Bekräftelseramsan stör! Natt 3 - skall det vara s

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
P

Bekräftelseramsan stör! Natt 3 - skall det vara s

Inlägg av P »

Håller på för fullt och kurar sonen, snart 7mån.
Innan kurstart:
Somnar rätt lätt. Vaknar normalt sett varje halvtimme från 20, fram till ca 22.30. Sedan äter han ett par, tre ggr, ofta vaken ngn gång och ledsen (30-60min) och vaknar vid 07.30. Sover bra (gärna mkt dagtid). Nätterna var inte det värsta, men vi hade inga kvällar för oss själva att tala om.
Var natt 1-3 hos min mamma och kurade.

Kurnatt 1: Vaknade 7ggr, 2 långkörare, gick annars mkt bra.
Kurnatt 2: vaknade 7ggr, somnade om lättare, men en långkörare (1h) kl 6-7, säkert JÄTTEHUNGRIG.
Kurnatt 3: sov 20-23!!! Somnade om ganska lätt, men jag upplever det som att han störs av bekräftelseramsan(BR) som skall sätta punkt. Han tystnar av ramsan ut men smågnölar en stund. När han tystnat har jag gett BR och då har han tänt på alla cylindrar. Kl 1-2 var det hemskt, han var så ledsen. Jag ramsade och gav BR, ramsade igen, BR, osv. Till slut fick jag buffa tyst på honom. Det känns som ett steg tillbaka. Det skar i modershjärtat. Men jag vet, det är inte synd om honom som skall få lära sig att sova hela natten. Sedan sov han till 6.45.
Ramsar jag för mkt och för högt? Jag vet inte. Även om han vaknade färre ggr så känns natt 3 som den värsta av 3 (för mig i alla fall). När man läser boken verkar det som om de barnens tredje nätter är så "lätta" - en ramsa hit och dit, sedan somnar de. Vad gör jag för fel? Är det normalt?
I natt skall han flytta in till storasysters rum.
Mamma till två underbara barn
Storasyster april-03 och lillebror maj-05
juline

Inlägg av juline »

Vi ställde oss precis samma fråga!
Det kändes som att BR väckte vår tjej igen när hon äääntligen höll på att somna... :shock:
Men den ÄR viktig :!:
Efter ett tag så stör den inte längre utan gör exakt det den är tänkt för - BEKRÄFTAR att det är OK att sova nu, bra gubben / gumman... :heart:

Du kan pröva att säga den ännu tystare, nästan som en svag viskning i fjärran...
Jag fick själv tips av AW att dra ihop den med den "vanliga" ramsan.
- Först den självklara ramsan "NU SKA DU SOVA!" 8) och sen drar du DIREKT ner röststyrkan till en mildare bekräftelse.
Det gjorde iallafall susen på vår dotter!

Vill även säga att det KAN strula ett bra tag fram över - precis som en berg och dal bana känns det här hemma, förmodligen för att hon just nu är mitt i sitt åttamåndaersstök (???)
Men det går så mycket lättare att tackla detta när man kan kommunicera med sitt barn! :lol:

Kämpa på! snart kommer belöningen! :D
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"