Vi har inte varit här på ett bra tag nu, tyvärr inte för att allt har gått prima utan vi har faktiskt lyckats fixa till våra fnurror själv. Nu har vi dock lite frågor som vi skulle behövt hjälp med.
Vårt lilla hjärta är nu 18 månader och har alltid haft svårt att sova 12 h nätter. Hennes schema ser ut på följande sett:
7.00 Morgon + mjölk i flaska följt av macka eller gröt till frukost.
9.00 Frukt
11.00 Lunch
12.30 Sova lunch (1.5h), flaska mjölk innan.
15.00 Yoghurt och frukt
17.30 Middag
18.45 Flaska mjölk.
19.00 Sova.
Hon vaknar oftast mellan 6.00-6.30, när hon gör det så gör vi absolut ingenting, när hon gnällt/varit ledsen i 30 min så ringer väckarklockan och vi går upp.
Vaknar hon innan 6.00 (alltså även mitt i natten) så går vi in berättar att det fortfarande är natt och på natten sover man, kramar om henne i sängen, lägger henne ner om hon sitter/står, och går ut med ramsan. Detta funkar jättebra mitt i natten (senaste tiden har hon inte vaknat alls under natten). Men i morse vaknade hon kl 5.00 (igen!), vi gjorde samma procedur och gick sen och la oss, hon gnällde ett tag men var sen tyst till 6.00, då började hon bli riktigt ledsen men eftersom det var efter 6 så lät vi henne vara och gick upp 6.30.
Detta är en stående morgon hos oss nästan, i alla fall efter 6.00. Morgon innan 6 händer kanske 2 dagar per vecka, 1 dag sover hon till innan sju och resten mellan 6-6.30.
Lunchen sover hon bra. Men jag undrar
Vi har:
- Beckmörkt med både mörkläggningsgardin och folie.
- Vi använder väckarklockan.
Vill också tillägga att on 1.5 vecka så flyttar vi till ett nytt land med massa nya saker.
Annars går allt väldigt bra. Hon är inne i (vad jag tror ni kallar det) för trotsen, men det skall jag nog fråga om i barnafostran. Hon hjälper till med massa saker som vi självklart inte klara utan hennes hjälp. Hon är ute minst 1-2h per dag. Lär sig nya saker hela tiden och pratat på. Och självklart njuter vi av henne och hon av oss (Hoppas vi!).
Hoppas ni har några bra råd till oss!
Kram