1 år och fnurror flera ggr i månaden...

Skriv svar
Nattisen1

1 år och fnurror flera ggr i månaden...

Inlägg av Nattisen1 »

Hej på er! :)

Vi har en liten grabb på snart ett år. Vi kurade aldrig utan körde SM från början. Vi tog bort sista nattmålet vid 4 månader. Men sedan vi tog bort sista nattmålet har vi haft problem med tidiga mornar till och från. Han sover jättebra när han har sina "bra" perioder men några gånger varje månad så vaknar han 1-2 timmar för tidigt och somnar sällan om.

:?: Vad beror dessa tidiga uppvak på?
Min egna tolkning är att han vaknar tidigt så fort ngt strular, tex. är det minsta förkyld eller tand på g eller ngn utvecklingsfas men egentligen har jag ingen aning om jag har rätt i mina tolkningar.

Jag har så klart läst inne på forumet och fått dessa tips:
:arrow: Helt mörkt i rummet (Fixat)
:arrow: Undvik trafik (Har inte gått in till lillen på flera månader vid tidiga uppvak)
:arrow: Håll er till en strategi (Vi har valt husljud och sätter på dammsugare vid tidiga uppvak, efter att först ha avvaktat en liten stund).

:?: Vad gör vi för fel?

Senaste månaderna har dessa tidiga uppvak fått sällskap av nattliga uppvak. Inte alls roligt faktiskt... :(
Vi har då använt oss av annan taktik än tidiga mornar:
:arrow: Vi ramsar *4 (Lillen blir totalt vansinnig och gallskriker så fort han hör våra röster)
:arrow: Husljud - Dammsugaren (Lillen lugnas till och från men gallskriker mycket. Vi går då in och buffar)
:arrow: Buffning (Lillen lugnas så fort vi buffar men är fortfarande ledsen och gråter till o från under buffning. Vi går ut när lillen är lugn och ramsar ut varpå lillen blir totalt vansinnig igen. Till slut ger vi upp och buffar/vaggar sängen tills han somnar och ramsar inte ut).

Hela proceduren tar 1,5-2,5 timmar per gång.
:?: Vad beror dessa uppvak på och vad ska vi göra annorlunda?
Vi tänker själva att endast köra med husljud som vi gör vid tidiga mornar - är det rätt tänkt? Vad gör vi om han fortsätter gallskrika och är ledsen trots husljud?

Kvällsläggningarna går jättebra men läggning vid dagslur innebär alltid 5-15 min. skrik.
:?: Tips här?

Han sover 19,30-7,30 + 12-13,30 = 13,5 h/dygn.

Tack och hälsningar från en trött mamma
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
miniz

Re: 1 år och fnurror flera ggr i månaden...

Inlägg av miniz »

Hej.

Nu sàg jag att jag svarat dig i barnafostran.

Jag hàller ännu en knapp pà ramsan. Öva in ramsan och ladda med attityd. Du kan ta en miten ramskur pà morgonen, var du första morgonen ramsar till han tar beskedet, för sedan att pangramsa övriga dagar.

Skrattar ni till luren?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Vi introducerade ramsan när Neo var 3 månader (alltså började smyga in den då) och ramsar vid varje läggning, både dagslur och på kvällen (olika ramsor) men om vi ramsar när han vaknar mitt i natten eller på morgonen blir han jättearg och ramsan tar inte alls. Det blir alltså skrik i flera timmar tills vi ger upp och buffar/vaggar tills han somnar.

Hur gör man en ramskur?
Menar du köra ramsa *4 första morgonen/natten och sen pangramsa*1 övriga mornar/nätter? Vi har ju kört ramsan men han bara gallskriker och att låta honom gallskrika i flera timmar känns inte aktuellt. Sen är det inte uppvak varje morgon eller natt utan bara ett par ggr i månaden så det känns konstigt att köra en kur på en dag. Då blir det ju en ny kur flera ggr i månader, hänger du med på vad jag menar? Varför vaknar han flera ggr per månad?

Ja, vi skrattar till luren. Han har alltid skrikit en stund på alla dagslurar men enligt min tråd i Små o späda skulle detta "gå över". Det har det inte gjort vilket är supertrist. Är vi ute på stan el. liknande känns det inte kul att låta han ligga i vagnen och skrika 5-10 min ute bland folk.

Kram N
Neo född aug 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Sorry Nattisen 1! :oops:

Det är ännu lite semesterstämning här... Men nu!

