Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sovhjälp

Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Inlägg av sovhjälp »

Hej jag har nyligen fått son nummer 2 som föddes 21 maj alltså lite över 3 månader sen. Han hade ett enormt närhets behov sen han föddes och sov och bara i famnen eller ibabybjörnen fram tills för 3 veckor sen. D hjälpte inte heller att han fick urinvägsinfektion när han var 3 veckor och vi vart inlagda 2 dagar på sjukhus för intravenös antibiotika.
Nu e d mycket bättre och vi behöver inte selen alls och han sov i vagnen fram tills 3 dagar sen.Nu sover han i sin säng under dagen och med mig på natten.

Dock verkar han ha samma problem som min 23 månaders son hade fram tills han var 8 månader vilket var omogen hals mun vilket gör att han äter lite Åt gången, Max 80 ml på en gÅng vilket gör att man matar jämt Å ständigt. Då år d svårt att få han mätt inför sömn.
Han sover max 30-45 min sen vaknar han. Jag har provat skrikmeoden i en vecka fast jag gick till hann med jämna mellanrum. Han somnade tillslut och sov minst 1-3 timmar men han slutade inte skrika när d var läggningsdags trots att en vecka gått så jag gav upp orkade inte höra han gråta mer å d slutade med att jag grät med han.

Nu sover han i sin säng på dagen ligger på sidan med andningslarm med napp och snutte medans jag buffar han lätt och då somna han på max 5 min.Men efter 30-45 min e han vaken och håller sig vaken max en timme och sen blir han övertrött å svårare att somna.
På natten sover han sämre och sämre, max två timmar i streck annars varje timme.
Ursäkta d långa inlägget men fick förlössningsdepression med första sonen eftersom det var exakt likadant och e på väg igen nu känner jag. Det funkar inte att somna han och mata hela dagen samt att vakna varje timme på natten med en 23 månaders hemma.
Snälla behöver hjälp!

Mina frågor:

* ska jag ta bort nappen? jag gjorde det för 3 dagar sen i 2 dagar men sen märkte jag att han ett stort sugbehov och gav tillbaka den. Men han vaknar med jämna mellan rum då han tappar den... så förvirrad...

* hur kan jag få han att sova länge om han äter i omgångar, det tar ca 2 timmar att få i han 140-160 ml pumpad bröstmjölk?

* Kan jag buffa han till sömns istället för att vagna? Har en sida öppen på spjälsängen så jag kan göra det när jag ligger i sängen. Hur ska jag buffa, alltså när ska man börja? sluta osv

*nu är det kolsvart i rummet? ska d vara det?

*ska jag ramsa när man lägger ner han?

* Vart kan jag få tag på kompendiet, köpte fel bok, har sova hela natten?

*Skulle vilja ha hjälp med ett schema, målet är att han ska sova från 8-8.
21 maj 2011. Kurdatum 21 nov
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Inlägg av Sarisparis »

Hej sovhjälp och varmt välkommen hit! :D

Grattis till lille sonen! :heart:

Vilken tuff start ni fâtt, förstâr att mammaorken börjar tryta.
sovhjälp skrev: köpte fel bok, har sova hela natten?
SHN är en alldeles otroligt bra bok ocksâ, även om det är Barnaboken som är absolut bästast! Nu när du redan har SHN sâ râder jag dig att läsa kapitlen Safarin, Lugnet och Säkerheten, där finns mycket riktigt tänkvärt som alla borde ta del av, inte bara de som kurar.

