Hur får man flaskan att räcka i 1 tim?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Silvonia

Hur får man flaskan att räcka i 1 tim?

Inlägg av Silvonia »

Hej!
Jag är mamma till en flicka som blir 2v idag. Jag är ny här på forumet men läste Barnaboken under graviditeten. Det blev väldiga problem med amningen först med spruckna blödande bröstvårtor men nu har jag odlat ett par nya ;-)

Jag både ammar och pumpar men det kommer inte så mycket som jag hade önskat så jag ger en del tillägg också (BabySemp). Men hur i all världen får jag flaskan att räcka i en hel timme? Så att jag kan följa standardmetoden alltså? Hon drar ju i sig den på en liten stund bara.

Jag använder Medelas napp som ska vara bra att kombinera med amning. Finns det andra bättre nappar kanske?

Det har blivit mycket mer vakentid de senaste dagarna och man vill inte alls sova lika gott under dagen. Och hon är bara 2v gammal så jag blir helt förvirrad. Hon kan vara vaken i 4 tim i sträck!

Ska jag ge ännu mera mat ovanpå en flaska? Fast hon inte verkar vilja ha? Eller ska jag buffa? Hon avskyr att ligga på mage! Att amma på morgonen funkar lite bättre då brösten innehåller mer och vi ligger ner i sängen. Men det övergår lätt i snuttande som kan ta flera timmar.

Blir så tacksam om någon har något tips.
Mamma till säkra sovaren Emilisa född 110822. Barnaboksbarn från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Hur får man flaskan att räcka i 1 tim?

Inlägg av Sarisparis »

Hej Silvonia och varmt välkommen hit! :D Grattis till lilla prinsessan! :heart:

Guld värt att du hittade Barnaboken redan under graviditeten. :thumbsup:

Ni befinner er i smekmânaden, sâ ta det lugnt med tankar om vakentid och sânt än. Mata pâ sâ mycket du kan (tömmer hon flaskan är det bara att fixa en ny och erbjuda :D ). Vill du fortsätta att amma sâ tror jag att det är en god idé att ge brösten först och flaskan sen.

Hur sover hon? I vagn eller spjälsäng eller annat? Med larm i vilket fall hoppas jag. Känner du att vakentiden övergâr i övertrötthet sâ kan du hjälpa henne i ro, vagna om hon ligger i vagn eller buffa/solfjädra om hon ligger i säng. Har du kikat pâ filmklippan där Anna visar hur man gör? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Silvonia skrev:Hon avskyr att ligga på mage!
Det är inte säkert :wink: , hon kanske bara är övertrött. Glöm inte att innan den egentliga födseln (läs i Barnaboken) är det inte mycket mening att lägga barnet vaken för att somna själv. Glöm inte filten runt barnet sâ att det inte helt plötsligt blir kallt när man läggs i sängen. Vissa värmer bädden med en vetepâse, kan hjälpa. :D
Silvonia skrev:Jag använder Medelas napp som ska vara bra att kombinera med amning. Finns det andra bättre nappar kanske?
Bebisar har olika tycke och smak, tveka inte att testa olika, samt att gâ upp i nappstorlek mycket tidigare än vad tillverkaren rekommenderar. Dr Browns flaskor och nappar är poppis här pâ forumet.

En praktisk grej, skulle du kunna gâ in under Kontrollpanelen (uppe till vänster) och lägga in din dotters födelsedatum i din profil (Profil / Ändra signatur), dâ blir det mycket lättare för alla som svarar att hâlla koll pâ âldern. Tack pâ förhand! :D

:heart:
Silvonia

Inlägg av Silvonia »

Tack för svar! :heart:

Jodå, jag la in hennes födelsedatum i signaturen det första jag gjorde :-)

Hon sover i vagnen eller i vår säng, tex efter att jag ammat henne liggande. Det där med att värma vagnen lite ska jag prova. Kan inte kännas så skönt att komma till en kall vagn.