Hur gàr det?

Kram.
fem älsklingar
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Heej! :)

Och tackar som frågar!
Det går rätt bra, lillen sover oftast hela nätter och mornar. Men vi har fortfarande kvar problemet att han kan vakna en eller ett par ggr varje månad på natten eller vakna för tidigt av okänd anledning.

Senaste gångerna så har vi struntat i ramsan och bara kört husljud både vid nattuppvak och tidiga mornar. Och det funkar bättre tycker jag. Han somnar om mkt snabbare än om vi ramsar/buffar. Det går på 15-30 min. Men den dåliga konskvensen av att han somnar om fortare (innan tog det ca 2 h) har blivit att han vaknat flera ggr istället, efter 2 resp. 4 timmar igen.

:?: Hur kommer det sig att säkra sovare vaknar då och då och har svårt att somna om?
:?: Ska vi fortsätta med husljud som verkar funkar eller köra "ramskur" istället?
:?: Om vi gör ramskur, hur gör man då (speciellt med tanke på att det inte känns som en kur eftersom han vaknar då och då, inte flera nätter i rad)?

Det är fortfarande skrik 5-10 varje läggning vid middagsluren. Vi kör skratt innan men det verkar inte hjälpa (blir förstås värre om vi inte kör skrattet).
:?: Fler tips eller är det så med vissa barn bara?

Sen har jag en annan fundering. Han är för stor för att sova på mage i sin vagn.
:?: Kan man vänja 1-åringar att sova sin lur på rygg i vagn och hur gör man i så fall?

Hemma har vi en stor klumpig vagn på altanen som han får plats i på mage så det gäller när vi är iväg på äventyr alltså.

:?: Kanske fel forum men gör ett försök, räcker gröt som lunch till sparrisar?

Kram Nathalie
Neo född aug 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Hej och tack för rapport. Skönt att det gàr bättre!
Nattisen1 skrev: :?: Hur kommer det sig att säkra sovare vaknar då och då och har svårt att somna om?
Fnurror kommer och gàr. Nàgra barn fnurrar mer än andra. Det vi kan göra är att svara säkert ock klart, sà gàr fnurran över och all sover gott igen. Ofta kan det fnurras om det händer mycket i deras liv, typ 8 mànadersàngesten, trotsàlder, lära si att gà eller vända sig.
Nattisen1 skrev: :?: Ska vi fortsätta med husljud som verkar funkar eller köra "ramskur" istället?
Kör husljud om det funkar för er.
Nattisen1 skrev: :?: Om vi gör ramskur, hur gör man då (speciellt med tanke på att det inte känns som en kur eftersom han vaknar då och då, inte flera nätter i rad)?
Om man kör en ramskur, màste man nöta in ramsan första natten, sà han "tar" den, en slags ramsdialog. Sedan när den är inkörd, sà använder man den som ett verkyug när det behövs. Om han inte klarar av sina uppvak själv ger man en (betryggande) ramsa om att han kan sova, allt är lugnt.
Nattisen1 skrev:Det är fortfarande skrik 5-10 varje läggning vid middagsluren. Vi kör skratt innan men det verkar inte hjälpa (blir förstås värre om vi inte kör skrattet).
:?: Fler tips eller är det så med vissa barn bara?
Min minste hade ocksà en period var han protesterade 5-10 minuter vid luren. Han gör det ännu ibland, men han tycker egentligen att det är skönt att lägga sig. :wink: Han vill bara klaga lite, jag brukar ge en ramsa dà, en slags paktande ramsa, joodà, visst ska du sova, och skönt är det, tänker jag.
Nattisen1 skrev:Sen har jag en annan fundering. Han är för stor för att sova på mage i sin vagn.
:?: Kan man vänja 1-åringar att sova sin lur på rygg i vagn och hur gör man i så fall?
Det är bara att lägga (med attitden av självklarhet) och ramsa som vanligt. Forvänta inga protester, men agera som att det har människan gjort i alla tider och kommer att göra i alla tider.
Nattisen1 skrev: :?: Kanske fel forum men gör ett försök, räcker gröt som lunch till sparrisar?
Tycker jag det.