Mitt första tips är att lâta honom sova pâ mage. De allra flesta bebisar sover som allra bäst (och somnar och somnar om själva allra bäst) pâ mage. Och sâ är det enklare att buffa! :wink:
sovhjälp skrev:* ska jag ta bort nappen? jag gjorde det för 3 dagar sen i 2 dagar men sen märkte jag att han ett stort sugbehov och gav tillbaka den. Men han vaknar med jämna mellan rum då han tappar den... så förvirrad...
Upp till fyra mânader har vissa bebisar ett stort sugbehov, sâ han kanske behöver den än. Nappen blir dock snabbt en riktig sömnstörare (behöver stoppas in i tid och otid) sâ jag skulle nog râda att kasta den sâ fort som möjligt.
sovhjälp skrev:* hur kan jag få han att sova länge om han äter i omgångar, det tar ca 2 timmar att få i han 140-160 ml pumpad bröstmjölk?
Har han omogen magmun kanske det är svârt att förkorta matningstiden, har ingen egen erfarenhet av det. Men att han äter i tvâ timmar betyder ju att han är vaken i tvâ timmar ocksâ, eller hur? Dâ har han ju goda förutsättningar att sen sova skönt en längre stund (gärna tvâ timmar). Pâ mage, i ett svalt rum eller utomhus brukar vara det allra bästa.
sovhjälp skrev:* Kan jag buffa han till sömns istället för att vagna? Har en sida öppen på spjälsängen så jag kan göra det när jag ligger i sängen. Hur ska jag buffa, alltså när ska man börja? sluta osv
Sâ stor som han är sâ tycker jag att ni ska börja öva pâ att somna själv. Det är bland det bästa man kan lära sitt barn och det kan man göra tidigt. Att han gnölar gör ingenting, inte mânga vuxna somnar direkt man lägger huvudet pâ kudden heller. :wink: Har han varit ordentligt vaken i närmare tvâ timmar och ätit som man ska sâ är det bara skönt att sen fâ sova. Rent konkret sâ kan man först gosa och skratta ordentligt (skrattet till go'nattet för smâttingar :wink: ) och sen lägga tillrätta i sängen (som Anna beskriver det i SHN). Avsluta med ett litet tryck och gâ. Avvakta och lyssna. Skriker han upp sig kan du gâ in och buffa och avsluta med en solfjäder igen, men det viktiga är att gâ innan han somnar. Och hâlla allt verktygande sâ kort som möjligt, det handlar om att lugna och att förmedla ett budskap (nu är det dags att sova), inte att söva. Läs i SHN om buffningen (Verktygslâdan), och ta gärna en titt pâ sista kapitlet "Epilog frân Gastsjön" där Anna beskriver hur en kur kan gâ till, där beskrivs buffandet jättebra ocksâ. Och igen, du ska inte söva, men LUGNA, ok? :wink: Somna gör man själv! 8)
sovhjälp skrev:*nu är det kolsvart i rummet? ska d vara det?
Pâ natten, absolut! :D Dagtid gör alla lite olika, prova vad som funkar bäst hos er. Hos oss har vi halvdunkelt till dagslurarna.
sovhjälp skrev:*ska jag ramsa när man lägger ner han?
Han är lite liten för ramsan som verktyg (frân fyra mânader), men du kan börja smyga in ramsan när du gâr frân rummet redan nu.
sovhjälp skrev:* Vart kan jag få tag på kompendiet, köpte fel bok, har sova hela natten?
Här! :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Men jag kan inte nog râda dig att införskaffa Barnaboken, den är oumbärlig! :heart:
sovhjälp skrev:*Skulle vilja ha hjälp med ett schema, målet är att han ska sova från 8-8.
Här är ett exempel pâ schema frân TorsMammas SM-översikt (http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416)

Du kan ta det som grund och skjuta allt en timme framât om du vill ha natt 20-08. Vissa är tröttmössor och behöver lite mer sömn, känner du att ni har en sân skulle du kunna förlänga morgonluren.

(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

:heart:
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen, natten har varit hemsk och inte påbörjat kuren idag enligt schema då han somna djupt vid 5 på morgonen och vakna sista gången 8.30

*Jag har valt att buffa från sidan fram tills han är 4 mån och har dessutom vant sig att sova så... jag kör så tillsvidare :) Min fråga gällande buffning:

* Ska man gå in vid skarvarna och buffa? en gång? eller när ska man sluta?
*Vad brukar den vanligaste tiden vara för skarvar?

