Ska bekräftelse ALLTID föregås av påminnelse?
Vaknar före schemat...
Vilket underbart forumt detta är! Tack alla eldsjälar som lotsar oss rookies rätt! Ni är ovärderliga!
Nu är det en vecka sedan vi började kura vår Lisa som är 10 mån. Det har gått över förväntan! Jag har inte känt mig så här pigg och utvilad sen innan jag blev gravid! Efter några inledande tuffa nätter och dagar, sover nu Lisa ca 12h i sträck med ibland ett uppvak men då tar hon ramsan och somnar om direkt. Daglurarna fungerar också relativt bra.
Ganska ofta vaknar dock Lisa för tidigt. Vissa morgnar har hon vaknat kl 06.30, som är 30 min för tidigt. Jag påminner, men hon börjar leka och småprata för sig själv, för att sedan blir ledsen efter ca 10 min. Då försöker jag göra glad morgon, men det innebär att vi kommer upp 20 min för tidigt.
På långa sovstunden då hon ska sova 1,5h har vi samma problem. Hon vaknar oftast efter 1h och 5 min och jag hör hur hon leker och grejar en stund för att sedan bli ledsen.
Vet inte riktigt vad vi ska göra. Påminna så fort vi hör att hon är vaken? Låta henne vara? Iom att hon inte är ledsen förrän 5-10 min innan sovtiden är slut, så känns det tajt att börja med påminnelser då.
/Lisas mamma
Nu är det en vecka sedan vi började kura vår Lisa som är 10 mån. Det har gått över förväntan! Jag har inte känt mig så här pigg och utvilad sen innan jag blev gravid! Efter några inledande tuffa nätter och dagar, sover nu Lisa ca 12h i sträck med ibland ett uppvak men då tar hon ramsan och somnar om direkt. Daglurarna fungerar också relativt bra.
Ganska ofta vaknar dock Lisa för tidigt. Vissa morgnar har hon vaknat kl 06.30, som är 30 min för tidigt. Jag påminner, men hon börjar leka och småprata för sig själv, för att sedan blir ledsen efter ca 10 min. Då försöker jag göra glad morgon, men det innebär att vi kommer upp 20 min för tidigt.
På långa sovstunden då hon ska sova 1,5h har vi samma problem. Hon vaknar oftast efter 1h och 5 min och jag hör hur hon leker och grejar en stund för att sedan bli ledsen.
Vet inte riktigt vad vi ska göra. Påminna så fort vi hör att hon är vaken? Låta henne vara? Iom att hon inte är ledsen förrän 5-10 min innan sovtiden är slut, så känns det tajt att börja med påminnelser då.
/Lisas mamma
-
frk Carlsson
Re: Vaknar före schemat...
Hej! Härligt att höra att ni har det så bra!
Tidiga morgnar (men även Vargtimmen kl 4-6) är ju ett vanligt gissel som man kan få nöta med. Det finns en jättebra strategi:
Pangramsan!
Den vanliga påminnelseramsan som sägs enbart x4 (glatt och upplysande, kortfattat). Sedan lämnar man barnet och visar att man finns därute men att allt är som vanligt
dvs det ska sovas. Sedan får man stöka och göra husljud (micro, hårfön, vattenkokare)...lev om och ge dig till känna
och förmedla tryggheten ("bössan är laddad, jag står härute"). Man kan även spela klassisk musik på HÖG volym utanför dörren till barnets rum, det ger samma effekt.
Att börja ramsa el ännu värre; gå in och Solfjädra, tidiga morgnar brukar bara sluta med förvirring och ilska.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
Här finns mer skrivet om tidiga morgnar och olika strategier.
Ge det ngr morgnar så ska du se att hon fattar poängen. Jag tror vi fick hålla på ca 2 v av och till med vår son innan han började sova fram till 07 som han skulle.
:thumbsup:
/Sanna
Tidiga morgnar (men även Vargtimmen kl 4-6) är ju ett vanligt gissel som man kan få nöta med. Det finns en jättebra strategi:
Pangramsan!
Den vanliga påminnelseramsan som sägs enbart x4 (glatt och upplysande, kortfattat). Sedan lämnar man barnet och visar att man finns därute men att allt är som vanligt
Att börja ramsa el ännu värre; gå in och Solfjädra, tidiga morgnar brukar bara sluta med förvirring och ilska.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
Här finns mer skrivet om tidiga morgnar och olika strategier.
