3-åring och har börjat vakna på natten

Skriv svar
extradarkchocolate

3-åring och har börjat vakna på natten

Inlägg av extradarkchocolate »

Hej. Jag behöver hjälp med min 3-åring. Jag kan inte ge dom rätta betryggande svaren - på framförallt natten. Även kvällarna har börjat bli lite jobbiga.

Han är ingen stor-trotsare utan är av den lättare sorten. Och en liten ål.

Jag vet inte hur jag ska börja.
Vi har ganska precis flyttat isär storebror och lillebror eftersom lillebror gärna vaknar för tidigt på morgonen och håller låda, vilket gör att storebror vaknar och får för lite sömn. Stora, tror jag, sover tryggare med Liten men det blir ohållbart i längden som det ser ut nu. Mitt mål är att flytta ihop dom igen.

Han vaknar ganska många nätter på en vecka och ropar. Han vill inte sova, kan inte sova, vill sova hos mamma och pappa, och ibland är det spöken. Spöken och monster är lätta att hantera, dom kastar vi bara bort tillsammans så är det bra med det.
Men när han bara vrålar, och vill inte, och kan inte och allt vad det är så fixar jag det inte. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Det är lätt att börja dividera med honom och förklara (med en 3-åring-på natten. Hallå?) och predika. Ganska ofta tappar jag besinningen och kan inte kontrollera mig. Blir arg och vrålar på honom för att han ska sluta. Jättebra och betryggande.

Ramsan har jag inte behövt använda på natten utan den säger vi bara på kvällen. Jag har försökt använda ramsan på natten när han vaknar, men det fungerar inte utan han blir mer frustrerad, blir mer ledsen, gör mer ljud och väcker Liten.

Till att börja med. Hoppas någon har några bra förslag. Jag tror inte att jag fixar att försöker stå och ramsa utanför och tro att det ska fungera. Det kommer snart tillökning också och då vill jag ännu mindre ha det såhär. What to do?

Kram på er därute :heart:
miniz

Re: 3-åring och har börjat vakna på natten

Inlägg av miniz »

Hej.

Vi hade ocksà en nattstrulare, efter mànga försök pà att lugna henne kom vi fram till att bästa var att làta henne vara, sà làngt som möjligt, i fred. Vi gav henne en ramsa för att visa att vi var där och hon kunde bara sova. Hon blev ofta rasande och det kunde dra ut i làngdrag, men om vi gick in fick hon mer energi till sitt strul. I bland fick vi gà in pga av det ena eller det andra, men som sagt, ju mindre trafik ju bättre.

Ramsan "tog" heller inte som den borde, kanske för att vi inte hade den riktigt pà plats och vi tog inte den diskussionen, dà. För mig var det perfekt att ge en pangramsa, för dà behövde jag inte tänka pà om hon trodde hon var ensam i världen. Och hon fick besked om att allt är som vanligt, hon kan sova.

Hon ville ofta att vi skulle ta pà henne täcket och blev topprasande när vi sa att nej vi sover, och godanttochsovsàgott. :roll: Vi övade pà dagen hur man tar pà sig täcket, blev sams om hur man ska göra pà natten, men icke. Det gick över och det bästa var att inte gà in.

Sà när din lille strular och säger det ena eller det andra, sà tänk pà det som fràgor. Ska jag sova? Ska jag sova här? Finns det spöken? Kloka AW säger ju att barn fràgar med pàstàenden! Svara honom med nu är det natt och dà sover man, typ. Spöken och sànt hanterar ni fint, fortsätt med det, tycker jag. Det är ju inte kul att vara rädd spoken, ni kan ju spöksanera rummet innan natten, sà är det gjort.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
extradarkchocolate

Inlägg av extradarkchocolate »

miniz skrev:Hej.

Vi hade ocksà en nattstrulare, efter mànga försök pà att lugna henne kom vi fram till att bästa var att làta henne vara, sà làngt som möjligt, i fred. Vi gav henne en ramsa för att visa att vi var där och hon kunde bara sova. Hon blev ofta rasande och det kunde dra ut i làngdrag, men om vi gick in fick hon mer energi till sitt strul. I bland fick vi gà in pga av det ena eller det andra, men som sagt, ju mindre trafik ju bättre.

Sà när din lille strular och säger det ena eller det andra, sà tänk pà det som fràgor. Ska jag sova? Ska jag sova här? Finns det spöken? Kloka AW säger ju att barn fràgar med pàstàenden! Svara honom med nu är det natt och dà sover man, typ.

Kram.
Tack! Känns skönt att någon mer har det liknande. Det bästa kanske är att låta det vara, och kanske hellre gå in mer sällan. Bara att vi går upp till honom så fort han ropar, eftersom det brukar vara något och att det är så sällan. Så han blir ännu mer vansinnig av att vi inte kommer in till honom. Och då väcker han Liten. Ja, vi får se när nästa ride kommer, nu har det varit lugnt några nätter men jag förväntar mig att det kommer fler stormar. Hoppas jag fixar att stå utanför mer då. Och jag hör ju att det är stora Frågor. Och man kan ju besvara dom på olika sätt. Fy, vad svårt det är.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Det är det som är svàrt.
extradarkchocolate skrev: Bara att vi går upp till honom så fort han ropar, eftersom det brukar vara något och att det är så sällan.
En gàng är ingen gàng, tvà gànger en dàlig vana.
Man vet ju att om man gàr in blir det (som regel) tyst och bra, men till slut fàr man gà in varje natt och ingen sover hela natten, varken liten eller stor...

Stor kram till dig.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"