Eftersom han äter lite i taget och det e dags för att somna han så e han ju inte mätt och jag märker att han vill äta för han slutar inte skrika.. då matar jag och sen måste jag lyfta för att rapa och måste köra igång igen.. d e det jag menar med att han äter under 2 timmar(inklusive sovperioden)

*förstör det hela metoden?

har tänkt ta bort nappen då han vaknade var 5 minut under natten, men han stoppar in hela näven i munnen när han vill somna och under dagen även,

*e detta tecken på ett sugbehov? ska man ändå ta bort den då?

*Om man måste iväg som jag måste idag e det ok att han somnar i vagnen av den rörelsen och inte av metoden, eller förstör det allt?

*Man ska val räkna med att sovtiderna börjar från att han somnat och inte från att man börjat lägga han? Detta gör att schemat inte hålls i början antar jag eftersom det tar tid att få dem att somna.

tack för din hjälp :)=
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen. Väntar på svar men lägger till några frÅgor så länge.
D har verkligen inte gått bra. Jag har hållt på i en vecka nu är helt slut och känner mig sjuk pga tröttheten.
Han somnade konstigt nog helt själv för 2 dagar sen vid läggning och sen under hela natten. Behövde bara buffa en gång Å sen sov han. Men sen dagen därpå var vi tillbaka i ruta 1 om inte värre.

Kan d bero på att han vart förkyld ?

Sen läste jag någonstanns att man ska Promnera med dem i början så att man får in schemat.
Stämmer det? men dÅ somnar han till vagnens rörelse istället eller?

Som det är i nuläget tar det 1-1.5 timmar att han ska somna, hur kommer man in i schemat då ?

I nuläget e jag kvar i rummet eftersom han gråter så tätt. E det ok? Eller måste jag gå ut vaRje gång?

Jag har ju mörklagt rummet ganska mycket sÅ han störs kanske av ljuset når jag öppnar dörren?

Snälla hjälp mig håller på att ge upp. Han vaknar varje 15-30 min under natten.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! :D

Kan någon ta sonen så du får sova :?: Du låter verkligen helt slutkörd och då behöver du hjälpa dig själv innan du kan hjälpa honom till en bättre rytm. För det är just det som Standardmodellen handlar om: Rytm. Han är för liten för att kuras enligt Sova Hela Natten, men jag tycker verkligen att du ska läsa den boken (också) för att förstå tänket bakom att kunna somna själv.

Släpp tankar på schema just nu och försök glesa ut mellan målen (3-4 timmar ska det vara emellan dem). Tanken är att han ska vara vaken när han äter och sedan vara vaken en stund till, och sedan är det sovdags. Eftersom det småäts och småsovs över hela dygnet just nu så får du vara beredd på att det tar lite tid.

:idea: Det går inte att få ordning på sömnen innan ni fått ordning på maten :!:

:arrow: Börja en morgon och mata så mycket som går ner inom en timme. Försök hålla honom vaken ytterligare en timme (han ska alltså vara vaken medan han äter).
:arrow: Därefter ska han sova ca två timmar. Det är helt ok att ta en promenad för att hålla honom sovande, såhär i början. Be gärna någon annan gå ut med vagnen så du får sova under den tiden.
:arrow: Sedan tar du upp honom och börjar om.

:arrow: Att somna själv kan sonen göra när han är mätt och har fått den vakentid han behöver. Den första veckan hade jag inte lagt allt krut på att träna på att somna själv, utan på att få till en bra rytm. Hellre hjälpa till lite extra med att somna om etc.

:arrow: Angående nappen: Det är först när du börjar få i honom mer mat som du ser vad som återstår av sugbehovet. Jag hade inte tagit bort nappen nu, utan väntat till rytmen är på plats.