Ge det ngr morgnar så ska du se att hon fattar poängen. Jag tror vi fick hålla på ca 2 v av och till med vår son innan han började sova fram till 07 som han skulle.
:thumbsup:
/Sanna
-
frk Carlsson
PS. Ang dagslurarna så kan ni använda samma slags strategi där. Men hur är det med schemat? Har ni uppdaterat det så att det gäller för en 10-månaders? Då är 20 min på fm alldeles lagom, får de mer på fm kan långa luren lätt strula annars 
Tack för snabbt svar!
Då kör vi så imorgon om hon vaknar för tidigt! Antar att det är samma förfarande om hon vaknar före schemat även på dagen?
/Lisas mamma
Då kör vi så imorgon om hon vaknar för tidigt! Antar att det är samma förfarande om hon vaknar före schemat även på dagen?
/Lisas mamma
Såg inte ditt svar Sanna, innan jag skrev föregående inlägg...
Schemat är enligt SHN-boken för en 10-månaders och där står det 45 min på fm. Men det låter logiskt att korta till 20 min.
Första dagsluren idag gick toppen! Hon somnade snabbt och vi väckte henne enligt schemat.
Håll tummarna!
/Lisas mamma
Schemat är enligt SHN-boken för en 10-månaders och där står det 45 min på fm. Men det låter logiskt att korta till 20 min.
Första dagsluren idag gick toppen! Hon somnade snabbt och vi väckte henne enligt schemat.
Håll tummarna!
/Lisas mamma
-
frk Carlsson
Okej...schemat i boken är nog utformat efter ett specifikt barn, tänker jag
Detta gäller vanligtvis:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn
(Vid 12 mån tar ni bort fm-luren helt och hållet).
Jag är säker på att nedskärningen av fm-luren kommer vara till gagn för långa vilan och för sömnen i övrigt
Kör på! :thumbsup:
Detta gäller vanligtvis:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn
(Vid 12 mån tar ni bort fm-luren helt och hållet).
Jag är säker på att nedskärningen av fm-luren kommer vara till gagn för långa vilan och för sömnen i övrigt
Aha jag förstår!
Då kortar vi ner förmiddagsluren från och med nu.
En annan fråga: Om tillrättaläggandet går bra, Lisa är avslappnad och helt tyst, ramsar ut och drar ihop med bekräftelse, men vi hör hur hon och ligger och leker och bökar men är inte ett dugg ledsen. Ska vi då ge en påminnelse (typ pangramsa) eller ska vi vänta med påminnelse tills hon blir ledsen/frågar?
Många frågor blir det...
/Lisas mamma
Då kortar vi ner förmiddagsluren från och med nu.
En annan fråga: Om tillrättaläggandet går bra, Lisa är avslappnad och helt tyst, ramsar ut och drar ihop med bekräftelse, men vi hör hur hon och ligger och leker och bökar men är inte ett dugg ledsen. Ska vi då ge en påminnelse (typ pangramsa) eller ska vi vänta med påminnelse tills hon blir ledsen/frågar?
Många frågor blir det...
/Lisas mamma
-
frk Carlsson
Ni låter henne bara vara så länge hon är nöjd
Tids nog somnar hon...börjar man ramsa då så är det lätt att det blir lite cirkus av det hela. Har man gett barnet alla förutsättningar som finns för sömn, då kan man inte göra så mkt mer
Samma sak om hon är arg, då lämnar ni henne oxå (inga verktyg biter på ett argt barn).
/Sanna
Samma sak om hon är arg, då lämnar ni henne oxå (inga verktyg biter på ett argt barn).
/Sanna
Ska bekräftelse ALLTID föregås av påminnelse?
Är inne på 15 dygnet av SHN för Lisa 10 månader, och det går fantastiskt bra! Är helt lyrisk! Daglurarna kan småstrula ibland med för tidiga uppvak, men allt går åt rätt håll även där.
Vi är måna om att använda verktygen på rätt sätt och därav vår fundering.
Ska vi ge en bekräftelse även om vi inte gett en påminnelse innan?
