Tack för ditt vackra svar

Och din förfärande förlossningsberättelse
JW skrev: Min mamma fattar ingenting när jag berättar hur vi haft det och hur våra andra vänner har det med sina små. Det enda hon säger är "Men så ska det inte vara, det ska vara mysigt med små bebisar..." Alltså, små barn ska njutas...
Ja. Små barn ska njutas - och njuta själva

Och när jag - och mamma

- säger detta, kan det i dessa dagar upplevas som rentut provocerande. Som om njutningen vore en romantisk utopi, medan verkligheten är - ja, ett h-e mer eller mindre. Det är fruktansvärt
Jag minns när mödrar ur min egen generation (mormödrar, farmödrar) började fråga sig - och mig - "Varför sover inte små barn nuförtiden

" Med uppriktig förvåning. De förstod verkligen inte. Varför var allting plötsligt så jobbigt och svårt

Krångel med sömnen, krångel med maten, trötthet och uppgivenhet och misstro från de ömma föräldrarna som slet sitt hår i stället för att vältra sig i stolthet och glädje... Frågetecknen började hopa sig på allvar för sådär en 20 år sedan, och inte har de blivit färre.
JW skrev: En av grundorsakerna jag kommit fram till är dagens BB-vård. Efter att noggrannt korsförhört min mamma om hur det gick till när hon fick barn så inser man att skillnaderna är kolossala. När hon födde barn tog professionella barnmorskor hand om barnen på natten, gav dem tillägg om det behövdes, mammorna ansågs behöva vila ut och dessutom behövdes de läras upp i hur man skötte små barn. Hem kom de efter 5-7 dagar, utsövda och med barn som sov på nätterna och vaknade max 2 ggr per 12 timmarsnatt för att äta. Snart hade de sovit över sina nattamningar...
Ja, jag var ju med om det. Som förstföderska stannade man en vecka på BB, som omföderska fem dagar. Barnen levererades för matning i 20 minuter var fjärde timme... Och fick mycket riktigt tillägg på natten, som de sov i sovsal med plastlådorna på rad. Själv pumpade jag ur hemma (för hand) och sålde ihop till en hel fuskpäls

Min mjölk gick till små nyfödda och det kändes ju fantastiskt. Mjölken rinner ju inte till omedelbart men barnen behöver mat omedelbart.
Det fanns förstås mycket att ifrågasätta (med dagens ögon) som t ex att brösten skulle pumpas ur helt tomma mellan varven, vilket tog längre tid än att amma. Och de där 20 minuterna var ju inte mycket att hänga i julgranen, men sådana var rutinerna. In fick man kanske en unge som sov som en stock, och den skulle väckas med dunder och brak. Det fick man också lära sig

Och inte fick man sitta och amma. Etc etc. Men någon vägledde en och gav besked, och så var det inget mer med det. Man kunde sova, läsa veckotidningar, gå ut i rökrummet (när man fick upp och gå, på tredje dagen först

) och vid besökstid flörevisades barnen genom en glasruta. En sak är säker, man kom hem utvilad. Om det inte var något annat fel som var trasigt

än det lilla barnet, som fick den bästa, mest "självklara" vård av rutinerade barnsköterskor.
JW skrev: Vad har vi idag? Jo, nyförlösta förstagångsmammor som ligger själva med sina nyfödda, guidningen består enbart av "amma så fort de säger pip". Sedan lite hjälp med amningsteknik. Efter 1-2 dagar åker man hem, helt totalt slut och med en nyfödd klistrad vid ett blödande bröst (Ingen napp de första två veckorna är tillåtet...)
Plötsligt las BB ner. Jag tappade hakan och har gjort sedan dess. Mjölken hinner inte ens rinna till innan mamma ska ut. Slut är både hon och barnet och ingen vet varken ut eller in. På tredje dagen är det ju vanligt med en depp av Guds (o)nåde. På gamla BB togs hänsyn till det, likaväl som till mammas oefterrättliga sömnbehov och återhämtningsvila efter den pärs varje förlossning ju är. Idag får mamma recept på lugnande piller och är inte sällan uppe i tredubbel dos efter några månader. Och utan något som helst stöd från "vården" som försvann lika fort som den kom.
JW skrev: Men - det finns två undantag bland mina vänner som fått barn. De har barn som sovit lugnt och harmoniskt ända sen BB-tiden. Båda har varit prematura och legat några veckor på neonatal och där fått rutiner, tillägg och omvårdnad av erfarna barnmorskor. Är detta bara en tillfällighet?
Ja, det är vad som finns kvar av "BB" - neonatalen. Och det är säkerligen ingen tillfällighet att de prematura sköts som barn ska skötas. De är ju dock patienter - små varelser som ska räddas till livet, som om de låg kvar i magen vilket de ju inte gör. I detta ligger läkarvetenskaplig prestige. Vi ska ha, i Sveriges land, en fantastisk statistik som glimrar internationellt: vi är - ska vara - bäst på farofria förlossningar, alltså minimal förlossningsdöd (för både mor och barn), och vi är .- ska vara - bäst på att rädda så för tidigt födda barn som från halva havandeskapstiden till livet, och ett oskadat sådant. Därför omhuldas "patienterna" på ett helt annat sätt än icke-patienterna, alltså de - ska vi säga normala, där inga komplikationer föreligger. De får klara sig själva. Friskvård är inte läkarvetenskapens signum.
Mitt trettonde lilla barnbarn föddes nära sex veckor för tidigt. Så jag såg vården, den förträffliga vården. Det gavs mat varannan timme till en början, sedan var tredje. På klockslaget. Och så fort de små prematurerna kunde andas för egen maskin ordentligt, dvs syresätta sig själva, las de att sova på mage. I dessa tider, när magläget utmålas som något livsfarligt

Min svärson undrade hur det kom sig - "Varför ska hon ligga på mage?" Svaret löd: "Därför att det underlättar andningen."
In susade ronden, manlig, en gång om dagen, och körde ut mig (som ju egentligen inte alls skulle fått vara där) och alla andra föräldrar än det berörda barnets, som de "utvärderade". Och det gjorde de alldeles utmärkt bra, säkerligen. MEN DET VAR INTE DE SOM SKÖTTE BARNEN.
Däremot var det de - "överdjävlarna" som jag kallar dem - som lade ner BB och praktiskt taget över en natt onödigförklarade och fockade hundratals och åter hundratals barnsköterskor över hela landet. Visste de vad de gjorde? Svar nej. De skulle spara pengar. Skära ned. Det fick kosta vad det ville, bokstavligen. Och det gör det. Som vi alla vet och märker. Smutsen på sjukhusen, den usla maten, bristen på kompetent personal, nedskärningar till förbannelse tills även de allra tappraste stupar

De styrande har aldrig värdesatt eller ens förstått (och kommer aldrig att förstå, förrän de själva behöver vård) vilka det är som gör jobbet, det riktiga, livsviktiga, allt avgörande praktiska och handfasta jobbet, för människors välbefinnande och faktiska överlevnad här i landet, må de vara stora eller små. Och till usla arbetsvillkor dessutom.
Nu förlorar jag mig i minnen och tankar och det börjar bli sent, medan det är så mycket mer jag skulle vilja kommentera av det du skrivit. Men var förvissad att mitt hjärta blöder för dina förfärliga upplevelser kring första lilla barnet. Vars "kolik" var icke lindrad överlevnadsångest
JW skrev: Vi är många som behöver all hjälp vi kan få för att komma på banan efter dåliga starter och desarmerat självförtroende. Tack Anna.
Tack själv, du kära