När det sedan är dags att lära sig somna själv, läs gärna Sarisparis svar igen:
Sarisparis skrev:Sâ stor som han är sâ tycker jag att ni ska börja öva pâ att somna själv. Det är bland det bästa man kan lära sitt barn och det kan man göra tidigt. Att han gnölar gör ingenting, inte mânga vuxna somnar direkt man lägger huvudet pâ kudden heller. :wink: Har han varit ordentligt vaken i närmare tvâ timmar och ätit som man ska sâ är det bara skönt att sen fâ sova. Rent konkret sâ kan man först gosa och skratta ordentligt (skrattet till go'nattet för smâttingar :wink: ) och sen lägga tillrätta i sängen (som Anna beskriver det i SHN). Avsluta med ett litet tryck och gâ. Avvakta och lyssna. Skriker han upp sig kan du gâ in och buffa och avsluta med en solfjäder igen, men det viktiga är att gâ innan han somnar. Och hâlla allt verktygande sâ kort som möjligt, det handlar om att lugna och att förmedla ett budskap (nu är det dags att sova), inte att söva. Läs i SHN om buffningen (Verktygslâdan), och ta gärna en titt pâ sista kapitlet "Epilog frân Gastsjön" där Anna beskriver hur en kur kan gâ till, där beskrivs buffandet jättebra ocksâ. Och igen, du ska inte söva, men LUGNA, ok? :wink: Somna gör man själv! 8)
Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
aso

Inlägg av aso »

Hej :D !

Du har fått jättefina råd ifrån Tetz och sarisparis, försök läsa dem och ta dem till dig i lugn och ro :heart: .

:!: Och se till så att du får lite avlastning och får sova, om inte annat någon timme in emellan. Vi gjorde så att min sambo tog med lille Z på en promenad i vagnen så jag kunde vila upp mig och fick sova i alla fall en timme eller två. Efter ett par dagar återfick jag lite krafter och kunde ta nya tag.
Jag är helt enig med Tetz om att du inte bör satsa allt krut på att han ska lära sig somna själv utan försök styra upp rytmen till att börja med. Att somna själv är en process :wink: och det kommer ni hinna med tids nog, jag lovar.

Jag känner igen mig massor i dina frågor, läs gärna min tråd "Nybörjare på SM, Z är 4 veckor" där du finner många svar :wink: .

Och försök släppa paniken :shock: :oops: , det är bara en känsla och den hjälper varken dig eller lillen. Läs gärna om "attityden" den hittar du bla i "klistrade favorittrådar" och i SHN-boken. Ibland får man till och med skådespela lite för att komma in i rätt känsla, man kan "lura" både sig själv och lillen så att man får rätt attityd :D .

Men först och främst försök få dig lite sömn själv så du orkar :heart: .

aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D
här är länken till asos tråd http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=24430 :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Tack så jäääääätte mycket för era inlägg och för att ni tar er tiden :) ska göra som ni säger. En fråga bara. Ska jag satsa på samma schema som innan allts att han ska sova ca 4,5 timmar under dagen i alla fall
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej sovhjälp :D

Vilka kanonsvar du fâtt av Tetz :heart: och aso :heart:, det här kommer att bli jättebra! :thumbsup:

Först en praktisk grej, kan du vara sâ rar och gâ in under Kontrollpanelen / Profil / Ändra signatur och lägga in din lille grabbs födelsedatum? Det blir sâ mycket lättare att svara om man alltid har âldern tillgänglig sâ att säga. :D När du skriver dina inlägg, kolla att "Infoga min signatur" alldeles under textrutan du skriver i är vald. Tack! :D
sovhjälp skrev:Ska jag satsa på samma schema som innan allts att han ska sova ca 4,5 timmar under dagen i alla fall
Ta till dig Tetz râd om att fâ in rytmen, alltsâ glesa ut mâltiderna. Satsa pâ tvâ timmar vaken (ett SM-mâl, alltsâ mat inom en timme och sen en timme vaken pâ det) och sen tvâ timmar sov. Fyra SM-mâl borde gâ in under dagen, och tre sovpass. Sista sovpasset kan vara lite kortare (sista luren brukar vara den som krânglar mest :wink: ) och sâ satsa pâ god natt cirka tvâ timmar efter den. Ta det lite lugnt med schematänkandet, det kommer ni att ha god tid för sen när ni väl fâtt in den ljuva SMrytmen. :D

