Fem veckor och fasta tider?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Fem veckor och fasta tider?

Inlägg av Gäst »

Minstingen är fem veckor nu. Vi började med standardmodellen för ett par veckor sen och nästan genast tog ätandet fart. Nu är han redan och oftast uppe i 220 ml per mål!

Nu tänkte jag försöka få in lite fasta tider på skutan också. Dock är jag lite osäker eftersom storebror var några månader äldre när vi började med schema för honom. Såhär hade jag tänkt:

06.00-07.30 mål 1
sova 2,5 timme
10.00-12.30 mål 2
sova 2,5 timme
14.00-16.00 mål 3
sova 2 timmar
18.00-20.00 mål 4
sova 3 timmar
snabb påfyllning inför natten kl. 23

Det blir 6,5 timmars sammanhängande sömn och där blir jag tvungen att hjälpa till lite med vagning. Men är det tillräckligt många mål på dagen? Och kan det funka att fylla på med mat sent på kvällen och sen ta bort det sena mattmålet istället för det tidiga? När han är såhär liten känns det bra om han vaknar redan vid sex så han hinner få sin frukost innan storebror ska upp en timme senare.

Jag har följt tiderna idag och skulle bli jätteglad för andras tankar och erfarenheter. Han är så pluttig att det kan kännas lite osäkert att ge sig in och styra upp den lilla tillvaron. Dock har jag svårt att tro att hn inte skulle vara tillräckligt mätt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Länge sedan du skrev, så säkert har (bra) saker fortsatt hända :wink: Du är så duktig.

Man siktar på en liter/dygn, men det är inte alltid så mycket går ner. Han äter ju finfint. Det är/var säkerligen tillräckligt många mål. Med ordning på nätterna äter han snart mer vid påfyllningen på kvällen. Kanske är han redan där :?:

På samma sätt siktar man på Standardmodellen, så man har någonting att gå efter, men man kan inte räkna med ett riktigt "spikat" schema förrän kring tvåmånadersgränsen. Då sätter det sig å andra sidan lätt, om man bara som sagt har siktat på det från början.

Riktmärken är det alltså som gäller, och så det egna sunda förnuftet på det - kan inte misslyckas :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"