jobbigt i dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maria1984

jobbigt i dagslurarna

Inlägg av maria1984 »

Hejsan
Nu har vi börjat tröttna på lurarna
Han har två långa sovpass men vaknar nästan alltid efter 45 min och då får vi gå ut och vagna tills han lugnar sig, slutar alltid innan han sommnar men jag får hålla på så länge (han sover i uterummet).

Detta är jättejobbigt när vi inte är hemma, vi står nästan alltid ute och vagnar mitt i hans sovpass.

min frågor är

Ska jag ramsa honom på dagen också trots att han sover i vagnen ute. Jag har provat ibland men ramsan tar inte alls som den gör på natten.

Ska jag fortsätta vagna honom istället så som jag gör

ska jag avvakta och låta honom vara lite arg i vagnen, ska tillägga att han nästan alltid är ledsen när vi lägger honom i vagnen om inte vi vagnar honom lugn. kan det vara hans sätt att komma till ro eller har jag vant honom vi vagnandet.
på kvällen när han ska sova så är han aldrig ledsen, ibland arg men inte ledsen, men det är han på dagen ju.

sen undrar jag vad som menas med att dom ska ha förutsättningarna.
ska man ta upp dom innan tiden är slut om dom inte verkar sommna om eller det är meningen att dom ska ligga kvar tiden ut
kram maria
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tröttna på lurarna :?: Det duger inte :!: Det är er uppgift att hjälpa honom i ro så han kan sova vidare :idea:

Läs på i Verktygslådan om vagnandet. Du har säkerligen "fastnat" vilket är lätt hänt. Mycket mer effektivitet vill vi ha. Träna med tyngd i vagnen :!:

Nej, han behöver inte ramsas utomhur. Avsluta med skak i handtaget. Lägg tillrätta ordentligt först (se Verkygslådan).

Håll tiderna. Marginalkvart efter barnets behov kan man alltid bjuda på, åt båda hållen.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
maria1984

Inlägg av maria1984 »

men hur ska vi få honom att sommna om själv
jag försöker att inte vagna honom tills söms men ska jag lkåta honom vara lite arg då
kram
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Men du, var det inte så att han fortfarande sover för många timmar enligt schema? Det är inte det som är felet tro?

Hur som helst så började ju vi ramsa till dagslurarna, trots att han ligger ute. Jag gör inte det om vi är borta, men när han sover långa passet på fm är vi ju i stort sett alltid hemma. Ramsan funkar superbra för oss på dagen! Nu gick ju det hela ("dagkuren") betydligt enklare (hittills) än jag trott. Men min plan var att ramsa så fort han vaknade, sen låta honom ligga. Vid kris så skulle jag vagna lugn och gå ut (in) med ramsan. PRecis som när vi kurade på natten (fast då buffade vi i stället). Jag planerade att låta honom ligga hela luren och om han somnade om efter att ha varit vaken länge så skulle han få mariginalkvart. Tycker inte det är fel om han är lite arg, men inte lessen förstås, men det är ju det "vanliga". :-)

Jag vet egentligen inte varför man inte behöver ramsa ute. För oss funkar ramsan jättebra. Igår sov han 90 minuter utan ramsa, utan vagning! Tjoho, har aldrig hänt tidigare. Dagkuren gav snabbt resultat. Jag gissar att det handlar om att de ska "lära" sej somna om själv, och då sover de snart över.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
maria1984

Inlägg av maria1984 »

jo jag vet att han har lite för mycket sov tid och jag klurr på var han skulle klara det bäst med 2,5 tim vakentid,

nu så vakna´de han 20 i 11 så jag avvaktade han blev jättearg jag´gick ut och vagnade lite för att lugna. tillslut sommnade han om men jag gav ingen marginalkvart
kram
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"