-Vaknar för tidigt-

Skriv svar
mamma86

-Vaknar för tidigt-

Inlägg av mamma86 »

Hej!

Vi har en liten kille på snart 15 månader. Han har kurats sen i Januari.
Det har fungerat kanon särskillt nätterna som han sover rakt igenom utan uppvak :)
Vi har haft lite fnurror med ledsna läggningar osv men dom fungerar prickfritt nu. :)
Han lägger sig och somnar bums till ramsan:D .

Just nu fajtas vi med tidiga uppvak både morgon och middagslur!
Han har morgon vid halv åtta men vaknar oftast runt sju. Då pangramsar jag och gör husljud men han har inte somnat om en enda gång utan fortsatt skrika till det är dags att gå upp..
Rummet är helt mörktlagt.

Även vid middagsluren vaknar han för tidigt. Ska sova mellan 12.30-14.00 men vaknar redan efter den kända 45 minutaren :( .
Jag ramsar och gör husljud men icke han somnar inte om!

Jag hoppas att jag kan få lite tips och hjälp på traven :wink: .

Hans schema lyder som följer:
8.00 morgon och frukost
11.30 lunch
12.30-14.00 sova
14.30 mellanmål
16.45 middag
19.15 kvällsmål
20.00 god natt

Tack på förhand!
Kram
16.45 middag
Har då ramsat, gjort husljud och inte tagit upp honom förrän det är dax..
Son född: maj-10
Kurad: jan-11
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: -Vaknar för tidigt-

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ledsen du fått vänta på svar. :cry:

Vet du, innan jag säger något om sömnen så vill jag säga att schemat är perfekt. MEN, han är på väg in i förtrotsen och då får många fnurror på tråden.

Gå gärna in under barnafostran och deras "favoriter" och läs om förtrots. Samt i Barnaboken om förtrots så tror jag du får mera förståelse för VAD som händer i hans liv just nu och då kan du därefter hantera situationen lättare tror jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamma86

Inlägg av mamma86 »

Tack så mycket för ditt svar.. :)
Har beställt hem barnaboken i dag. Det blir intressant läsning.. :D

Jag har kört på som innan nu då. Men han vaknar fortfarande för tidigt.

Typiskt att han även har åkt på en dunderförkylning i natt, alvedon och nässpray som gäller.. :(
Om han vaknar och är täppt och febrig som han gjorde i natt. Hur är smidigast att ge alvedon och spray? Så tyst som möjligt gå in och sen ramsa ut?

En fråga om den här förtrotsen. Min lilla kille har alltid varit matglad men helt plötsligt får jag knappt i honom något. Han vill inte ens gapa.. :)
Är detta också ren trots tror du? Det tär på tålamodet, usch va jobbigt det är när dom inte äter..

Håller tummarna för att han får sova gott hela natten nu!
mamma86

Inlägg av mamma86 »

Hej igen.. :)

Nu har vi nästan jobbat oss igenom förkylningen, det går på rätt håll iaf :)
Nätterna har han faktiskt sovit sig igenom men några uppvak första och andra natten, men han somande om själv utan ramsa. :)

Problemen med för tidiga uppvak spökar fortfarande, ikväll protesterade han även vid läggningen men somnade själv efter 5 minuters skrikande.

Vart har den härliga sömnen tagit vägen?
Vi kör skrattet till gonattet men han är svårflirtad alltså..vet precis vad som väntar.

Det verkar helt hopplöst att få honom att somna om efter 45 minuter om dagen. Han sitter upp i sängen ända till 45 minuter senare när det egentligen är dags att gå upp :(

Likaså morgonen, han somnar inte om..

Här behövs det verkligen peppning och massor av råd.. :lol:

Kram på er
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej på dig!

Lugn och fin. Den kommer tillbaka. :D
Fortsätt preciiis som vanligt och med samma stensäkra attetyd som ni alltid gjort så kommer det att gå över.
Besvara uppvak på morgonkvisten med en bestämd ramsa och sen - inget mer.

Jag själv kunde bli galet orolig när det helt plöstligt kunde " fnurra" till sig när hon sovit så bra så länge och började liksom överanalysera det och fick som ont i magen över att inte få tillbaka det som var så bra. Börjar man " darra" så kommer vargarna smygande.

Så mitt råd är, tappa inte den säkra attetyden. Allt är preciiiis som det alltid varit. På natten sover man. Punkt!

Jag har lärt mig att det kommer perioder med ups and downs där det liksom frågas lite extra. En sväng så där..
Bara svara som du alltid gjort. :-)

Någon annan kanske har några andra bra tips.

:heart:

Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
mamma86

Inlägg av mamma86 »

Tack för ditt svar det ät skönt med peppning när det känns lite smått hopplöst ibland.. :)

Idag vid middagsläggningen var han ledsen nästan så fort vi kom in i rummet men jag la ner honom och ramsade ut. Han va verkligen trött och ställde sig aldrig upp så jag ramsade svar till honom lite då och då. Men varje gång jag bekräftade så började han gnälla igen..

Iaf så vaknade han efter 30 min idag.. Men jag var snabbt på plats och gav honom några ramsor vilket han somnade om på.. :D äntligen! Hörde honom efter 30 min igen men då somnade han själv!
Nu är det snart väckning och han har sovit längre än på länge!

Åh va glad man blir när man ser en liten ljusning igen..:)
Känner hur säkerheten vaknar i mig igen och nu är det inga darrningr mer..:)

Tack tack!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

:D Ja du ser..
Fortsätt så. Det kommer vända.
=D>
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar