med dubbelhäftande tejp så vi kan tejpa fast kanterna mot fönsterfodret...

Tack ännu en gång Lilloppansmamma :D
Emma 2008-04-02
videunge

Inlägg av videunge »

bra jobbat =D>
visst är det bra med lite liknelser ibland :wink: :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Ja verkligen :D

Å nu ser jag att buffning inte behövs. Varken till läggningen idag eller när han vaknade efter det. Husljud med dottern i badkaret vid läggning och ramsa på det :)
Emma 2008-04-02
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

:thumbsup:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Första natten i tvättstugan då :D

19.03. Gonatt! Ramsar ut. Gnäller/pratar lite
19.10 Påminner
19.12 Tyst. Bekräftelse. Sover...

19.36 Vaknar ledsen
19.37 Påminnelse. Gnäller/småarg sen tyst.
19.39 bekräftelse. Arg
19.40 Påminnelse. Gnäller
19.45 Tyst. Bekräftelse. Sover

20.35 Vaknar jätteledsen. Lägger tillrätta ramsar ut.
20.36 Bekräftelse. tyst.
20.38 ledsen. Påminnelse. gnäller
20.49 Tyst. Bekräftar. Tyst
20.53 Skriker. Påminner. Gnäll
21.04 Tyst. Bekräftelse. Sover

01.12 Vaknar. Ramsar. Får här ramsa flera ggr.
01.35 Tyst
01.36 Bekräftelse. Sover

5.05 Vaknar. Gnäll/prat. Ramsar + husljud på köpet då mannen gick upp för att gå till jobbet.
5.20 Tyst. Bekräftelse. Sover

Är helnöjd med natten och längtar tills kl. blir 7.15 då ska jag in å göra så glad morgon det bara går :D

Tack snälla ni för råd och pepp!!! Nu är vi på banan igen :!:

Detta var bästa natten sen vi startade... eller bästa natten någonsin i Izaks liv kan man nog säga :mrgreen:
Emma 2008-04-02
Nat

Inlägg av Nat »

halloj!!

Bra natt detta! och perfekt att du loggar, det blir ju så mycket enklare för alla inblandade att hjälpa till då.

Generellt tycker jag natten ser helt ok ut och lillen reagerar ungefär såsom de flesta bäbisar brukar reagera.

Det ser lite tight ut på något ställe mellan dina påminnelser. Ge den lille lite chans att lyssna in och desamma gäller för dig oxå. Ni skall nu båda lära er att lyssna på varandra. Detta är ju något som de flesta föräldrar är helt ovana med och innan en kur känns det nog mest bara som skrik eller skrik. När man kurar får man lära sig att skilja på de olika skriken och därmed också ge olika respons, olika typer av ramsor.

Bra med riktigt glad morgon!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Tack Nat :D Ska tänka på detta...
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Denna natt har varit lite sämre än förra men Izak är dunderförkyld och har runt 39 graders feber så vi är nöjda med natten ändå. Han var vaken en liten stund runt 23
men somnade ganska snabbt efter ramsa. Vid 3 tog det 1 timme att få honom att somna igen. Men sen vaknade han vid kvart i 7 och låg å tjötade till kl. 7 då vi gjorde glad godmorgon!

Hoppas att förkylningen å febern släpper snart...
Emma 2008-04-02
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Bra arbete, och skönt att ni inte lät natten "spåra ur" i och med den lilles sjukdom.

I och med att man låter barnen sova själva enligt AW-filosofin är det fortfarande såklart väldigt viktigt att man har stenkoll på barnen när de är sjuka. Man kan dock göra väldigt mycket när de ligger i sin säng utan att ta upp dom. Ta tempen kan man göra alldeles utmärkt, framförallt tycker jag örontermometrar är smidigt då de går lätt att ta och inte kräver att man först klär av dom. Vatten behövs i mängder när man har feber eller är väldigt förkyld. Vatten gör att slemmet blir mer lättflytande vilket gör det lättare att andas. Febern gör att man svettas mycket och behöver således mer vätska.

Man gör då det hela snabbt genom att gå in i den lilles rum utan att tända, sätter den lille upp i sängen utan att prata, ger nappflaskan eller pipmuggen, lägger försiktigt ner barnet på mage, ett lätt tryck över ryggen och ramsar sig sedan ut.

Min son brukar inte ens vakna upp utan dricker mer eller mindre sovande när han är sjuk :D

Du kan också ge extra kvartar på varje sömnstund under de dagar barnet är sjukt. De behöver ju lite extra sömn då för att snabbt bli friska.

Utöver extra sömn kan du även bädda skönt i vagnen och ta en lugn promenad där den lille kan ligga varmt nedbäddad och bara titta på träden och få lite frisk luft. Brukar göra gott för både förälder och barn när det är gnälligt och barnet är sjukt.

Lycka till och hoppas förkylningen släpper snart!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Hej!
Extra kvartar ha vi bjudit på både igår och idag. Det verkar som om febern börjar ge sig så jag hoppas att den håller sig borta nu. Inför kvällsläggningen har han fått både alvedon och nässpray så vi minskar trafiken därinne så mycket som möjligt. Däremot blir det inte mycket riktig mat just nu utan mest gröt, välling och ersättning. Men så fort han är pigg igen så ska jag se till att han äter pure. Just nu spottar han bara ut den och bli vansinnig... ingen ide att bråka.

Tack för tipsen! :D
Emma 2008-04-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"