Tetz

Inlägg av Tetz »

Hur går det för er :?: :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,
Nu var det ett tag sen och är redo att köra. Eller jag började nu vid 9 på morgonen med buffningen och ramsade.

Så här ser läget ut i dags läget:

sömn
Han orkar hålla sig uppe max 1.5-2 åt gången och är redan jätte grinig efter en timma och behöver underhållas efter det. Han sover max 45 min åt gången
Pa natten vaknar han allt från 5-20 ggr.

Mat
Francis Äter en gång gröt och en gång mat( rotfrukter än så länge plus en halvburk frukt(stor burk) på det.
Där i mellan äter han 150 ml flaska max.

Mina frågor:
Ska jag dra ut på tiden då han är vaken fast han e helt övertrött?

Vad menas med truga?

Hur många gånger ska man erbjuda mat under en timme?

Om jag börjar att söva säg kl 8 och d tar en timme att somna, när börjar man räkna tiden han får sova? alltså då han somnade eller när man började somna han?

Skulle behöva hjälp med schema eftersom i nuläget sover han 30 min pass hela tiden. Ska hämta på dagis kl 4. Behöver bara anpassa mig efter hämtningen,

Ramsan måste de vara 2 olika en för dagen och en för natten?
Måste han sova i eget rum, jag kan flytta på brosan om d krävs ?

Uppskattar verkligen ett svar snarast då jag redan börjat fast d var på morgonen då jag e helt slut och orkar inte mer. Snälla hjälp
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Glömde säga att dagen ska sluta och börja antingen 7- 7 eller 7.30- 7
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

sovhjälp skrev:Nu var det ett tag sen och är redo att köra.
:thumbsup:
sovhjälp skrev:Uppskattar verkligen ett svar snarast då jag redan börjat fast d var på morgonen då jag e helt slut och orkar inte mer. Snälla hjälp
Jag vill mana dig till lite lugn. :heart: Det lâter som att du vill kura (och jag tror att du har rätt) vilket man inte gör lite sâ där bara i farten. Man mâste vara pâläst och veta vad man gör och varför. Verktygen är inga knappar att trycka pâ som gör att barnet somnar bums. Det är Attityden av självklarhet som gör dem magiska, och den uppnâr man lättast genom att ta till sig Annas filosofi ut i fingerspetsarna och dâ krävs en del läsning. Du har ju redan SHN-boken sâ passa pâ och läs den ORDENTLIGT. Den är sâ bra och hjälper en verkligen att se sin egen roll i barnens sömn. Som jag sa tidigare, läs framför allt Lugnet, Säkerheten och Njutningen samt Safarin. Dâ blir det sâ mycket lättare att förstâ de praktiska bitarna sen. Glöm inte sista kapitlet Epilog frân Gastsjön. :heart:

Jag râder dig att lägga ner det du hâller pâ med nu (buffa, ramsa) eftersom det riskerar att "avväpna" verktygen. Läs pâ ordentligt innan! Ett väl genomtänkt schema är till exempel det första steget till att faktiskt kunna börja kura rent konkret.

