Struktur för lilla Isabelle

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mammatillskruttan

Re: Struktur för lilla Isabelle

Inlägg av mammatillskruttan »

Jag kan rapportera att det emellertid gått väldigt bra, sånär som på fm-luren som alltid strular. Ibland sover hon 20 minuter, ibland inte alls.

Men idag!? Generalstrul à la deluxe... Hon skrek hela fm-luren, arg och ledsen. På väg hem från promenaden sen somnade hon i vagnen och fortsatte sova när jag tog upp henne (!). Middagsluren var en katastrof! Arg, ledsen, förtvivlad om vartannat. Solfjäder = asförbannad. Till slut med långsam ramsa somnade hon efter att ha varit igång i 75 min av luren.....jag var nästan svimfärdig. Men när jag väckte henne var hon ledsen på em gång. Nästan varje natt vaknar jag av henne - hon vaknar till, vänder och vrider sig osv. I går natt började hon babbla. Jag är helt slut på morgonen!! Saken är den att hon sparkar av sig lakanet och jag får gå upp flera gånger per natt och stoppa om henne igen. Har ni något tips för detta?
Kan det vara det som gör att hon blir osäker? Att jag går upp alltså? Eller kan det vara att hon var med mormor en timme igår? Eller så kam det vara tänderna i överkäken?

Nu ligger jag på en madrass utanför sovrummet. Känns konstigt... Men nu får hon klara sig där inne. Jag behöver sova en hel natt oavbrutet. Hoppas bara jag hör henne genom dörren...

Kran och natti :)
Isabelle 101023 <3
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mammatillskruttan :D
mammatillskruttan skrev:Nu ligger jag på en madrass utanför sovrummet. Känns konstigt... Men nu får hon klara sig där inne. Jag behöver sova en hel natt oavbrutet. Hoppas bara jag hör henne genom dörren...
Oroa dig inte, du hör henne om hon verkligen behöver dig. Jag tror att ni bâde skulle sova bättre om ni sov i olika rum. Har du kanske möjlighet att ge henne ett hörn i vardagsrummet?
Internationella Sova Hela Natten skrev:• Ett hörn i vardagsrummet kanske kan bli lilla barnets ”rum”, om ni är trångbodda?

Plats kan man alltid göra, om man tänker om. I vardagsrummet kan ni kanske till och med avdela en yta som verkligen blir till ett litet rum, med plats för både byrå och hylla och det ena med det andra?

En vinklad skena i taket kan göra underverk. Luftgenomsläppliga mörkläggningsgardiner finns i metervara i alla möjliga vackra färger.

Och du ska veta att liv och rörelse kan pågå i vardagsrummet precis som vanligt, så fort du nått och fyllt det sista delmålet – njutningen - och lilla barnet blivit en Säker Sovare!

En liten åttamånaders pojke, som jag kurat en enda natt när han var fyra månader (föräldrarna fortsatte själva), fick sig ett ”rum” iordningsställt i vardagsrummet, där ljudnivån ibland var så hög att grannarna klagade. Föräldrarna var mycket unga. De hade massor av kompisar som gärna hängde i deras lägenhet på kvällarna och såg på teve, dansade till discomusik, pratade, skrattade, åt och drack och sjöng karaoke, inte sällan allt på en gång … Och barnet sov.

Till slut var det en av flickorna som betvivlade att det verkligen låg ett litet barn där bakom draperierna. Hur skulle en liten unge kunna sova i allt detta oväsen? Hon var tvungen att titta efter. Och släppte in ljus. Och barnet vaknade med ett ryck, satte sig famlande upp i sängen och började gråta hjärtskärande.

Den lille pojken var länge otröstlig. Man hade gjort intrång i hans rum! Man hade äventyrat hela hans säkra trygghet! Man hade sannerligen stört!
mammatillskruttan skrev:Men idag!? Generalstrul à la deluxe...
Klart man kan ha sâna dagar ocksâ, och man kan sitta och analysera i timmar om vad det nu berodde pâ. :roll: :lol: Eller sâ tänker man att shit happens 8) och gâr vidare och tänker att imorgon är en annan dag. :D Men med precis samma attityd som vanligt! Och den vet du ju hur den känns vid det här laget. :thumbsup:
mammatillskruttan skrev:Saken är den att hon sparkar av sig lakanet och jag får gå upp flera gånger per natt och stoppa om henne igen. Har ni något tips för detta?
Ta pâ henne en pyjamas som hâller henne nâgorlunda varm även utan lakan, och sockar! Dâ kan du med gott samvete lâta henne vara hela natten. Sen kan man träna dagtid, bädda ner nallen (eller dockan eller vad hon nu gillar att leka med). Ta pâ och ta av täcke. Bädda ner mamma och ta pâ och ta av täcke. Bädda ner lilla Isabelle och ta pâ och ta av täcke. Kan du själv, älskling? Hur gör man? Visa mamma! osv.

