Slår på stora trumman - HJÄLP!!!

Samtalsforum med barnen i fokus
NlNA

Slår på stora trumman - HJÄLP!!!

Inlägg av NlNA »

Nu orkar jag inte mer och både jag och tösen behöver all vägledning vi kan få.... mest jag :wink:

Tösen är 3 år och 8 månader och ute ur trotsen. Antagligen fått ett bakslag och här står vi nu och jag vet ärligt talat inte längre åt vilket håll jag ska gå :( .

Problemet är läggningarna för natten.

Kort fakta:
:arrow: Barnens far och jag är separerade för 2,5 månad sedan. En bra seperation i mina ögon och barnen träffar honom ofta samt har 1-2 nätter i veckan hos honom. Barnen älskar sin far och jag har aldrig sett några tedenser av att dom skulle må dåligt av att ha ett mammahus och ett pappahus.

:arrow: Strulningen kom när barnen sov hos pappan och åskan gick. Pappan gjorde inte riktigt enligt "regelverket" utan det tog några vändor här hos mig innan tryggheten lade sig igen hos tösen.

:arrow: I början av veckan började inskolningen för båda på ett nytt dagis, vilket gott jättebra men problemet med läggningen började innan dess.

:arrow: Pga av åskincidenten sover hon med dörren lite på glänt med endast lite ljus som kommer från nedervåningen. Har också gott utmärkt.

:arrow: Sover i ny säng sen 2 månader tillbaka då jag tog bort spjälis utan några problem.

:arrow: Tror mig ana att hon är en personlighet av att vara "den starke".

Nu till problemet:
Förra veckan började tösen springa upp och ut ur rummet för att kissa, bajsa och dricka. Med andra ord lite frågor... :wink:
Lät henne få göra detta EN gång efter läggdags men det blev snart fler och fler omgångar till toan.
EN gång, sen var det färdigt tyckte jag och då tog vi till röstresurserna istället när vi inte fick gå upp mer :x .
Jag talade om för henne att om hon skriker så måste jag stänga dörren och detta skapade ännu mera kaos med skrikhysteri och bärsärkargång i rummet.
Hon förstod till slut att hon måste vara tyst om dörren skulle vara lite på glänt, men så fort jag ramsade ner till mitt började skrikandet om att kissa och bajsa om igen.
De svar jag erbjuder är ramsan eller "Det tar vi imorgon" och hon blir lika arg vilket som och kan t o m säga:
-Nej, jag vill inte ta det imorgon, jag vill ta det NUUUU :!: :!:
Hon kommer upp i varv och blir nästan hysterisk och spjänar emot enormt när jag hivar upp henne i sängen (har en säng med stege upp och koja under). Det går inte att få henne att klättra upp själv...

Ikväll var jag iväg men fick jag tag på en potta som min mamma fick placera i rummet med papper intill (tösen kan torka sig själv) och det hade varit mycket spring till den och sitta lääänge så min mamma fick ta ut den och så fick det vara färdigt med kissandet och bajsandet igen :roll: .

När det inte är frågor som yttrar sig i bajs- och kissfrågor så vill hon inte sova :roll: . För någon dag sen var det en sådan kväll och då jag inte hade ork och kände mig riktigt nere tog jag till " sitta på pallen" vilket resulterade i en sittning på ca 3 timmar :shock: (det trivdes hon gott med). Sen var det dags för mig att sova och då blev det tillbaka till rummet och ja... ni kan ju ana hur det blev...

Ibland får jag gå in och lugna och trösta henne då hon skrikit upp sig men det enda hon säger med en ynklig röst är: "Jag vill bajsa/kissa..."
Vet inte om jag ska skratta eller gråta :| .

Till min mamma sa hon ikväll när mamma för femtielfte gången gått tillbaka med henne till sängen:
-Lämna mig inte, stanna :!:
Min mamma klarade inte av att stå emot frestelsen utan lade sig brevid tösen och tösen somnade på 2 sekunder :shock: .

