Vagn eller sän från början?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
susanne med O

Vagn eller sän från början?

Inlägg av susanne med O »

Hej

Förhoppningsvis kommer jag snart ha en liten nyfödd här hemma igen :heart:
Jag har tänk köra SM från start som jag gjorde med min yngsta, men nu undrar jag om jag ska ha babyn i vagn eller säng från början?
Lättast för oss vore faktiskt vagn just nu, för vi bor tyvärr så trångt. Sen när vi fått till 12h nätter så blir det spjälsäng i syskonens rum.

Sen behöver jag lite repetetion ang smekmånaden, då ska jag ju gå efter babyns egna tider, men "får" jag inte ens försöka styra upp det liiiite om babyn sover för länge? Hur gör jag på nätterna, ska babyn bestämma tiderna där med?

Tacksam för svar

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Vagn eller sän från början?

Inlägg av SusanD »

Vagn röstar jag för alla gånger. Vi har haft alla våra små sovandes i vagn tills de sätter 12 tim natten och då har de fått flytta in till sina syskon.
Tycker att det är mycket lättare att vagna än att buffa småttingar och så blir vagnen lite mysigare och mindre att sova i.

Ganska tidigt börjar jag att väcka bebisen, tre timmar max får de sova på dagen. Allt för att natten ska bli natt och inte något tuttcirkus.

När är det dags?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen! vad kul :D :heart:

Tror att dom flesta använder vagn i början. De riktigt små är ju ofta lättare att vagna än buffa tex plus att de är lättare att flytta runt på :wink: så kör du på det. precis som du säger så kan man ju flytta till säng sen när 12h natten sitter.

här är snabbguiden till standardmodellen. ( förutom bb då förståss. :roll: ) http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
susanne med O

Inlägg av susanne med O »

Hej

Tack för era svar!!!
Då kör vi med vagn, precis som jag kände själv verkar bäst.

Jag har bf den 10 sep så det börjar närma sig, hoppas jag slipper gå över tiden.

Visst är det magläge med larm som gäller även direkt från början?
Men jag undrar lite över suffletten,har läst att AW brukar ta bort den, men hur får jag då till det lite mörkare för babyn? I början kanske det inte är så viktigt med mörkt men ju äldre babyn blir desstu viktigare blir det väl?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Underbart med bebis pâ ingâng! :heart: Hoppas du fâr mâ bra hela vägen in och slipper vänta alltför länge.
Susanne med O skrev:Visst är det magläge med larm som gäller även direkt från början?
Larm absolut! :D Magläge kan vara lite bökigt sâ länge navelsträngen sitter kvar och kan komma i kläm, men du fâr testa och se. Sidan kan vara en god idé frân början annars.
Susanne med O skrev:Men jag undrar lite över suffletten,har läst att AW brukar ta bort den, men hur får jag då till det lite mörkare för babyn? I början kanske det inte är så viktigt med mörkt men ju äldre babyn blir desstu viktigare blir det väl?
Jag har för mig att hon rekommenderar att ta av suffletten vid promenader ute, sâ att bebisen ska fâ se lite av världen. Är det sovtid ute man kan hänga pâ skynke vid läggning och sen ta av det när bebisen somnat.

Mörkläggning blir viktigare och viktigare med tiden, precis som du säger, främst nattetid och dâ kan man ju ha suffletten pâ. 8)

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"