Hjälp med kvällstrassel & schemafråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ramlösa

Hjälp med kvällstrassel & schemafråga

Inlägg av ramlösa »

Lille Joel, två månader är lätt att natta och sover i princip åtta timmar på raken innan han vill ha mat. Han har alltid sovit på natten utan större problem, jag har bara ägnat någon vecka till att övertyga honom om att det är läggdags kl. 20.00 - och lyckats :)
Förmiddagarna fungerar fint, både med mat och sömn, men på eftermiddagen som börjar efter hans långa sovpass 15.30 krånglar det.
Så här ser schemat ut idag: (har hållt det i ca en månad)
03.30 mat
07.30 mat & umgänge
09.15 sova
10.00 umgänge
10.30 mat
11.15 sova
15.30 mat & umgänge
17.15 sova
18.20 bad
18.30 mat & umgänge
20.00 God natt (inkl. godnattslurk)

Det fungerar kalasfint fram tills kvällsluren mellan 17.15 och 18.15 som krånglar :!: . Han sover för kort, bara ca 20 min. vilket innebär att han de senaste tre dagarna blir för trött när det är matdags och vägrar ta bröstet fastän han är hungrig. Hur sjutton ska jag göra? :? Ska jag vagna honom för att få honom att somna om så att han sover? När det gäller maten har jag testat ömma järngreppet, men han blir väldigt olycklig och vill inte alls :( .

Är inte orolig på något sätt, har Attityden och är beredd att lägga ned mer jobb för att få det att fungera. Men kvällarna blir FÖR långa för honom utan den timmans sömn (för mig med) och det känns fånigt att tvingas ge honom flaska för att få i honom mat när amningen fungerar/fungerat så fint annars. Joel sover bäst när han är helammad på kvällen så jag vill gärna fortsätta amma då.

Efter jul, när vi är hemma och allt är lugnt tänkte jag införa följande schema som är anpassat till den lille herrn och som känns lätt att ta bort bitar av daglurarna vartefter han blir äldre:

03.30 mat
07.15 mat & umgänge
09.15 sova (hundpromenad)
11.00 mat & umgänge
13.00 sova (hundpromenad) *heligt sovpass för mamman som har MS*
15.00 mat & umgänge
17.00 sova
18.30 mat
19.15 bad
19.20 mat (godnattslurk)
19.30 Godnatt

Vad tror ni om det? *funderar* Då är kvällsluren längre, 1.5 timma, vilket jag hoppas ska göra att Joel orkar med kvällen bättre. Men han måste förstås fortfarande sova då för att orka...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det ser bra ut. Hjälp honom att sova vidare/somna om. Jag tror inte han är så svårflörtad där :!:

Du har Attityden på plats :!: Pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Anna, tack för ditt snabba och fina svar *glädjetår i ögonvrån*
Joel kvällstrassen igår har gjort honom till en slokande liten blomma idag, *älskade lilla trötta barn* så jag utnyttjar marginalkvartarna nu på fm-luren så att den blir 1,5 timma istället för 1 timma.
Ska se till att kvällsluren blir sammanhängande med hjälp av hundpromenad.
Återkommer med rapport om hur det går.
Återigen ett varmt tack :!:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

När det har trasslat med lurarna hos oss har vi vagnat sonen till ro. Dessutom har vi flyttat ut alla dagssömner, eftersom det verkar vara populärare att sova ute. Även nattsömnen är vid öppet fönster. (Ungen blir snart syreförgiftad :lol: ) Vi har heller aldrig tagit upp honom före VI ansett att sovpasset är avslutat. (marginalkvartar har dock använts)

ps. Vad duktig eran kille är på natten!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mrs tall :D Ja, det där syret uträttar underverk :lol:

Tack snälla ramlösa :D för vackra, varma ord :lol: Du fixar det här toppenfint. Lilla älsklingen mår kanon. Det hör jag lång väg :lol: :D