Ska erkänna att när det hållit på så här i flera timmar så har jag inte alltid fixat att behålla humöret :evil: utan det har varit "nära" att hiva ut henne genom fönstret, om ni förstår vad jag menar... :oops:

Hur gör jag för att hitta hennes lättnad :?:

:arrow: Skäll på mig om jag gjort något fel, banka in vettet i mig om jag inte förstår men SNÄLLA hjälp oss att hitta tillbaka :!: :!: :!:

Tack för att ni finns :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
annica72

Re: Slår på stora trumman - HJÄLP!!!

Inlägg av annica72 »

Följer med spänning svaren som kommer, då vi har haft exakt samma situation. Tyvärr förlorade vi kampen och tösen sover nu inne hos oss... :evil:

Övergången till vanlig säng när hon fyllde fyra gick först fint i några månader, men sen kom hysterin. Efter att ha lett tillbaka tills svetten lackade i veckor och provat att sitta utanför utan lugnande effekt, så kastade jag helt enkelt in handduken.

Den förlorade säkerheten och lugnet är så tråkig för hela familjen. :(
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nina! :D (kanske annica72 också? :wink: )

Hos oss har det också insomningsfnurrat lite i sommar, och jag tror att man ska akta sig noga för att skapa underhållning kring det. 4-åringen har ju, precis som du skriver, eg trotsat färdigt - och nu är det istället beteendefostran det gäller. :shock: Så då tror jag att man har nytta av att fråga sig själv: vad är det eg för normer som gäller i samhället, och hur förmedlar man dem?

I er läggningsfnurra specifikt så skulle jag nog backa från idén om att man bara får kissa en gång - för så är det väl inte i samhället i övrigt? Där får man ju kissa så ofta man behöver! :D Istället skulle jag se till att hon kan kissa utan hjälp (=ta bort underhållningskomponenten i kissandet) och sedan låta henne sitta på pottan så mycket hon vill/gå till toaletten så ofta hon behöver - för efter den inledande kissorgien så kommer hon på att det inte är så värst skoj att kissa hela tiden, när ingen tar nån notis om det.....

En annan bra sak med 4-åringar är att man ju faktiskt kan prata med dem, och ta reda på ifall de t ex är rädda för nånting. Om hon t ex är rädd för spöken och monster kan man ju ta en gemensam runda före läggning och fånga in och slänga ut alla såna. :wink: Eller om det är åskan hon är rädd för kan man ju läsa på lite om åskan, kolla på bilder av den och ta reda på hur den fungerar och varför det mullrar och blixtrar. Så att man liksom bearbetar åskan utanför läggningen. :D

Visst har det hänt en del i er tillvaro det senaste, men jag tror ändå att du gör klokt i att inte "urskuldra" läggningsfnurran med det - för som det står i Barnaboken: rutinerna ska inte ifrågasättas! 8) Då blir ju världen bara ännu större och mer obegriplig. Rutinerna gäller som vanligt även om det svajar runt omkring, så har man något att hålla sig i.

Till sist tänker jag att i alla fall hos oss var övergången från trotshantering till beteendefostran ganska överraskande, och barnet väntade sig plötsligt en tydligare och klarare typ av ledning från oss föräldrar :mrgreen: ....vilket tog en stund att vänja sig vid. :oops: Men jag har haft mycket nytta av att läsa de klistrade favorittrådarna om 4-åringar och om beteendefostran. Så dem kan jag verkligen rekommendera! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
NlNA

Inlägg av NlNA »

Tack chokladkaninen för dina tips och råd :!:

Ska läsa in mig på tipsen om trådarna så jag har lite bättre kött på benen :D .