Jag har tittat på klippen och tidigare ikväll lyckades jag faktiskt få henne att sova på mage i 2 timmar efter lite buffande och vagnande! :D Men sen efter det ammade jag henne i en timme och så ville hon ändå ha 2 flaskor bröstmjölk och ytterligare en halv flaska ersättning innan hon somnade!

Men det känns ändå skönt att höra att det faktiskt är en vecka kvar på smekmånaden. Att det är ok att hon är hungrig. Barnmorskorna ser så konstiga ut i ansiktet när man säger att man ger tillägg också.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D
Silvonia skrev:Jag har tittat på klippen och tidigare ikväll lyckades jag faktiskt få henne att sova på mage i 2 timmar efter lite buffande och vagnande! :D
Snyggt jobbat! =D> Visst blir man lugnare av att veta att man har lite verktyg att jobba med för att hjälpa den lilla :D
Silvonia skrev:Men det känns ändå skönt att höra att det faktiskt är en vecka kvar på smekmånaden.
Mys och mata på! :D Och jag tycker att det är toppen att du inte är rädd att fylla på med ersättning. Många inom vården verkar ha svårt för det här med att blanda amning och flaskmatning :roll: Det är som om man måste välja det ena eller det andra. Så det är toppen att du gör det som du ser att din lilla mår bra av :thumbsup:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Silvonia

Inlägg av Silvonia »

Ja det känns mycket bättre nu!

Fast nu undrar jag över det där med övertrötthet. Hon kan vara vaken 4 tim i sträck utan att vilja ha mer mat. Hon sitter och tittar snällt men till slut så övergår det i gråt och hon vägrar somna. Är det då man ska buffa och vagna så att det blir en liten powernap om åtminstone 5 min och sedan ge mat igen?

Och sen undrar jag om större napphål? Varför ska man ha det? Jag trodde det var viktigt att de skulle få jobba lite med att suga i sig mjölken?

Tack för råden!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om man inte ammar så konkurerar inte flaskan med amningen då går man på mycket större hål mycket fortare. Då många blir för trötta för att orka äta tillräckligt för att stå sig i 3 tim till nästa mål. Så JO, större napp om man flaskmatar är nyckeln till mätt bebis. Proppmätt skall man vara och bli.

En 2 mån bör få i sig ca. 1000ml ersättning/dygn så ge mer än vad paketet säger att en liten skall ha. Helflaskar man kan man ge Nan 2 från födsel. Lite mättare och lite gladare.

En nyfödding på smekmånad är i undantagsfall vaken i 4 tim men då är de klart övertrötta. Så försök att sikta på lite kortare vakentid. MÅnga klarar runt 1,5-2,5 vakentid. och lite längre på kvällen med en 20 min lur i mitten. (då kan man nå de där 4 tim) Annars är man inte tillräckligt mätt för att sova tror jag. Du har 1,5 tim på dig att ge mat i flaska.

mata, pausa, mata pausa. Glöm inte rapa! Pausa i 45 min eller så och ge lite mat till precis i slutet på 1,5 timme och sen lägger man glad mätt bäbis och vagnar några drag. Då bör hon somna gott på det dagtid. Speciellt de första 2-3 vakenpassen.

Lägger du på mage, MED LARM? Då befrämjar du sömn, matsmältning och motorisk utveckling maximalt.

Förlåt om jag upprepar sådant du redan hört ovan. :oops:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Silvonia

Inlägg av Silvonia »

Tack! Det var ett bra tips med paus på 45 min och sen mat igen. Inte sovpaus dock men titta och vara vaken i alla fall.

Det är väldigt svårt att få henne att rapa men jag håller henne över axeln och buffar i rumpan eller gungar henne på knät. Får hålla på längre helt enkelt.

Hon sover på sidan men jag ska försöka få det till mage hädanefter. Ska införskaffa larm också. Hur gamla bör de vara när man slutar med det?
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

har du sett den här? raptips :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

AW rekommenderar larm till året ungefär. Jag tog bort runt 11 mån men då hade aldrig larmet larmat någon gång. Om det larmar av en sömnapné rekommenderar jag längre.

Lycka till nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"