9 månaders Spiggen har börjat skrika på nätterna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Spiggensmamma

9 månaders Spiggen har börjat skrika på nätterna

Inlägg av Spiggensmamma »

Hej!

Tack för all hjälp jag hittills har fått här på forumet.

Vår lilla Spigg har alltid sovit bra och gör det ofta fortfarande. Eller hittills iaf :-( . Han brukar vakna en gång per natt, få vatten i knät och sedan somna om..Vet att det inte är optimalt men det tar 2 minuter så jag har inte gjort något aktivt åt det och dessutom så har han på senare tid sovit igenom flera gånger. Han har ganska stabilt schema som ser ut så här

Vakna 7:00
Frukost 7:30
Mellanmål (han vill sällan ha) 08:45
Sova: 0900-1100
Lunch 11:45
Sova 13-14
Mat: 15:00
Mat:18:30
Godnatt 19.00

Jag vet att schemat är lite skumt med så mkt sömn tidigt på dagen men det har alltid passat oss bra. Vi märker också att Spiggen snart är redo att korta förmiddagssömnen. Ibland är han klarvaken efter bara en och en halv timme och då får det bero.
Sen vet jag att det kan se ut som han får för lite mat men han vill verkligen inte ha oftare. När vi försökt det resulterar bara det i att vi får slänga massa mat.

Nu till frågorna.
1) Vad gör vi när han vaknar redan 6 eller ibland halv 6 och vägrar somna om? Vi buffar, vaggar och ramsar och inget hjälper . Eller han är tyst så länge vi buffar eller vaggar men börjar gapa omedelbart efter vi slutat och lugnar inte der sig

2) På senare tid har han börjat med allt tätare mellanrum att hacka sönder nätterna. Speciellt om vi sover borta vilket helt tar nöjet av att åka bort. (Men det är svårt att undvika nu på semestern) Han somnar gott och själv vid sju och vaknar sedan vid någon tidpunkt på natten. 24, 0100 eller 0200 oftast. Han får vatten i vanlig ordning men nu somnar han inte om. Vi buffar, tror att han har somnat men han vaknar direkt eller efter 5 minuter...och så håller det påi flera timmar. Svårast är när vi är borta för då kan vi inte låta honom skrika eftersom vi då väcker andra. Nu har vi ibland tagit upp honom igen och vandrat lite och då lugnar han ju sig oftast och somnar ibland på oss...men börjar ibland igen om när vi lägger ner honom. Detta är nog fel men jag vet inte vad jag ska göra.

Jag vet att det kanske är olämpligt att åka bort någonstanns då..men detta är ju planer som vi haft och bokat sedan innan..semesterplaner..och så funkar det helt smärtfritt ibland.

Detta blev som vanligt rörigt..men hjälp snälla..vi är så trötta nu
Kram från lilla Spiggens mamma.
Mamma till världens finaste lille Spigg; Jakob, född 101103. BB-barn från början men kurad i november 2011 då vi hamnade i en liten svacka.
miar70
Kontakt:

Re: 9 månaders Spiggen har börjat skrika på nätterna

Inlägg av miar70 »

Hej spiggensmamma!

När jag räknar ihop sömntimmarna för sonen hamnar jag på femton timmar per dygn, vilket är en hel timme för mycket och det kan absolut vara en av orsakerna till att han stökar på nätterna. Så se över schemat tycker jag, kolla klistrade schematråden för inspiration om du fastnar:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... f=40&t=153

Jag tror ni behöver vässa ramsan ordentligt, kanske en minikur vore på sin plats, när ni semestrat klart och kan genomföra den hemma? Nattavatten behöver han inte längre, det har blivit en vana som är dags att bryta tycker jag för den stör hans sömn.

Han behöver er ledning nu, innan nätterna blir ännu mer upphackade och morgnarna ännu tidigare. Ta gärna fram SHN-boken igen, bestäm ett datum och genomför utan att darra på manschetten :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Spiggensmamma

Ah, ok....
Ja det är lite svårt med dagslurarna efetrsom han blir så trött när han stökat på nätterna.
Tycker ni att man ska ha två entimmarslurar eller en tvåtimmars?

Kl 9 är han dödstrött och så även klockan ett...Ofta får vi kämpa för att hålla honom uppe. Det känns som om han har ett stort sömnbehov...

Vet att vi borde sluta med vatten. Helt klart. Men det har varit så varmt på nätterna och jag själv vaknar jämt på nätterna och är supertörstig så jag tänkte att han kanske också behöver...

Vad skiljer en minikur från en hel kur? Och hur vässar man ramsan?