Tösen har aldrig ifrågasatt kiss-och bajsandet under dagtid men började idag så fort vi satte oss i bilen efter att jag hämtat dom på dagis (lämnade dom idag för första gången).
Bilresan hem tar 10 minuter och det var skrik hela vägen hem :x .
"Jag vill inte åka hem", "Jag är kissenödig", "Stanna bilen", "Stäng av musiken" var det enda hon skrek om hela vägen hem :!:
Kunde inte stanna och köra med: Vill du inte....så får du inte... då lillkillen och jag behövde hem.
Väl hemma blev det sängdumpning och efter att hon lugnat sig började hon med proceduren från nattläggningen om att behöva kissa/bajsa :roll: .
Där har hon nu suttit i 45 minuter och ska dit igen så fort hon är klar :? . Får hon inte hjälp av mig att torka sig så skriker hon sig hes.
Min syster kom precis och då var det hela över och tösen är nu på gång att börja leka.

Hur gör jag till ikväll om hon finner sig i att springa upp till toan/pottan i timtal samt om hon skriker sig hes då jag inte kommer att hjälpa henne :?:
Vad säger jag :?: Hur agerar jag :?:
Hon KAN torka sig själv, det har vi övat mycket på, men känner jag henne rätt så kommer hon att vägra detta och börja skrika i protest, samt dra ut allt papper och slänga iväg både potta och rulle :evil: . Och så är vi inne i skrikkarusellen igen :roll: där hon skriker upp sig och kommer inte till lugnet och lättnaden.
Vill helst använda pottan istället för toaletten för om utbrottet kommer så stör det lillebror mer om hon är på toaletten än i sitt rum med pottan :!:
Hon är enveten och det har jag själv alltid varit men hon lär snart gå om mig då jag känner att mitt tålamod och ork har börjat att tryta ](*,).

Ska poängtera att har jag sagt att hon ska torka sig själv eftersom hon kan det så har jag också hållt fast vid det.

Tack på förhand :!: :heart:
NINA
NlNA

Inlägg av NlNA »

Okej.... rapport :!:

Inget intressant att rapportera egentligen mer än att tösen bad om att få kissa/bajsa så fort jag nattat henne för natten.
Förklarade innan sänggåendet att här står pottan och här finns pappret om du behöver torka dig.
-Gå och sätt dig på pottan om du är kissenödig, sa jag och här har hon nu suttit i ca 2,5 timme :shock:
Har gått upp 2 gånger för att "titta till" henne i ett för mig helt annat ärende :wink: bara för att se om hon faktiskt sitter kvar där vilket hon givetvis :roll: gör....

Så HÄR ska det väl ändå inte gå till :?: :)

Hon har tänt i rummet för att kunna se när hon kissar och jag har inte sagt till henne att det ska vara släckt heller då det skulle skapa underhållning - det händer ju ändå inget därinne :!: Eller :?:

Om en timme är det ju natten för mig och vad gör jag då om hon fortfarande inte har gått och lagt sig :?:

Nu är jag faktiskt mer vilsen....

Har läst trådarna om beteendefostran men vet nog inte riktigt om jag kan hämta någon hjälp därifrån för att lösa denna situation.... :( .

Slår fortfarande på trumman :!:
NINA
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hahaha :lol: :lol: :P

Kollade till tösen nu efter 3 timmar på pottan :shock: och gissa vem som låg dubbelvikt över benen och sussade gott :?:

Synd bara att jag inte kan följa upp det imorgon då det är pappahelg :wink: . Men helt klart är det ett tips som han ska få bli informerad om.

Spännande.... :)
NINA
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Uthållig het är en dygd, tösabiten din kommer gå långt i livet och nå stora framgångar spår jag. :wink:

När jag nattade vårt gäng i kväll så klättrade Mika ur sängen och satte sig vid skolbänken. Jag ramsade ut som om allting var precis som det skulle och sen hörde jag inget mer från barnens rum.

Jag vet inte hur länge hon satt kvar vid bänken men när jag var in och kikade till dem lite senare så låg hon så gott och sov i sin säng. Kanske kände hon sig lite snuvad på min totala brist att påbörja en kamp precis vid läggdags.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen

Hej igen! :D

Grymt bra råd från SusanD om att vägra starta en fight om läggningen. Det behöver jag själv också påminna mig om.... 8)
chokladkaninen skrev:efter den inledande kissorgien så kommer hon på att det inte är så värst skoj att kissa hela tiden, när ingen tar nån notis om det.....
:lol: :lol: :heart: Haha, vilken tjej som sitter på pottan i 3 timmar! Det blir nog kortare pottsittning i fortsättningen nu, bara du fortsätter hålla samma linje.

