Gnällig bebis = vardagen ur led

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Eddies mamma

Gnällig bebis = vardagen ur led

Inlägg av Eddies mamma »

Hej
Lillen fyller strax 6 månader och äter som en häst och sover som en stock :D men jag ( och lillen med för den delen) har problem med den vakna tiden. Han pockar ständigt på uppmärksamhet och gastar missnöjt när han inte får sitta i min famn. Så kan vi inte ha det! Jobbar på härhemma i sann barnaboksanda och tar ned honom i mina sysslor som tvätt, städning och matlagning och försöker involvera honom så gått det går. Men han är uppenbarligen inte nöjd, vad kan jag göra?
Misstänker att det kan bero på att jag saknar mitt arbete och inte trivs så bra hemma, det märker han förstås. Han är tex nöjd när vi är ute och shoppar för det tycker jag är kul, men det blir en dyr syssla i längden :mrgreen: Synd att man inte kan ta med sig bebben på jobbet...
Hur ska jag få lillen nöjd och glad, vill också njuta av min bebis!!
Tetz

Re: Gnällig bebis = vardagen ur led

Inlägg av Tetz »

Hej hej :D
Eddies mamma skrev:Han är tex nöjd när vi är ute och shoppar för det tycker jag är kul, men det blir en dyr syssla i längden :mrgreen:
Men ack så trevlig :lol:

Skämt åsido, jag tror du slår huvudet på spiken. Man måste vara genuint upptagen av det man håller på med, de där små liven sniffar upp att man låtsas om man inte skådespelar på Dramaten-nivå :wink:

Jag hade också svårt att anpassa mig till hemmalivet med min första dotter, och vi bodde litet så jag tyckte inte att vi hade så mycket sysslor att utföra :roll: För min del behövde jag tänka om lite och hitta en bättre balans. Jag såg till att komma iväg på sånt som gav mig energi (dricka vin och snacka strunt med tjejkompisarna 8) ). Sedan försökte jag ta hemmalivet för vad det är - En begränsad tid av livet som aldrig kommer igen, och då måste man försöka njuta lite av få sååååå mycket tid med sin förstfödde.

Utan att överdriva tog det säkert ett halvår innan jag kom i den där föräldraledighetslunken förra gången, och jag tror att det är så för många. Speciellt om man har ett jobb man älskar :D Efter noga navelskådning :lol: kom jag fram till exakt vad det var jag saknade - Att prestera och slutföra. För man blir liksom aldrig klar hemma, utan när det är städat börjar allt bara om. Och inte får man så mycket cred för att man dammsugit och vikt tvätt :roll:

Jag började sy en massa under föräldraledighet och när jag sydde gnälldes det väldigt lite, för jag hade ju fullt fokus på det jag gjorde. Kanske kan fundera över vad det är du saknar med jobbet (vilken känsla du saknar alltså) och hitta på en hobby/aktivitet som kompenserar? :D :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Gnällig bebis = vardagen ur led

Inlägg av Sarisparis »

Hej Eddies mamma :D

Jag hoppar in lite snabbt och tipsar om en fantastisk tråd från favoriterna som ger en lite humoristisk touch på sexmånadersfrustrationen. :D

Utvecklingssamtal med herr Vällingsson

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"