De där marginalkvartarna kan verkligen göra all skillnad. Du är så duktig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Igår gjorde jag helt enkelt slag i saken och införde det nya schemat. Joel visar ju att han vill ändra sitt sovmönster dagtid så jag hänger väl på :)
Det gick riktigt fint, det trasslade lite de två första lurarna och kvällsluren var ännu trassligare, men en promenad gjorde susen så Joel fick sova nästan två timmar på kvällen. När han vaknade var han hungrig, pigg och glad och somnade som en prins kl. 20.00 (lite sent, men jag glömde bort tiden när jag klädde granen). Han slog nytt rekord i att somna: 3 minuter :shock: :)
Han sov sedan gott med några få avbrott då han somnade om själv efter att ha fått nappen (har mycket mat så hans sugbehov tillgodoses inte riktigt då det går fort att äta).
Han är såå duktig! :D
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Va duktig eran kille är! Här har vi vakat på natten och grälet fortsätter nu på morgonen. Vi har i två veckors tid försökt övertyga honom om att morgonen börjar kl 8, men han envisas med att börja dagen redan kl 7. Nu är det än mer kris när vi infört 6 h sömn från kl 2-8. Jobbigt när han skriker när man vet att han är hungrig.... Det smaskas där inne så det hörs långa vägar! Vete katten om man få börja och fundera i alternativa matbanor, eftersom han trots 2 veckors kämpande med att få honom att sova längre fortfarande vaknar var fjärde timme minst. Och mat får han under dagen och före läggdags så att det sprutar ur öronen på ungen! Hur gjorde ni med eran som sover så fint på nätterna? Anna kanske har förslag? (När jag vagnar stillnar han direkt, så fort jag slutar börjar hallået. Har därför börjat vagna mer sparsamt och beslutsamt med resultatet att det skriks ännu mer.. Såhär håller vi på på nätterna! På dagen har samma taktik hjälpt och han sover såååå sött sina dagslurar.)
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Joel har sovit över det ena nattmålet på egen hand och började sova sex timmar när han var drygt tre veckor. När han var sju veckor ung. sov han mellan sju och åtta timmar själv. Jag hängde bara på med att övertyga honom om att det inte var matdags före 03.00 - 04.00. Jag har eg. bara ignorerat honom när han vaknat tidigare och evt buffat lite.
Han har sovit bra sedan vi kom hem från BB, så receptet lyder: tur och enträget arbete från min sida. Hans ena daglur har varit på nära sex timmar så jag har ju vetat att han kan sova länge utan mat. Det har ju hjälpt Attityden.
Jag har också tagit nappen från honom när han somnat, då jag tycker att den stör sömnen. Han får den bara för att somna och evt somna om, men oftast somnar om utan den. ( Han spottar själv ut den efter ca 15 min, och då tar jag den.)
Det är möjligt att det är lättare att ta bort tidiga nattmålet än det vid vargtimmen, i mitt fall 03.30. Personligen har jag inget emot att vakna då, bara jag fått sova ca sex timmar innan. (Joel somnar 19.30-20.00 och jag lägger mig vid 22-tiden).
Kämpa på :)
Senast redigerad av ramlösa den mån 19 dec 2005, 17:35, redigerad totalt 1 gånger.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Suck... :( Sitter här som en urvriden trasa och bara drömmer om 8 h sömn! Eller ens 6 h skulle sitta fint! Inatt sov han iofs hyfstat (med sina uppvak efter 3,5 h, men de var relativt enkelt uppklarade..) men nu kan inte JAG sova längre. Jag har helt enkelt glömt hur man gör! Jag var vaken från första uppvaket vid halv två ända till andra uppvaket vid halv sex.... Sedan var det ju enligt honom morgon redan vid 7 så det blir inte mycket sovet här inte! Jag förstår inte hur föräldrar till barn som vaknar 15 ggr per natt klarar av det!? Man måste ju gå i bitar till slut... (Känner att jag är på god väg...)

Duktigt jobbat med eran kille, vi fortsätter striden här hos oss. Någonggn MÅSTE han ju sova mer en 4 h i sträck!!!
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Mrs Tall, som en tröst måste jag berätta att den lilla älsklingen bestämt sig för att vakna mellan 22.30 och 00.30 någongång för att sedan inte vilja somna om på studs. Häromnatten var han vaken i en timma innan han somnade om och jag trodde jag skulle bli galen på honom :twisted:
Min egen teori är att han vill öka på amningen och helt enkelt är hungrig eller så testar han bara om det verkligen fortfarande är natt *hmpf*
Vid 03.30-målet är han vrålhungrig så det är möjligt att jag får ge honom en extraslurk vid 22-tiden när jag går och lägger mig. Ska testa detta ikväll för att se vad som händer.
Såg också över mitt schema och insåg att han sover för mycket på dagen i förhållande till nattsömnen på 11 timmar så nu ska Joel hållas vaken längre perioder åt gången. Dessutom ska 30 minuter bort från dagsömnen.
Efter jul när schemat satt sig får Joel nog flytta in i sitt eget rum, nu sover vi alla tre i sovrummet och det är möjligt att vi stör honom. *funderar*
Om vi inte "hörs" innan jul vill jag önska en god jul till dig och all lycka med din lille prins :D
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Här går det stundtals bättre. Har korrigerat hans schema lite, och vi är nu stenhårda på 6 h natt. Han är inte riktigt lika stenhård, vaknade i natt kl 5 efter nattmålet kl 1 (den där jävla 4 h!!!!) och sov stötvis fram till 7.30 när det är väckning. (Gav en marginalkvart så 7.45). Natten innan gick det bättre. Bara ett uppvak vid tre som vagnades bort. Kämpa på ni, så kämpar vi här! God jul till er också!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"