Bonusråd: om du inte vill att hon ska tända taklampan kan du ju ge henne en mindre lampa, typ nattlampa eller ficklampa, som det inte gör så mycket om hon lämnar på. Samt skruva ur taklampan ifall hon envisas med att tända den. (Kan ju göras diskret och sedan paktas om - men oj, den har visst gått sönder! Då får vi använda den här lilla ficklampan istället.) :wink:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Tack SusanD och chokladkaninen för era tips och pepping :heart: .

Pappan ringde och informerade att tösen BARA suttit 1 timme ikväll på pottan :roll: . Det gick tydligen lite fortare att somna ikväll...
Men vad är egentligen vitsen med att hon somnar där, sittandes på pottan :?:
Hade det inte varit bättre att få henne att inse att det är bekvämare att somna i sängen :?: Är det något hon måste komma på själv eller kan jag hjälpa henne på något sätt :?:

Hon har de senaste dagarna sprungit mycket på toaletten som att hon precis kommit på att hon var kissenödig och det känns som att det blivit en fix idé för henne. Hon går samtidigt och håller handen mellan benen precis som att hon var kissenödig.
Vi var därför iväg till doktorn idag för att utesluta urinvägsinfektion :wink: .

Innan vi kom iväg hade vi dock ett utbrott hos tösen där jag fick tillfälle att använda mina precis nylästa kunskaper :D .
Hoppas jag har fattat det hela rätt då jag inte hunnit lästa in mig 100%-igt om beteendefostran än.
Men det skedde som följande:

Lillkillen vaknade efter vilan och det var dags för lunch för oss allihopa. Gröt stod på schemat.
Båda två hjälpte till med gröten och allt var frid och fröjd.
Satte oss till bords och tösen utbrister:
"Jag vill inte ha någon gröt" och puttar undan tallriken så att mjölk skvätter ut ur glaset.
Jag svarar:
"Så beter man sig inte vid matbordet, du går och hämtar trasan och torkar upp!!"
Skrik, gap och allmänt utbrott....
Tösen får en varning och förvisning till rummet på ÖV om hon inte bättrar sig, men fortsätter.
Hon hivas iväg och upp i säng och jag går ut med följande ord typ: "Här får du vara tills du lugnat ner dig och slutat gapa. När du kan uppföra dig igen kan du komma ner".
Är tvungen att gå ner då lillebror fortfarande sitter till bords. Matar en stund tills tösen börjar härja i sitt rum och springer ut. Upp några vändor med förklaring att dörren är stängd tills hon är tyst och lungat sig.
Vet att jag ska stanna utanför hennes dörr men kan ju inte vara på två ställen samtidigt :roll: . Vi har ju dessutom tiden till doktorn att passa :!:
Gör då något galet 8) och bär upp lillebror i stol med gröt och allt till ÖV och parkerar oss utanför dörren och fortsätter mata där :!: :!: Nu kan jag i lugn och ro göra två saker samtidigt :D .

Det värsta i hennes utbrott är att hon hivar iväg både leksaker och möbler därinne så jag fick gå in några gånger för att "rädda" det viktigaste samt skydda väggar och dörrar (då vi hyr lägenheten) och ta ut de saker hon kastar iväg.
Jag var cooool-lugn hela tiden 8) , =D> (tackar) och efter en stund är det lugnt och hon vill komma ut.
:arrow: (Är det ok att hålla i dörrhandtaget så hon inte kan slita upp dörren hela tiden :?: Gjorde det några gånger men jag har för mig att jag läst om det någonstans, rätta mig om jag har fel).