Efter denna introduktion som kanske inte var vad du hoppades pâ :oops: sâ kommer lite svar pâ dina funderingar. Jag tror verkligen att bâde du och Francis skulle vinna pâ att kura ordentligt. Men som sagt, skynda lângsamt och se till att du vet vad du gör och varför innan du börjar använda verktygen.
sovhjälp skrev:Han orkar hålla sig uppe max 1.5-2 åt gången och är redan jätte grinig efter en timma och behöver underhållas efter det. Han sover max 45 min åt gången
Pa natten vaknar han allt från 5-20 ggr.
Han kommer att orka mer när han fâr sova mer. Det blir en god cirkel. :D
sovhjälp skrev:Francis Äter en gång gröt och en gång mat( rotfrukter än så länge plus en halvburk frukt(stor burk) på det.
Där i mellan äter han 150 ml flaska max.
Nu är han ju stora killen, sâ jag tycker att ni kan satsa pâ tre mâl med skedmat, ocksâ flaska pâ det sâ mycket han vill.
sovhjälp skrev:Vad menas med truga?
Att erbjuda artigt och trevligt, flera gânger om sâ behövs. Insistera utan att tvinga. Jag gillar Annas sätt att formulera det hela: "truga pâ artigt kafferepsvis". Ta nu en kaka till! Jo dâ, var inte blyg, en kaka till gâr nog ner! :lol:
sovhjälp skrev:Hur många gånger ska man erbjuda mat under en timme?
Nu när ni börjat med riktig mat och killen är sex mânader gammal sâ bör man vara nere pâ 45 minuter. Börja med skedmaten och fyll sedan pâ med flaska (gärna välling) sâ mycket som gâr ner.
sovhjälp skrev:Skulle behöva hjälp med schema eftersom i nuläget sover han 30 min pass hela tiden. Ska hämta på dagis kl 4. Behöver bara anpassa mig efter hämtningen,

Här är schemaexempel frân TorsMammas SM-översikt. Jag skulle nog rekommendera trelurarsschemat utifrân det du beskriver.
5-6 månader:
(15 tim sömn / 9 tim vaken)
Nytt schema!
Schemat ska innehålla:
- 15 tim sömn totalt
- 3-4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 45 min (dvs äta inom 45 min.)
- 2/3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)

Exempel på schema vid 5-6 mån: (sovtid, 14 tim 45 min)
07.00 Godmorgon
10.00 Sova 2 tim
12.00 Vaken
15.30 Sova 45 min lur
19.00 Sova natt 12 tim

Eller: (sovtid 15 tim 5 min)
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

Min lille Nils som är en vecka yngre än din sover 12 + 45 + 2 + 20. Det blir lättare att hjälpa dig med schemafunderingar om du berättar om det passar bättre med vakentid eller sovtid vid dagishämtning.
sovhjälp skrev:Ramsan måste de vara 2 olika en för dagen och en för natten?
Ja, det rekommenderas. Jag gillar Annas: "Gonatti med sig, sov sâ gott" samt "Sov sâ skönt nu liten stund".

Läs pâ sâ tar vi det därifrân! :D

sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,

Tack för snabbt svar. Jag har läst boken 2 ggr en gång innan när han var 3 månader och en gång nu. Så jag började köra på dagen på en gång. Vet att boken hjälper med inställningen och det behöver man verkligen.
Jag har buffat 3 ggr idag. Första gången tog det en timma andra gången 5 minuter och tredje gången 1.40 min.(började 16-50 och han somna 17.25)
Fatta inte varför det gick så bra gången innan och sista gången var det värre än de andra passen. Fick väcka han efter en kvart för att äta eftersom han ska lägga sig vid 7 egentligen. Spännande att se hur nattpasset kommer se ut.

Förstår inte riktigt vad du menar med siffrorna du gav mig gällande din son? Kan du snälla förklara vad du menar?

Sen fick jag inte riktigt klart för mig om jag skulle hålla han vaken efter schemat?

Jag ska fortsätta läsa på igen för man kan aldrig få nog med motivation men känner att jag kan det jag bör för att köra.
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,

Nu somna han på 5 minuter igen och nu ska han sova för natten. Han brukar äta vid 12 och 1 varje natt. Borde jag skippa detta mål på en gång eller avvakta? Håller på läser boken igen :) för att göra rätt :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"