:heart:
mammatillskruttan

Hej igen!

Här rullar det på ganska bra, förutom förmiddagsluren som börjar strula. Det känns som att de nätter hon sover bra har hon svårt för att somna (även om det verkar som att hon är trött!). Kanske är hon i brytpunkten för att sova på förmiddagen eller inte.

Men stora problemet nu är att lilla gumman blivit sjuk, hon har fått sin första riktiga förkylning. Halv sex vaknade hon i morse och skrek ända till kl sju då jag tog upp henne. Näsan har runnit hela dagen och hon är genomtäppt :-( När jag lade henne skrek hon i tre kvart, stundom helt utom sig. Det känns hemskt att lämna henne, jag vill ju ta upp min sjuka tjej, men samtidigt förstår jag att inget blir bättre av det. Hon somnar inte lättare för det. Tvärtom kommer hon bli ännu mer trött och hon behöver sova för att bli frisk.
Men ramsan hjälper knappt nu när hon är vissen!? Hon har ingen feber, så jag har inte gett henne Alvedon.

Vad ska man tänka på vad gäller sömn och så när hon är sjuk? Jag tänker nog inte väcka henne nu utan hon får sova på. Hon har ju ett större sömnbehov när hon är sjuk och det känns lite galet att väcka henne. Jag har läst att man rekommenderar att låta dem sova båda marginalkvartarna, alltså en halvtimme extra förutsatt att de somnar på en gång (!).
Vad kan jag göra för att underlätta för henne?

TACK!

Kram trött mamma
:heart:
Isabelle 101023 <3
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Om liten är sjuk och hängig kan man behöva sova lite mer ibland. jag har utnyttat marginalkvarten flitigt ( och även halvtimme ibland vid riktigt sjuk). Åt båda hållen :wink: man får liksom känna av lite.

Har du testat att droppa koksalt i lilla näsan och sen använda typ näsfrida (man suger ut snoret) innan mat och sov så är det lättare att äta och somna. Ofta är det ju just somna som är kruxet.

Det kan vara sköt att ligga lite högt med huvudet. Lägg telefonkatalogen under sängens ben i huvudändan.

krya på er!

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mammatillskruttan

Hej och tack för svar!
Jorå vi har koksalt och nässug och nu även näsdroppar mot nästäppan. Men lilla gumman blir HELT hysterisk när jag försöker hålla på med hennes näsa!! Hon blir livrädd och skriker sig till fullkomlig panik :-((( Några tips? Lutade sängen och det var bra.

Nu är nu tiderna lite ur spel, när vi återgår nu tänkte jag passa på att lägga om schemat lite. Har haft problem med fm-luren. Sover hon som hon ska på natten går fm-luren inget vidare. Tror den är för tidig så jag funderar på att lägga henne senare. Schemat just nu ser ut på följande vis:

7:30 godmorgon med välling
9:30-10 sova Ändras till 10:30 - 11
12 lunch
13:30-15:00 sova Ändras till 14:30 - 16
15:00 mellis
18 middag
19:30 sova efter välling

Vad tros om de nya tiderna? Har lite svårt att få in melliset bara...
Kram
Isabelle 101023 <3
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag har faktiskt inga goda råd alls att komma med när det gäller snuviga näsor. Visst har barnen här hemma varit snoriga även när de varit små, Linus var väldigt förkyld när han var pyttis och Emil släpade hem ett gäng dagisbaciller, men vi har aldrig gett näsdroppar på natten eller sugit ur något snor. Vi äger inte ens en snorsug. Vi har inte ens höjt huvudändan på sängen, det har varit lönlöst eftersom våra ungar sover lite hipp som happ i sina sängar.

Magläget har löst problemet och sen har vi någon gång gett näsdroppar en stund innan läggning. Svalt i rummet och sen kan man sätta en skål med hettvatten och lök i under sängen, det ska vara lösande och hjälpa små täppta näsor.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"