Lillebror och jag sitter kvar och äter i vår provisoriska matvrå och jag frågar tösen om hon också vill sitta med oss och äta, "vi har ju en liten picknick här i hallen", utbrister jag glatt :D . Hon skiner upp och går helt sonika ner och hämtar sin gröt och sked :!: Jag fixar en stol till henne under tiden och lugnet lägger sig.
När vi är färdiga med maten får hon även fixa till den lilla olyckan i köket som utlöste hela alltet.

Har jag gjort rätt :?:

Däremot har jag inte riktigt förstått anledningen till att man ska ge dom ett arbete efteråt som t ex tvätta handfatet skinande rent som beskrevs i en av favorittrådarna.
Kan någon förklara :?: Kan man dra till med vilket jobb som helst om det inte hör ihop med den "utlösande faktorn" :?:

Ha en trevlig helg alla :heart:
NINA
chokladkaninen

Hej Nina! :D

Jag tycker att du verkar ha löst situationen jättebra! =D> Säkert också en bra idé att kolla upp Tösens kissande ifall hennes beteende kring det nu plötsligt har ändrats. :thumbsup:

Givetvis är inte meningen att hon ska somna på pottan - utan bara att ni inte tar nån fight om kissandet. Hon får hitta nåt annat att bråka om. Och min gissning är att det där med pottsomnandet inte blir ett stående inslag i rutinen utan att hon snart kissar färdigt och sedan återgår till sängen. :D

Det där med att skura handfatet var väl i samband med en "fördröjd förvisning", dvs där de var tvungna att åka hem först, och förvisa sedan? Då var det ju svårt att återställa ordningen genom att arbeta med det som först blev fel (eftersom det inte var hemma det blev fel), så handfatet blev bara en slumpvis utvald Viktig Uppgift. I er situation gjorde du precis rätt som lät henne avsluta med att reda upp det som blev fel från början - nämligen torka upp mjölken. :D Det är ju mycket enklare för barnet att ta till sig lektionen när den är så logisk som den blev hemma hos er. :wink:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Tack Chokladkaninen :!:
Det där med att skura handfatet var väl i samband med en "fördröjd förvisning", dvs där de var tvungna att åka hem först, och förvisa sedan? Då var det ju svårt att återställa ordningen genom att arbeta med det som först blev fel (eftersom det inte var hemma det blev fel), så handfatet blev bara en slumpvis utvald Viktig Uppgift
Okej, då förstår jag precis :D :!:

Ikväll har pappan meddelat att tösen bara sprang upp på toan en gång efter att hon lagt sig men nu kommit med något nytt att "bråka" om :roll: . Varför är jag inte förvånad... :?:
Hon ville inte ligga i sin säng utan skulle sova på golvet :shock: . Pappan tillät det då han tyckte det var okej och hon somnade på mindre än 2 minuter.

Men frågan är om jag kommer att tycka det är ok :?: :-k.
Var ska man dra gränsen :?:
Håller hon på så här kommer hon ju att testa rubbet /ALLT :!:
Har jag tålamod och ork att fixa det :?:

Någon som har något tips så tas det tacksamt emot :wink:
NINA
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej :!:

Har inte fått svar på mitt förra inlägg som jag skrev för några dagar sen men skriver ändå igen då jag fortfarande har lite frågor.

Problemet med springandet för kissa och bajsa har minskat drastiskt sen jag förklarade att pottan stod här och här fanns papper om hon behövde, innan jag ramsade ut för natten.
3 kvällar i rad har det inte varit några som helst problem och jag är mer än lättad \:D/ .