Senario: Lisa är helt tyst efter tillrättaläggande, jag ramsar ut och drar ihop den med bekräftelse (dvs ramsa x 3 och sen blir den sista en bekräftelse). Hon är helt tyst men efter 1 minut börjar hon smågny och låter lite lite missnöjd men samtidigt inte så pass mycket att det känns läge att ge en påminnelse. Hon varvar aldrig upp. När hon tystnar igen - vilket hon gör rätt snabbt - ska vi ge henne en bekräftelse x4 även om vi inte gett en påminnelse innan? Så att vi får sista ordet och att hon verkligen får med sig bekräftelsen in i sömnen.
Eller ska vi låta henne böka och smågnälla lite för att sen somna in själv? Hon har ju trots allt fått en bekräftelse i samband med ramsan ut ur rummet.
/Lisas mamma
Vi är måna om att använda verktygen på rätt sätt och därav vår fundering.
Ska vi ge en bekräftelse även om vi inte gett en påminnelse innan?
Senario: Lisa är helt tyst efter tillrättaläggande, jag ramsar ut och drar ihop den med bekräftelse (dvs ramsa x 3 och sen blir den sista en bekräftelse). Hon är helt tyst men efter 1 minut börjar hon smågny och låter lite lite missnöjd men samtidigt inte så pass mycket att det känns läge att ge en påminnelse. Hon varvar aldrig upp. När hon tystnar igen - vilket hon gör rätt snabbt - ska vi ge henne en bekräftelse x4 även om vi inte gett en påminnelse innan? Så att vi får sista ordet och att hon verkligen får med sig bekräftelsen in i sömnen.
Eller ska vi låta henne böka och smågnälla lite för att sen somna in själv? Hon har ju trots allt fått en bekräftelse i samband med ramsan ut ur rummet.
/Lisas mamma
Re: Ska bekräftelse ALLTID föregås av påminnelse?
Ni behöver inte ge separata bekräftelser så långt i kuren. Hon vet vad som gäller nu 
Tack tack tack Mia för ditt snabba svar! Vi är dig evigt tacksam för din löpande coachning! 
Åh, vad glad jag blir att jag kunnat vara till hjälp
och vad glad jag blir över att det går så himla bra för er! Mycket fint jobbat
en fin gåva till er lilla Lisa!
Justera schemat?
Behöver åter igen lite goda råd...
Lisa 10,5 månad har följande schema idag:
19-07 Natt
07.00 Välling
08.45-09.05 Sova 20 min
10.30 Äta
12.00-13.30 Sova 1,5h
14.00 Äta
17.30 Äta
18-19 Bada, Välling, skrattet till gonattet
Skulle behöva råd om vi ska justera schemat utifrån våra reflektioner/problem. Vi började kuren för 2 veckor sedan och hon sover 12h i sträck på natten
Men vi märker nu att lillälsklingen är väldigt trött redan kl 08.00 - ibland ännu tidigare. Hon gnuggar ögonen, gnäller och vill bara vara i famnen. Det går bara att leka, uppehålla och distrahera henne korta korta stunder innan hon blir ledsen. Det enda som fungerar är att gå ut och gå med henne i vagnen eller att bära omkring henne i famnen och titta på blommor och lampor
Men det börjar bli tungt att bära omkring henne i 45min-1h...
Ska vi tidigarelägga första dagluren eller förlänga den? Kanske ge lite gröt vid kl 08.00 för extra energi, för hon är alltid väldigt hungrig kl 10.30?
Upplever inte att hon är lika trött inför sovstunden kl 12.00.
//Lisas mamma
Lisa 10,5 månad har följande schema idag:
19-07 Natt
07.00 Välling
08.45-09.05 Sova 20 min
10.30 Äta
12.00-13.30 Sova 1,5h
14.00 Äta
17.30 Äta
18-19 Bada, Välling, skrattet till gonattet
Skulle behöva råd om vi ska justera schemat utifrån våra reflektioner/problem. Vi började kuren för 2 veckor sedan och hon sover 12h i sträck på natten
Ska vi tidigarelägga första dagluren eller förlänga den? Kanske ge lite gröt vid kl 08.00 för extra energi, för hon är alltid väldigt hungrig kl 10.30?
Upplever inte att hon är lika trött inför sovstunden kl 12.00.
//Lisas mamma
HEj
jag tror det bästa är att testa din andra tanke. med mat åt småfolket. gröt är jättemums. så börja du där
lycka till
jag tror det bästa är att testa din andra tanke. med mat åt småfolket. gröt är jättemums. så börja du där
lycka till
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start