Kram och tack för hjälpen!
Mamma till världens finaste lille Spigg; Jakob, född 101103. BB-barn från början men kurad i november 2011 då vi hamnade i en liten svacka.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Spiggensmamma skrev:Ah, ok....
Ja det är lite svårt med dagslurarna efetrsom han blir så trött när han stökat på nätterna.
Tycker ni att man ska ha två entimmarslurar eller en tvåtimmars?
Det är alltid lite tufft när man ska vända skutan åt rätt håll, de första dagarna krävs det tålamod, frisk luft, mutor och skojs för att hålla scehmat. Entimmarslurar är inte optimalt, det är inget naturligt sömnrytmpass. 45 minuter eller 1½ timme eller två timmar är okej sovtider.
Kl 9 är han dödstrött och så även klockan ett...Ofta får vi kämpa för att hålla honom uppe. Det känns som om han har ett stort sömnbehov...
Vissa barn har större sömnbehov och då får man såklart ge dem mera sömn. Men det kan ju också vara så att hans stökia nätter gör honom tröttare på dagarna. Om du gör ett schema är det viktigt att följa tiderna till punkt och pricka under kuren, eventuella ändringar gör du sen, efter uppföljningsveckan. Men kolla schemaförslagen i länken jag gav dig, utgå ifrån era behov och spika ett schema som känns rätt för er.
Vet att vi borde sluta med vatten. Helt klart. Men det har varit så varmt på nätterna och jag själv vaknar jämt på nätterna och är supertörstig så jag tänkte att han kanske också behöver...
Vi har också haft vanvettigt varmt men mina barn har inte vaknat en enda gång för att behöva dricka under den här makalöst fina sommaren. Han dricker för att han vaknar, han vaknar inte för att han behöver dricka, det är jag nästintill hundra procent säker på. Det har blivit en vana som etablerats och som han behöver hjälp att bryta nu :!:
Vad skiljer en minikur från en hel kur?
Har man kurat enligt konstens alla regler och känner att man ändå hamnat lite snett och tokigt kan man backa bandet till natt två och kura från där. Jag får inte riktigt kläm på om ni kurat gossen? Är det så att ni gjort en halvvariant är rådet att ni kör en kur från start, det kanske är det allra bästa för er?
Och hur vässar man ramsan?
Man ser helt "enkelt" till att få ramsan att vara det fantastiska verktyg den är, utan buff, vaggning eller vattning. Såhär skrev Anna Wahlgren i en tråd:

Det här är nu inget litet spädbarn som kuras för första gången utan en ganska stor flicka som behöver fortsättning följer, bara Så henne går det visst att ramsa när hon hämtar andan mellan svordomarna som ju verkligen inga små flickor ska ägna sig åt i någon "timme eller mer" (och inte små gossar heller, för den delen). Det som gäller är en Attityd som säger NU RÄCKER DET - där man alltså faktiskt kan kosta på sig att säga ifrån på skarpen, därför att man själv har fått nog. Förstår du

Öva på varandera först, som sagt. Spela lite teater! En av er är gnällspik på soffan och ligger där och ylar. Den andra ramsar (osedd ) så högt och så energiskt och så punktsättande och bestämt, att det TAR - vilket gnällspiken ska bekräfta genom att låta sig övertygas om att det trots allt är skönare att hålla truten och att vara NÖJD på kuppen så att man kan somna så gott.

Hur man än vrider och vänder på det, kan man inte komma ifrån att en liten unge som svär ilsket och är arg inte kan sova. Hur gärna hon än vill. Och det vill hon Hon behöver bara påminnas om den saken för hon kan inte tala förstånd med sig själv. Det kan ni. Ska kunna. Ska fixa Ge er inte med mindre. Och när hon så tystnar, efter sitt grälande, då kan hon få med sig ett mjukt godnatt x4 (bekräftelse) i sömnen. Tystnar hon under ramsan innan, är det bara att gå ner i tonfallet och låta trevlig och snäll och allmänt uppskattande på slutet - att alltså dra ihop ramsepaketet utan att bekräftelsramsa separat. Men för detta finns inga exakta regler, eftersom man hela tiden LYSSNAR och eftersträvar den där dialogen, som är A och O i förståelsen av den process som SHN-kuren är - process i motsats till statisk och likadan jämt om man säger.

Hela tråden här:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 70&start=0

Så kanske en omkurning från början, med ordentlig pluggning av boken som grund och med en attityd som heter duga är det bästa?

kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Spiggensmamma

Du ger mig lite att tänka på...Ska tänka över detta.

Nej, Jakob är inte kurad. Han har alltid sovit ganska bra.
Spiggensmamma

Du, en fråga till.

Ibland (som idag) så vaknade han redan vid 6 och trots ihärdiga försök så somnade han inte om och ja, sen var klockan sju och då skulle han ju gå upp.

Skall jag lägga till en sovtimme på dagen då så att han kommer upp i sina 14 timmar eller ska man strunta i att han inte sovit sina 12 på natten och hålla sig till de sovpass han har en normal dag?

Tack och kram
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

Du gav honom förutsättningar att sova fram till klockan sju men det gjorde han inte, fast räkna det som sovtid ändå. Om du börjar lägga till lite sovtid under dagen så ruckas sovtiderna och sen blir det bara en allmän röra. Håll dagens tider på pricken och om, jag säger om, han kroknar så är det helt okej att lägga en halvtimme tidigare på kvällen. Den halvtimmen påverkar bara morgonen positivt, den gör INTE så att han vaknar ännu tidigare.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Håller med SusanD till 100% :D Håll tiderna!
Spiggensmamma skrev:Nej, Jakob är inte kurad. Han har alltid sovit ganska bra.
Man måste inte kura alla barn. Kanske räcker det med att styra upp, hålla tiderna på pricken och sluta trafikera rummet nattetid. Men känner du att nätterna är FÖR stökiga, det är många uppvak och du inte har nån bra strategi för att lösa dem skulle jag propsa på att du genomför en regelrätt SHN-kur. Du kan alltid börja med att läsa boken och fundera på om det skulle vara nåt för er :wink:

Kram Mia
Spiggensmamma

Hej igen!

Det här går åt skogen känner jag. SEn Spiggen får skrika istället för att bli upptagen så blir han helt hysterisk och detta har smittat av sig till de andra sovlurarna samt att han har blivit svårlagd vilket han inte varit innan. Vi kör skrattet till gonattet men i samma ögonblick vi släcker så får han panik...sen skriker han upp sig och jag FATTAR INTE.

På vissa ställen står det att man ska ramsa när han "svär" på andra ställen står det att man då skall vara tyst och låta honom skrika...vad stämmer????? Men han jagar upp sig mer och mer och när han lugnat sig för någon sekund så retar jag upp honom med ramsan.DEN gör honom förbannad också verkar det som? Skall jag buffa honomn eller ska jag inte? I SHN så buffar man väl första natten men sen tar ramsan över? ska jag el ska jag inte.

Det känns inte som om ramsan tar ALLS...snarare tvärtom. Med buffning och vaggning kan jag lugna honom tillfälligt men sen börjar han igen med ny kraft och det är ett helt nytt panikgråt jag aldrig hört förrut.

Det känns som om jag svikit honom och att han nu avskyr att gå att lägga sig för att det är läskigt och att jag har lämnat honom.

Jag är så ledsen och förtvivlad nu och bredvid ligger Spiggen och skriker så hjärtat slits ur kroppen på mig...

Jag hatar det här. I natt efter två och en halv timmes gråtande från honom och gapande ramsan av mig tog jag upp honom, gav honom vatten och lade ner honom och vaggade tills han somnade...Man fååååår inte göra så men jag var förtvivlad. Och nyss blev jag ovän med min sambo som gick in och tog upp honom då han inte tänkte sig för....faaaaaaaaan (ursäkta)
Var ät attityden undrar ni? Ja inte vet jag.

Hjääääääääääääälp!!!!!!!!!!!!

Jag har lånat SHN boken och skall läsa (tidigare har jag bara lusläst på hemsidan samt trådarna och barnaboken) Men vad hjälper det ikväll???? och i natt och i morgon...Det känns som jag bara gör mer fel och pajar det som var bra....Läggningen har alltid funkat och nu har jag hållit på en timme...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Nej, det är ingen bra idé att använda kurverktygen utan att ha kuren i ryggen, då blir det mest bara hackemat av alltihopa. Du känner dig inte trygg och säker på vad du ska göra och när du ska göra något, och då kan heller inte lille gossen känna sig trygg och nöjd.

Mitt råd är helt enkelt att du lägger ner det här halvkurandet du håller på med nu, det är inte snällt mot vare sig dig eller honom att förvirra mer. Ramsan och kuren lever inte sitt eget liv utan är något som måste jobbas fram, lugnt och metodiskt.

Så endera läser du boken, tar till dig kuren och planerar datum för start och genomför lugnt och fint. Eller så inte. Men inget halvdant, inget provande av ramsan, buffandet eller vad det nu kan vara.

För lille Spiggens skull.

Kram Mia
Spiggensmamma

Tack för ditt svar. Nu har han somnat och jag har lugnat ner mig lite. Tycker att jag låtsas bra inför honom, att jag är lugn alltså men säkert inte. Bebisar är som hundar ;-) De luktar sig till rädsla och otrygghet verkar det som, haha.

Grejen var att jag inte trodde att jag behövde köra hela kuren. han har ju alltid varit en så säker sovare. Men liten trygg förevisning om vad som gäller trodde jag att han skulle lyssna på sin ömma mor och sussa lugnt och gott. Det är bara en vecka sedan han sov nätterna igenom..det känns som ett år.
Vi har alltid ramsat och buffat lite och det har funkat när han inte varit hysterisk. När han är hysterisk vet jag inte vad jag ska göra. Men nu skall jag lusläsa boken.
Jag vill inte vara i den här situationen.
Det är inte rimligt att ett litet barn ska behöva gapa nätterna igenom. Jag kan iaf inte acceptera det.
Älskade Spiggtroll...nu måste vi få ordning på detta.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Spiggensmamma skrev:Men nu skall jag lusläsa boken.
Jag vill inte vara i den här situationen.
Det är inte rimligt att ett litet barn ska behöva gapa nätterna igenom. Jag kan iaf inte acceptera det.
Tycker du tänker helt rätt här, lilleman behöver sova för att utvecklas och må bra. Och mamma också :wink: .

När du är redo och påläst startar du en tråd på kurforum, så ses vi där :D

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"