Ikväll började det lite smått igen men det var inte själva kissandet (även om det var det första tösen drog upp) utan hon började "bråka" om annat som jag inte tycker är förhandlingsbart...
"Det ska vara tänt i rummet", "Jag vill prata med dig mamma", "Jag vill inte sova i min säng", "Sätt på musiken igen" (som blev avstängd då hon fick en varning för att hon sprang upp ur sängen flera gånger).
Att ramsa på dessa frågor är ju som att hälla bensin på elden :roll: .
Jag låtsar som att det regnar och och svarar "Mmm" eller Jaha" på hennes rop för att visa att jag "arbetar och är upptagen med mitt".
:arrow: Är inte ens säker på att jag gör rätt i det :oops: :?: .
Det känns som att hon trotsar men ändå inte, är någonstans mittemellan :!:

När hon till slut började banka i golvet och garderoben (då hon fortfarande satt på pottan) var det nog för mig och jag gick upp med en blick som sa: Skärpning, nu räcker det :!: och hivade henne i säng.

Gillar det inte men jag får ta till en del "konsekvens och handling" (som ibland känns som hot) för att få till nattningarna. "Är du inte tyst så är dörren stängd" (får lov att ha dörren lite på glänt), "Om vi ska åka tåget imorgon till stan så måste du sova, annars stannar vi hemma", "Musiken är på om du ligger i sängen och är tyst, annars stängs den av".

Känner mig urkass på att hantera hennes frågor just nu för jag hittar verkligen ingen utväg för henne :!: Jag hittar ingen lösning alls, huvudet är helt tomt :wink: :D .

Som ni har läst tidigare så har jag en dotter med en enorm envishet, uthållighet :roll: .
Bara för att nämna i förbifarten så vaknade jag vid 2-tiden härom natten av att tösen ropade och ville kissa. Jag öppnade dörren lite på glänt och meddelade att pottan stod i rummet och att det bara var att gå dit, kissa och torka sig när hon var klar. Sen kunde hon gå och lägga sig när hon var färdig.
Jag räknade med att behöva vara vaken igen, men somnade faktiskt om :oops: och vaknade runt 5 igen då hon ropade till. Där satt hon fortfarande på pottan, vaken och hade inte sovit alls under dessa 3 timmar :!: :!: :shock: . Gissa hur jag kände mig.... #-o Hon protesterade dock inte när jag bad henne lägga sig...

:arrow: Hur ska jag svara på hennes frågor utan att det blir strid :?:
Får hon inte det svar hon vill ha så blir hon arg och skriker och gapar, så ibland måste jag börja med det "bråket" om hur man uppför sig innan jag ens kommer till orsaken till varför hon "protesterar".

:arrow: Det där med personlighet; kan man vara både "den starke" och "ålen". Känns som att tösen har båda egenskaperna... :lol: .

Nu har jag klagat så mycket, förlåt :oops: , för för det mesta är tösen och hennes lillebror solarna i mitt liv och idag blev jag så lycklig över hur tösen ville "passa" sin lillebror medan jag grejade med annat och började jaga varandra i rummet med kojan och busa och ha sig så att dom båda kiknar av skratt. Hade lust att ge mig in i leken (och skulle säkert ha gjort det om vi inte väntade en gäst) men ville samtidigt inte störa dom i sin saliga syskonkärlek :heart: . Då smälter man :D .

NINA
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!
Men frågan är om jag kommer att tycka det är ok :?: :-k.
Var ska man dra gränsen :?:
Håller hon på så här kommer hon ju att testa rubbet /ALLT :!:
Har jag tålamod och ork att fixa det :?:
Det är det som är svàrt.
Spelar det nàgon roll om hon campar pà golvet en vecka eller tvà?
Man fàr välja sina krig (krig är ett för hàrt ord, men hittar inte ordet jag söker, sà dà fàr det bli sà...). Om det är viktigt för dig av nàgon anledning typ odjur som kryper eller frost. :lol: Eller är det vän av ordning som bestämmer. Du kan inte gà med pà allt, ge efter, làta henne styra, men om det inte är nàgon diskussion sà styr hon inte heller. :wink:

Har du läst tràdarna om 4,5 àringar under favoriter. Där stàr det om tiden efter trotsàldern som kommer som ett slags bakslag som överraskar bàde barn och föräldrar.
Social delaktighet är svaret!
Och paktande.
Och mötet.
Och humor!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
chokladkaninen