Kram.
fem älsklingar
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för svar miniz! :)
miniz skrev:Fnurror kommer och gàr. Nàgra barn fnurrar mer än andra. Det vi kan göra är att svara säkert ock klart, sà gàr fnurran över och all sover gott igen. Ofta kan det fnurras om det händer mycket i deras liv, typ 8 mànadersàngesten, trotsàlder, lära si att gà eller vända sig.
Jo, men är det vanligt med så många fnurror som vi har? Neo har "fnurrat" flera ggr i månader sen han var 4 månader (oftast med tidiga mornar men även nätter det senaste). Han sover hela natten och morgonen ca 14 dgr i sträck (ibland ngt mer och ibland mindre) sen är det dags för fnurra som pågår en natt/morgon eller 2-4 st i rad. Detta följs sedan av en bra period osv.

Vi använder oss enbart av husljud nu och det har funkat bra dom senaste gångerna. Han somnar om relativt fort men det är ju tråkigt att behöva springa upp och dammsuga om nätterna/tidiga mornar. Dessutom så vaknar han oftast så fort dammsugare stängs av så härom morgonen stod den på i 1,5 timmar :shock: . Bättre det än skrik så klart :wink:

Men är det ngt man kan göra åt dessa fnurror eller är det bara att acceptera att han fnurrar flera ggr i månaden?

Kram Nathalie
Neo född aug 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Nàgra barn fnurrar mer än andra, det är sà bara.
Man kan hjälpa med
-ha fasta rutiner,
-klara svar och
-verktyg till hands när fnurran kommer.
Pà det sättet vet alla vad som gäller och fnurran gàr över (för denna gàng).

Vi hade en fnurrmaja och hennes fnurror kom med längre och längre mellanrum sà till slut glömde man hur hon kunde hàlla pà om natten. Nu sover hon hela natten, men är inte en sàdan säker sovare som hennes syskon. Det är alltid hon som màste pà toa eller dricka eller ramlar ut av sängen eller har mardrömmar... Men som sagt hennes fnurror kommer mycket sällan och varar inte flera nätter. Hon fyller 6 àr i morgon! :heart: Tiden gàr fort, men det tycker man inte när det fnurras som värst.

Ni fàr hitta ert sätt, vàrt sätt var ramsa och sedan làta henne vara ifred, sà làngt det gick. Sà lite trafik som möjligt samtidgt som man finns där för henne.

Kram.
fem älsklingar
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Heej och tack för svar Miniz!

Fasta rutiner och samma svar (husljud) kör vi med hela tiden. Och han somnar om bra på det. Just nu verkar han dock försöka slå något fnurr-rekord och har fnurrat 12 ggr de senaste 14 nätterna/mornarna (1 gång per natt/morgon). Puh! :?
Dammsugare går på för fullt!

Vi testade att lägga honom på rygg i vagnen och första dagen så gick det sådär (men ändå över förväntan). Det tog 25 min och sen vaknade han efter 40 min. Men sen dess sover han jättebra på rygg och somnar tom. nästan bättre på rygg än på mage (mindre gnäll) :D

Kram
//Nathalie
Neo född aug 2010
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Heej!

Fnurrorna fortsätter för fullt och kommer tillbaks minst varannan vecka. Nu är det tänder på G och Neo vaknade tre timmar för tidigt och somnade bara om 30 min härom dagen :( Och när det är sådana här "värre" fnurror så funkar inte dom vanliga husljuden.

Men det verkar bara vara att acceptera att vi har en liten grabb som fnurrar mkt.

Men nu till min fråga: hur gör man med små knattar som fnurrar mycket när dom ska sova över hos barnvakt? Vi har precis börjat lämna bort lite grann till barnvakt och funderar på att låta honom sova hos mormor/morfar. Men vilka instruktioner ger jag för natten? Vad ska dom göra om han vaknar? Jag kan ju be dom sätta på dammsugaren ett tag men jag har svårt att tro att dom vill ha på dammsugaren i över en timma. Och är det riktigt kris så funkar ju inte husljuden heller.

Eller är det en gång - ingen gång som räknas hos barnvakt så dom får göra som dom vill?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Ge instruktioner om läggningsprocedur och åtgärder vid eventuella uppvak precis som om du skulle instruera gubben där hemma :lol: Alltså allt enligt invanda rutiner. Om det inte alls fungerar så kommer mormor/morfar att göra något eget, och då kan ni se det som "en gång ingen gång" :wink:

Och bli inte förvånad om han sover riktigt bra när han är borta!

Det är ju svårt att säga vad det är som stör gossen, men det är aldrig till skada att sanera sovrummet från teknik, eftersom vi alla reagerar negativt på strålning. Ofta störs sömnen av den. Dra ur alla kontakter!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"