förskolebyte, nya kompisar och utseende

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sofias mamma

förskolebyte, nya kompisar och utseende

Inlägg av Sofias mamma »

Min snart 5-åriga tjej har alltid varit en sparris :heart: . Hon äter för det mesta bra, men är ingen storätare och äter inget extra än det hon "behöver" om man säger så :roll: . Hon rör sig jättemycket, älskar att klättra osv. Därav är hon en smalis, men jag tycker att hon ser jättefin ut :heart: :heart: och hon följer sin kurva perfekt. Hon är ett litet krutpaket med muskler o skelett, inget extra fett där inte :wink:

Hon får dock ofta kommentarer från jämnåriga om att hon har smala händer, fötter osv. Hemma har hon berättat det för mig och vi har pratat om att människor ser olika ut och inte gjort någon större sak av det. Nu har hon börjat på ny förskola och de nya barnen har enligt henne kommenterat hennes vikt och frågat henne varför hon är så smal. Idag vid lämningen frågade en liten tjej just detta, "varför är du så smal". Dottern vet inte alls vad hon ska svara och såg allmänt olycklig ut. Jag sa bara något i stil med att alla ser olika ut, sen vart vi avbrutna av andra barn omkring.

Jag vill inte göra någon stor sak av det, men samtidigt blir min dotter faktiskt ledsen av kommentarerna. Hon känner nog att hon vill passa in och "vara som alla andra" :| .

Jag vill gärna kunna hjälpa henne till bra svar som får slut på frågor och kommentarer. Vad ska man svara små barn som kommenterar utseende och frågar varför man ser ut på ett visst sätt? Bara att alla ser olika ut osv? Kan det vara en bra idé att pedagogerna pratar med barnen vid en samling ex om utseende generellt, eller förvärrar det bara?

Som mamma blir man ju lätt överbeskyddande :oops: , men hon är ju min lilla ögonsten och jag vill att hon ska trivas på förskolan :) . Hon känner ju inte de andra barnen än (bortsett från en tjej som är hennes bästis sen tidigare), är inne på andra veckan och går korta dagar 3-4 d/veckan..
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: förskolebyte, nya kompisar och utseende

Inlägg av annawahlgren »

Sofias mamma skrev:Jag vill gärna kunna hjälpa henne till bra svar som får slut på frågor och kommentarer. Vad ska man svara små barn som kommenterar utseende och frågar varför man ser ut på ett visst sätt? Bara att alla ser olika ut osv?
:D "Olika" är så abstrakt. Barns värld är konkret. Frågor kan man inte - och ska ju inte försöka - få slut på. Barn frågar för att de vill veta. "Varför kan du inte gå?" kan en femåring t ex utan vidare fråga en handikappad i rullstol. Och måste få göra, tycker jag. Det brukar de flesta rullstolsbundna tycka också :wink: :lol: Det fina i kråksången är ju att barn inte lägger våra vuxna värderingar i sina frågor.

Kanske kan hon svara som sanningen är - "Jag är väl gjord smal!" :mrgreen: Och illustrera med en motfråga: "Varför har du brunt / gult / lockigt / rakt hår :?: " Till exempel. (Sådant som syns tydligt och är "medfött".)
Sofias mamma skrev: Kan det vara en bra idé att pedagogerna pratar med barnen vid en samling ex om utseende generellt, eller förvärrar det bara?
Jag tror det skulle förvärra. De är för små. De skulle förmodligen mest ta till sig att någonting obehagligt lurar bakom hörnet, om och när de överhuvudtaget blir nyfikna på varandra :roll: Vi har våra vuxna tabun, men det KAN inte så små barn begripa och bör, menar jag, i det längsta slippa försöka göra.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Tack Anna :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022