Omkura Stina nu 12 månader -frågor!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
MaritF
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 19 mar 2011, 20:57

Omkura Stina nu 12 månader -frågor!

Inlägg av MaritF »

Hej! Jag kurade Stina, nu 12 månader, när hon var 6 månader. Så slutade hon amma, började sova i eget rum och slutade med napp, allt på en gång. Det gick ganska bra, vi höll på schemat och hon sov för det mesta bra, i eget rum först och hennes storebror Folke 4,5 år sov i vår säng, sen delade de sovrum.
Sen hände ett par saker; vi började med napp igen vid 8 mån efter en fjällresa där jag fick feber och mådde skit och hon har aldrig gillat att åka bil, efter 3 timmars gallskrik stod vi inte ut och stannade halvvägs hem och köpte napp. Stina blev då tyst.
Sen började jag jobba heltid strax därefter och i samband med det började hon vakna på nätterna lite titt som tätt. Inga långa nattvak men 2-5 ggr per natt som krävde stoppa-i-napp eller vända på henne. Till slut så vaknade Folke av det, och så började vi göra så att Folke (som sover hela nätter utan problem, han började med det av sig själv vid drygt 2 års ålder, halvstökig sömn innan dess men inga stora problem) får sova i dubbelsängen med någon av oss, och den andra sover i Folkes säng brevid Stinas spjälsäng.
Vi nattar henne med att hon är toktrött ca 18.15, dricker välling och mer eller mindre somnar i vår famn och sedan blir nedburen till sängen (ja jag vet...)
Vissa nätter får man sova hyfsat ok (upp 2-3 ggr) och vissa nätter kass. Vi turas om att sova inne hos henne. Oftast tar jag eller min man över henne till sonens säng vid 4-5-tiden också, det har blivit så, då sover hon någon timme till efter lite stök när hon får vara när.
Jag vill kura henne igen, ordentligt och behöver några råd.
• Hur gör vi under tiden med Folke, ska han få fortsätta sova i vår säng tills hon förhoppningsvis sover bra? Vill inte störa hans sömn.
• Hon ska börja på dagis på måndag, ska vi vänta med kurning tills inskolning är klar, det känns tufft att ta bort napp och stöka med hennes vanor nu, när mkt nytt väntar?
• Måste vi ta bort nappen? Vi har stuga i Dalarna (bor i Sthlm) och åker ganska ofta bil ett par timmar och nappen hjälper ju verkligen då, dessutom är hon van den i samband med nattning, dagslurar osv.
• Hennes rum är på nedervåningen, vårt också men om jag/vi ska kura henne kan jag inte sova i hallen (utanför henens/Folkes rum) under den tiden. Kan man kura henne i ett annat rum (vi har ett gästrum/kontor) och sen flytta ihop henne och bror i deras sovrum när sömnen sitter? Gästrummet är uppe, där har vi en soffa jag kan sova på under kuren.
• Eller kan jag sova i samma rum som henne om man har det helt svart därinne eller fattar hon det?
• Hon håller på att växla från sova 2 ggr/dag till 1 gg. Ska jag vänta tills den vanan satt sig av sig själv med tanke på att hon nog kommer vara trött på e.m efter dagis nu när allt blir nytt där?
Hennes schema är ungefär så här:
Sova 18.30-06.00
Frukost 07
(Ibland vila f.m. om hon är trött, att hon somnar ca 10 och sover då 30-60 min)
Lunch 11.00
Vila 11.30 1,5 h
Mellis 14.00
Middag 17.00
Välling ca 18.00
Somnar 18.30 oftast utan protest.
Hon är rätt ljudkänslig på nätterna, vi har mörkt men kanske inte helt svart.

Ja det blev ett långt inlägg men hoppas på feedback och pepp så jag lägger upp det på rätt sätt! Just nu känner jag mig stressad inför varje natt, man vet aldrig när man får sova, jag vill sova brevid min man igen, och att det inte ska kännas som ett straff att sova brevid Stina! Och framförallt vill jag att hon ska älska sin säng och känna sig trygg där.
Kram, Marit :(
MaritF
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 19 mar 2011, 20:57

Re: Omkura Stina nu 12 månader -frågor!

Inlägg av MaritF »

En sak till! Jag kurade henne i sidoläge vid 6 månader, kändes mest bekvämt så hon är inte van med magläge. Sover i vagnen halvsittande eller liggande, på rygg på dagtid alt i sin säng på sidan.
Hon läggs på sidan vid nattning och rättas till på sidan.

/Marit
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Omkura Stina nu 12 månader -frågor!

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag ska försöka besvara dina frågor så gott jag kan.
:arrow: Kanske enklast för er att ta tag i henne först. Det känner ni bäst själva.

:arrow: Vänta med kuren till det nya på dagiset har lagt sig. Kanske inte börja direkt efter inskolningen utan känn efter när hon landat där.

:arrow: Jag har ingen napperfarenhet alls så där är jag inte mycket till hjälp. Men, om kuren verkligen ska funka så rekommenderar jag att ni glömmer nappen. De små glömmer ofta fortare än vuxna. Det gick ju bra förra gången ni slutade. Kan bli svårt att kura med napp eftersom man måste in och stoppa in den. Själva delen att somna om själv går då om intet. Någon som har erfarenhet av att kura med napp kanske har något tips?

:arrow: Det låter väl alldeles utmärkt att kura henne i gästrummet. Sen när sömnen sitter kan hon bara flytta in i deras rum igen. Om de ska sova i olika rum under kuren kanske Folke kan flytta tillbaka till sitt rum på samma gång. :wink:

:arrow: Sov på soffan om det funkar. Bara du hör henne när hon vaknar. Vi kurade vår första i samma rum. Det gick alldeles utmärkt.

:arrow: De flesta barn går över till en daglur efter 1 år. Men inte alla. Där får ni känna er för lite vad som passar henne. De är ofta väldigt trötta när de börjar dagis. Det är mycket intryck. Både med folk och nya rutiner.
Vill ni gärna byta till en lur kan ni alltid ge henne 5-20 minuter lur när hon kroknar.

:arrow: Hur hon sover behöver du inte bekymra dig om. Man lägger de bara på magen och ger ett tillrättaläggande. Sen väljer de att sova hur de vill. Vi lägger fortfarande vår 2-åring på mage men när man går in och bäddar om henne innan vi själva lägger oss så ligger hon ibland på rygg eller sidan. Precis som man själv gör. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
MaritF
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 19 mar 2011, 20:57

Re: Omkura Stina nu 12 månader -frågor!

Inlägg av MaritF »

Tack för dina svar! Jag ska överväga och fundera, började inskolningen idag efter en katastrofnatt med vaken Stina i en timme, gallskrikandes om vi vet inte vad... Så kurningen behövs. Men nu får nog dagis sätta sig lite.
Tack igen!

/marit
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "