Ja, åskan är en varg av kaliber. Fara hotar onekligen

Och det vet, eller känner, små barn. Vaknar de alls - och det gör de ju, om åskan är stark nog - blir de rädda. Naturkrafterna är inte att leka med; där har människan en inneboende respekt, skulle jag säga.
Du har inte fått svar och det torde betyda att åskan inte riktigt avhandlats på föräldraforumet förut

Annars skulle någon av alla dessa alerta länkare till kära forumister visat dig (och mig 8) ).
Räddas ur sängen ska hon ju inte, inte ett så pass litet barn. (I kapitlet Säkerheten i Internationella Sova hela natten har jag beskrivit hur min tant Elinda hanterade eländet när jag var åtta år... Inte att rekommendera för en 3,5-åring

) Men det hade kunnat funka om pappa följt upp det hela på ett bra sätt - sagt hej då till åskan när den dragit förbi, visat lättnad och glädje och därmed förmedlat trygghet: "Å, vad SKÖNT att åskan gick hem och la sig nu, då kan vi sova så gott igen allihop!" Och nattat om henne betryggande och fint i en Attityd av Självklarhet. Och gått till sitt med en trevlig, normaliserande godnattramsa.
Men större apparat än nödvändigt ska man ju inte göra. Skulle barnet ha kommit upp själv och varit vettskrämd, skulle jag förstås tröstat och lugnat men DIREKT återbördat den lilla älsklingen till sängen. Med lite ljus utanför. Och sedan suttit där på sängkanten och agerat "levande skyddsrum", hållit om, klappat, gungat, vad som nu lugnade och därtill PAKTAT med den lillla: berättat kanske om hur otrevlig JAG týckte åskan var när jag var liten och hur rädd jag blev en gång när åskan var så stark och hög och ARG att jag trodde den skulle slå sönder hela himlen

(det var ju det åskguden Tor sysslade med på sin tid, med sin hammare över himlavalvet 8) ) Och nästa dag sprang jag ut och tittade efter att himlen var hel och fin och blå och vacker och inte sönder alls. Å, så skönt!
Lite i den stilen. Och så vänta, som pappa gjorde men på rätt ställe om man säger. I sängen, dit inga vargar kunde nå. Och tillsammans med barnet skulle jag sedan konstatera att nu äntligen, äntligen hade åskan blivit trött och gått hem och lagt sig.
O:)