Hej Nina! :D
NlNA skrev:Det känns som att hon trotsar men ändå inte, är någonstans mittemellan :!:
Jag vill bara påminna om något jag påpekade i början av tråden: att en härlig sak (i alla fall för mig som är klart lagd åt det verbala snarare än handlingsinriktade hållet :lol:) är att man faktiskt kan prata med 4-åringen. Alltså tycker jag att du kan sitta ned med henne, gärna under lite trevliga former med kaffe och ett glas mjölk när Lillebror sover, t ex, och faktiskt fråga henne, vänligt och intresserat, vad hon vill när hon trasslar på nätterna, varför hon gör si eller så och hur hon skulle vilja att ni organiserade läggningen etc.

:idea: När min 4-åring blir bemött på det sättet är hon klart samarbetsvillig och oerhört förnuftig och konstruktiv, och förstår sig på ett givande och tagande, så att man kan avslå vissa av hennes idéer och i gengäld gå med på något annat. Då kan man på ett vänligt och tydligt sätt informera verbalt om var gränserna går. Sedan, i stundens hetta när man måste stå upp för de där gränserna, :twisted: kan man passa på att hänvisa till det där trevliga samtalet, påminna om vad man enades om etc. 8)

Däremellan är det förstås vissa "duster" som man måste ta - i min tråd beskriver jag hur jag har blivit tvungen att fysiskt hindra min 4-åring från att nypa, slå och riva mig. Men då är min tröst att det inte krävs särskilt många såna lektioner med en klyftig 4-åring när man kan komplettera dem med att vänligt visa, diskutera och "nöta" in rätt beteende övrig tid. :wink:

Sedan tänkte jag, angående hot och sånt: med en trasslande 3-åring (som jag också har.... :mrgreen: ) så är det ju inget problem att helt sonika slå av musiken om han inte lyssnar på den, stänga dörren om han kommer ut etc. För han tar ju till sig budskap i handling. :D Men min 4-åring blir väldigt stött över den typen av abrupta konsekvenser. :shock: Däremot tar hon till sig förklaringar och varningar: "Nu har jag på musik för att ni tycker att det är trevligt att lyssna på när ni ska sova. Men om du inte ligger i din säng och lyssnar är det ju ingen idé att ha musiken på, så då måste jag tyvärr ta bort den." Sen kanske hon testar det nån gång och blir ilsk när man verkligen står för vad man har sagt och stänger av musiken - men nästa gång man kommer med samma varning är det mycket troligare att hon tar till sig den.... :D

Till slut (oj, vad långt det blev! :shock:) har jag skärpt till mig noga med att inte tillrättavisa 4-åringen offentligt, inte ens inför hennes lillebror. Utan om man ska utdela en tillsägelse gör man det i enrum. Vilket gör att 4-åringen känner sig mindre kränkt och orättvist behandlad, och mer hågad att ta till sig lektionen och samarbeta. För det ligger ju i hennes intresse att lära sig hur man bär sig åt här i världen, och det vet hon om. :heart:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Tack för alla era svar :!:

Nu har det gått någon vecka eller så och för det mesta fungerar alla nattningar prima, TACK :heart: .

Jag märkte en klar förändring när jag började "prata" och fråga henne varför hon inte ville det ena eller det andra och jag har blivit bra på att inte vara en alltför stor Vän av Ordning.... :wink: .
Så länge hon ligger ner, är tyst och får förutsättningen att kunna sova så får hon göra det som hon vill :!:
Dessutom får hon även fixa det själv om hon vill byta sovplats - allt för att minska på underhållningen :D .

Jag har pga tidsbrist inte hunnit läsa de favorittrådar ni rekommenderade men ska snart göra det då jag känner att det finns mer jag behöver kunskap om.
Kan väl inte riktigt fatta än att hon börjar närma sig 4 år utan har väl stannat i hennes 3-årstrots och har absolut märkt att hon inte är där längre. Bara handling räcker inte längre :!:

Tack för att ni finns och tack så jättemycket för alla hjälp och engagemang :heart: .
NINA
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"